چاپ مطلب چاپ مطلب

سرپرست شهرداری لاهیجان با شهردار سیلهت بنگلادش گفت و گو کرد

همای گیلان:دراین گفت و گو به صورت ارتباط تصویری بین یوسف قیامتیون سرپرست شهرداری لاهیجان و هاگو چود هاری شهردار سیلهت بنگلادش با حضور شفیعی نماینده وزارت امور خارجه گیلان و شورای معاونان شهرداری در سالن جلسات شهرداری لاهیجان برگزار شد.

یوسف قیامتیون سرپرست شهرداری لاهیجان در این گفت و گوی تصویری با معرفی جاذبه‌های تاریخی ، مذهبی، گردشگری و اقتصادی شهر لاهیجان گفت: لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران و شهر نمونه گردشگری طبیعی و تاریخی دارای پتانسیل های بسیاری بوده و از جمله شهرهای مطرح جمهوری اسلامی ایران می باشد که ما آمادگی داریم در حوزه های گردشگری سلامت ، توریست و چای و امور فرهنگی با سیلهت به تبادل نظر و همکاری بپردازیم.
وی اضافه کرد: لاهیجان از جمله شهرهای مذهبی ایران است که وجود علما و بزرگان دینی و مذهبی،گویای اعتقاد عمیق مردمان این شهر به اسلام در طول تاریخ می باشد.
قیامتیون با بیان اینکه وجود جاذبه های گردشگری باعث شده همه ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این شهر دیدن کنند، اضافه کرد: ازسفارت و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور برای برقراری این ارتباط و قدردانی می نمایم.
هاگو چودهاری شهردار سیلهت بنگلادش نیز در این ارتباط تصویری گفت: سیلهت یا جلال‌آباد منسوب به حضرت شاه جلال در شمال شرقی بنگلادش دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی گسترده بوده و به شهر اولیا و مقدس معروف بوده و شهری توریستی می باشد.
وی اضافه کرد: از طرف شهرداری و ساکنان شهر سیلهت به سفیر و رایزن فرهنگی ایران تبریک می‌گویم که چنین فرصتی را برای ما فراهم کردند و تبریک ویژه دارم به شهردار شهر لاهیجان که شهری با این همه ویژگی‌های متعدد دارند.
وی گفت: زمینه‌های زیادی بین ما و شهرداری لاهیجان وجود دارد که اگر هم فکری کنیم می توانیم در زمینه های گردشگری، فرهنگی و موضوعات مختلف گفت و گو کرده و برای ارتباط نزدیک تر گام برداریم.
وی با دعوت از شهردار لاهیجان برای بازدید از شهر سیلهت گفت :شهر لاهیجان در استان گیلان را به عنوان شهری زیبا می شناسیم و می خواهیم با تبادل ارتباط بر اطلاعات خود بیفزاییم و این اطلاعات را در اختیار شهروندان قرار دهیم.
چودهاری با بیان اینکه امیدوارم شهردار لاهیجان دعوت ما را برای بازدید از سیلهت پذیرا باشد و این آغازی برای آینده باشد،گفت: شهر سیلهت شهر اولیا و مقدس است و زائران زیادی از این شهر بازدید می‌کنند و ما آمادگی احداث مرکز تحقیقات و موزه اسلامی را داریم تا آثار هر دو کشور و هر دو شهر در آن نگهداری شود.
وی افزود : لاهیجان و سیلهت دو قطب چای هستند و تبادل تجربیات در زمینه فرآوری، بسته بندی و تولید چای و موضوعاتی همچون تجربه مهار آب‌های زیرزمینی و حوزه های گردشگری و سیاحتی می تواند زمینه های خوبی برای همکاری دو شهر باشد.
شهردار سیلهت اضافه کرد: از سفارت و رایزن فرهنگی ایران درخواست می‌کنیم تا زمینه همکاری‌های متقابل دو کشور را فراهم نمایند.
در ادامه یوسف قیامتیون سرپرست شهرداری لاهیجان با قبول دعوت شهردار سیلهت برای بازدید از این شهر گفت: من هم از شهردار سیلهت دعوت می کنم پس از شرایط ویژه کرونا در زمان‌بندی مشخص از لاهیجان بازدید نموده تا نسبت به سنجش و توانایی و ظرفیت‌های همکاری، همفکری نموده و با تشکیل کارگروه هایی مقدمات ارتباطات بعدی را فراهم نماییم.
وی با اشاره به مقبره شیخ زاهد گیلانی به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی در لاهیجان گفت: پیشنهاد می‌کنم با امضای پیمان خواهرخواندگی زمینه‌های همکاری متقابل بین دو شهر لاهیجان وسیلهت را فراهم نماییم.
سید حسن صحت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش هم در این ارتباط تصویری ضمن قدردانی از شهرداران لاهیجان و سیلهت گفت: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در نظر دارد تا در چارچوب دیپلماسی شهری، امکان تماس و گفتگوی تصویری شهرداران بنگلادش و برخی همتایان آنان در جمهوری اسلامی ایران را برقرار نماید تا پس از گفتگوی شهرداران با یکدیگر زمینه‌های همکاری و تعامل شهرداران فراهم شود.
وی افزود: این گفتگوها باعث ارتباط شهرداریها و انتقال تجربه برای گسترش مناسبات فرهنگی و انجام همکاری های متقابل خواهد بود.
وی ضمن ابلاغ سلام سفیر کشورمان در بنگلادش از آمادگی سفارتخانه و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه ارتباط و همکاری بین شهرداری های لاهیجان و سیلهت خبر داد.
صحت اضافه کرد: با تشکر از دفتر وزارت خارجه در گیلان، رئیس و شورای شهر لاهیجان و شهرداران سیلهت و لاهیجان از امروز تلاش خود را برای اجرایی شدن توافقات شروع خواهیم کرد.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

هشدار به عرضه کنندگان آیفون قاچاق

هشدار به عرضه کنندگان آیفون قاچاق سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: 🔹ممنوعیت …