چاپ مطلب چاپ مطلب

به دنبال رفع محرومیت از چهره شهرستان سیاهکل با این تاریخچه کهن باشیم./ معین رمضانی – کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

اختصاصی همای گیلان:جغرافیای فرهنگ شهرستان سیاهکل از دیرباز تجلیگاه بزرگ مردانی بوده است که هرکدام نمودی از علم، تلاش و اخلاق محسوب میشدند. خطه ای که در تربیت فرزانگان و شخصیت های تأثیرگذار سیاسی و اجتماعی زبانزد خاص و عام بوده است. نگاهی به تاریخ سراسر آموزنده شهرستان سیاهکل که می اندازیم حاکی از آن است که شهرستان سیاهکل در ادوار مختلف تاریخ نقشی عزت آفرین در منطقه ایفا نموده است و نام آن همواره تداعی کننده انسانهایی بزرگ بوده است ولی بدبختانه امروزه با گذشت زمان شاهد هستیم که جایگاه بلامنازع سیاهکل در منطقه، درعرصه های مختلف دچار افت و رکود شده است و در عین حال شهر سیاهکل که مرکز شهرستان قلمداد میگردد و از نظر برخورداری از شهرداری و فرمانداری قدمتی قابل توجه را در بین شهرستان های همجوار یدک می کشد از بدیهی ترین و ابتدایی ترین امکانات شهری محروم مانده است. بنابراین رونمایی از شاکله امروز شهرستان سیاهکل و به ویژه شهر سیاهکل، معلول دلایل متعددی بوده که آسیب شناسی نشده است. شهری که فاقد هرگونه زیرساخت شهری می باشد و هیچ پیشرفتی قابل توجهی از نظر عمران و آبادی، چه در مرکز شهر و چه در روستاها و بخش های آن دیده نمی شود.
برای ریشه یابی علل توسعه نیافتگی شهرستان، می بایست دلایل را در دو سطح فرهنگ و ساختارها جستجو کرد. ابتدا باید اشاره کرد که طرح موضوع “علل عقب ماندگی شهرستان” خود مبتنی بر این پیش فرض است که شهرستان سیاهکل توسعه یافته نیست”. البته دفاع از این گزاره چندان هم سخت نیست، ولی طرح این موضوع و بررسی آن نیازمند توافق مشترک روی این پیش فرض است. مجموعه شاخص های شهرستان در زمینه درآمد سرانه ساکنین، وضعیت اشتغال و بیکاری در سطح شهرستان، سطح خدمات در شهرستان، وضعیت صنعتی و کشاورزی شهرستان همه و همه مؤید عقب ماندگی مفرط شهرستان سیاهکل هستند. اما اینک راه چاره چیست؟ و برای برون رفت از این حالت رکود، کجا و سراغ چه کسی باید رفت؟ و اصلاً چه کسانی بیشتر در این امر نقش موثرتری دارند؟ جای بسی نگرانی است.
بنابراین شهرستان سیاهکل دارای پتانسیل های درخور توجهی می باشد که لازم است به نحو مطلوب و صحیح مورد توجه قرار گرفته و با هدایت آن توسط یک مدیریت متمرکز و جانفدا، بستر لازم جهت استفاده حداکثری از این توانمندی مدنظر قرار گیرد. مع الوصف اگر عوامل تاثیر گذار در توسعه یک دیار را با دقت بیشتری بازنگری نماییم، مشاهده می شود در شهرستان سیاهکل این عوامل به عنوان مجهولات مسئله مطرح است.
شهرستان سیاهکل با داشتن جاذبه هایی همچون آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعتِ زیبا و وجود بازارهای متنوع خرید و فروش، یکی از مهمترین شهرهای گیلان است که  می‌ تواند جایگاه ویژه ای در زمینه جذب گردشگر به خود اختصاص دهد و یکی از فرصت‌های خوب گردشگری این استان باشد، مشروط بر اینکه محدودیت ها و موانعی که بر سر راه مسافران و گردشگران این منطقه وجود دارد، بیش از پیش هموار شود.
چنداقلیمی بودن سیاهکل بر کسی پوشیده نیست اما زیرساخت‌ها در این شهرستان بسیار ضعیف است. با توجه به اینکه هر فعالیت عمرانی نیازمند وجود راه و توسعه آن می باشد ولی متاسفانه می بینیم که متوسط راه‌های موجود در سیاهکل نسبت به شهرستان‌های دیگر پایین‌تر است. هم اکنون می بینیم که تردد با سختی در شهر سیاهکل انجام می شود و با فرا رسیدن اعیاد ملی و مذهبی و حضور گردشگر در این شهرستان؛ نمی توان به راحتی در سطح شهر تردد کرد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع حتی در هنگام حوادث غیرمترقبه نیز دچار مشکل هستیم و ماشین های امدادی و کمک رسان نیز با تأخیر به محل وقوع حادثه می رسند.
سیاهکل با جلوه های طبیعی باشکوه و پنهان در دل زیبایی های گیلان به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و خدادادی، سالانه میزبان مسافران و گردشگران از مناطق مختلف کشور است. با این وجود از مواهب خدادادی در سیاهکل به نحو مطلوب استفاده نشده و امکاناتی برای این امر فراهم نیست. چرا که توسعه زیرساخت های گردشگری این منطقه به اشتغال مولد و پایدار کمک خواهد کرد و توجه به اشتغالزایی و درآمدزایی از جمله اثرات مثبت جاذبه های گردشگری در شهرستان بوده و پویایی و تحرک، تولید ثروت و ایجاد فرصت های شغلی از ویژگی های ممتاز صنعت گردشگری است. لذا توسعه صنعت گردشگری نقش موثری در کاهش بیکاری و بهبود توزیع درآمد و افزایش درآمدهای شهرستان دارد.
ولی متاسفانه شاهد این قضیه هستیم که اجرای طرح‌های گردشگری درسیاهکل در حد صفر است که برای این مهم باید برنامه‌های توسعه‌ای توسط سازمان های متولی امر از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در سیاهکل مورد توجه جدی قرار گیرد که متاسفانه می بینیم مسؤولان محترم سیاهکل خروجی مناسبی از پیگیری‌های خود در زمینه گردشگری دریافت نکردند.
لازم به ذکر است پیگیری در بهره برداری صحیح و هدفمند اتوبان محور سراوان – سیاهکل برای گردشگری شهرستان سیاهکل بسیار مفید و تعیین کننده بوده است و این مسیر می‌تواند تردد به شرق گیلان را سهل تر کرده و بسیاری از مسافران را در شهرستان سیاهکل ماندگار کند، بنابراین باید به فکر ارائه خدمات گردشگری اعم از اقامتی و پذیرایی و نیز عرضه محصولات صنایع دستی با جانمایی مناسب در طول این مسیر برای مسافران و گردشگران باشیم. که در این راستا هنرمندان بسیاری در این شهرستان به تولید صنایع دستی مشغول هستند که حمایت از آنان فضای کسب و کار آنان را رونق داده و با انگیزه بیشتری در این حوزه فعالیت خواهند کرد
بنابراین ضروریست با پیگیری مسئولین محترم از طریق سازمان های متولی امر از جمله اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان جهت ایمن سازی محور سراوان – سیاهکل با رعایت استانداردهای شناخته شده و بکارگیری فناوری های نوین راهسازی در ارتقای ایمنی اتوبان و همچنین بهره برداری اصولی از آن اقدام نمود و در کنار آن باید امکانات اقامتی و پذیرایی بیشتری در جهت ارائه خدمات هرچه بهتر به گردشگران وهموطنان عزیزمان در این مسیر ایجاد شود تا در بخش ارائه خدمات با مشکلاتی مواجه نشویم. که در این راستا حمایت از سرمایه گذاران و اجرای طرح‌های توجیه پذیر فرصت‌های جدیدی را برای منطقه خلق می‌کند.
در پایان به وحدت اشاره می کنم. باید همه شهروندان نسبت به پیشرفت شهر همت  داشته واز تعصبات و تنگ نظری ها چشم پوشی کرده و اختلاف نظرها را مطرح نمایند تا از سلایق مختلف در جهت آبادانی شهراستفاده شود. بنابراین هیچ شهری توسعه نمی یابد مگر اینکه عزم و اراده ای جدی در عقبه آن وجود داشته باشد و این مهم میسر نمی شود جز با عزم و اراده ای همگانی که نمود آن باید در رفتار، سکنات و عملکرد کلیه افراد موثر در این زمینه، بویژه مسئولین ارشد، صاحب نظران و اندیشمندان و… این خطه ظاهر شود. ما با این اقدام پسندیده می توانیم گام نخستین را در این راستا برداشته و شرایط لازم را در جهت تحقق اصل توسعه در شهرستان سیاهکل فراهم کنیم. انشاء الله.
تهیه کننده: معین رمضانی – کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

با کانال همای خبر همراه باشید‌.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …