چاپ مطلب چاپ مطلب

واکسیناسیون کرونا مطالبه ملی است ?انجمن‌های پزشکی کجا هستند؟ ?دکتر مهران قسمتی‌زاده، رییس نظام پزشکی لاهیجان-سیاهکل، عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران

 

اختصاصی همای گیلان:بیش از یک سال از تهاجم همه‌جانبه ویروس #کرونا به جامعه بشری می‌گذرد. بیش از یک سال است که میلیاردها ویروس بدون هیچ‌گونه هماهنگی و هم‌اندیشی از پیش تعیین شده بین خود، در اثر غفلت و ناهماهنگی بین ما انسان‌ها، حیات بشری را در کل کره خاکی به خطر انداخته‌اند. بیش از یک سال است که تمامی روابط و رفتارها و دستاورد‌های جامعه جهانی تحت تاثیر این تهاجم قرار گرفته و ابعاد گسترده این تهاجم به‌قدری بوده که نه تنها بر همه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی ما تاثیر گذاشته بلکه سبب شده که برای حفظ روابط دوستانه و خانوادگی خود نیز فقط به دنیای مجازی پناهنده شویم.

اما خوشبختانه پس از آن غفلت اولیه، انسان‌ها در گوشه گوشه دنیا سعی کردند در اقدامی هماهنگ جلوی پیشروی این ویروس را بگیرند و مدتی است تلاش شبانه‌روزی دانشمندان در نقاط مختلف دنیا برای دستیابی به #واکسن کرونا به نتیجه رسیده است. خوشبختانه دانشمندان کشور ما نیز در این خیز جهانی برای دستیابی به واکسن شریک بوده‌اند و گرچه هنوز با نتیجه نهایی فاصله دارند اما همچنان در انجام وظایف خود کوشا هستند.

?هر یک به وظیفه خود عمل کنیم!

حال که دانشمندان ما در آزمایشگاه‌ها نهایت تلاش خود را برای دستیابی به ویروس به کار گرفته‌اند، سایر آحاد ملت از جمله مسوولان وزارت بهداشت و دولت نیز باید به وظایف خود عمل کنند.

مسلم است حفظ جان مردم مهم‌ترین و مقدس‌ترین وظیفه هر حکومتی است. این امری است که دولت و حکومت ما نیز از آن مستثنی نیستند. وقتی از مردم می‌خواهیم برای قطع زنجیره ابتلا، فعالیت‌ها و زندگی عادی خود را محدود سازند تا جایی که این امر تامین نان شب بسیاری از ایشان را تحت‌تاثیر قرار داده است، وقتی جامعه پزشکی و پرستاری کشور تمام توان خود را در یک سال گذشته در نجات جان مردم خود به کار گرفته و شهدای بسیاری را در این راه تقدیم کرده‌ و هم‌اکنون در خطر فرسایش روزافزون قرار گرفته‌اند، از دولت و حکومت خویش نیز انتظار داریم در قبال ذاتی‌ترین وظیفه خود احساس مسوولیت کند.

باید توجه کنیم که ویروس برای حفظ خود در حال موتاسیون (جهش) و تغییر در ژنوم خود است و این خطر مطرح است که شاید با انجام این تغییرات، واکسن‌های کنونی نیز در آینده کارایی خود را در جلوگیری از گسترش ویروس از دست بدهند. به همین دلیل لازم است هرچه سریع‌تر به تلاش جهانی در واکسیناسیون بپیوندیم. هرچه زودتر این روند آغاز شود، جان ایرانیان بیشتری را نجات داده‌ایم.

انجمن‌های علمی پزشکی کشور باید بنا به وظیفه ذاتی خود به‌عنوان یک نهاد علمی و به نمایندگی از جامعه پزشکی کشور در این مورد اعلام موضع کنند.

انجمن‌هایی که اعضای‌شان طی سال گذشته تمامی تلاش خود را برای حفظ سلامتی مردم این زادوبوم به‌کار گرفته‌اند، باید با صدای رسا اعلام کنند که تسریع در واکسیناسیون همگانی مهم‌ترین مداخله موثر در این راه است و باید به‌جد از تصمیم‌گیران نظام سلامت کشور بخواهند به این مطالبه ملی مردم ایران پاسخی درخور دهند.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …