چاپ مطلب چاپ مطلب

حسین پورنصیری ،سازنده مسکن در لاهیجان: رفتارعجیب فراقانونی در ساخت وسازهای لاهیجان، پول پروانه می گیرندامااجازه ساخت نمی دهند سازندگان مسکن در جامعه نقش بسیار مهم واساسی راایفا می کنند.

اختصاصی همای گیلان/ حسین پورنصیری ،سازنده مسکن در لاهیجان: رفتارعجیب فراقانونی در ساخت وسازهای لاهیجان، پول پروانه می گیرندامااجازه ساخت نمی دهند

سازندگان مسکن در جامعه نقش بسیار مهم واساسی راایفا می کنند. این نقش در زمان حوادث غیرمترقبه همچون زلزله بیشتر نمایان می شود. پس به طور حتم دانش وافی وکافی نسبت به علوم ساخت وسازونظارت نظام مهندسی می تواند باعث برجستگی این نقش گردد.شاید یکی از مشکلات اساسی این قشر سیاست یک بام ودو هوای شهرداری ها ونظام مهندسی در زمینه محدودیت تراکم طبقات می باشدبطوریکه بارها شاهد افراط وتفریطی در این زمینه شده ایم واین مسئله باعث مشکلاتی برای سازندگان ساخت وسازشده است بنابراین تدوین قانون پایداربا توجه به جغرافیای شهرهاوطبعیت ، از طرح جامع ضروری ترین مسئله حال حاضر جهت رفع این مشکل به حساب می آید با این مختصر توضیح، همای گیلان گفتگویی به صورت پرسش وپاسخ با حسین پورنصیری قدر ترین سازنده مسکن شهرلاهیجان ترتیب داده است باهم این گفتگو را می خوانیم:
س:لطفا ضمن معرفی خودبفرماییدازچه زمانی به کارساخت وسازمشغول شدید؟
ج:به نام خداباعرض سلام خدمت خبرنگاران عزیز و بزرگوار وشخص جنابعالی، بنده حسین پورنصیری هستم اهل و ساکن لاهیجان.
اینجانب از سال ۱۳۷۲درلاهیجان شروع به ساختمان سازی نمودم و درواقع استارت کار در سال ۷۲زده شد. سپس در کنارساختمان سازی شروع به راه اندازی کارگاه تیرچه سازی و بلوک سازی نمودم که بتوانیم نیاز خود را در این خصوص بر طرف نماییم. سپس با رشد جمعیت شهری شروع به ساخت ساختمان مسکونی،اداری وتجاری نمودم که تا امروز به صورت متناوب ادامه دارد.
س:ساخت وسازبه چه میزان می تواندبرمیزان اشتغال تاثیرگذارباشد
ج: ساخت وساز یکی از بزرگترین مشاغل به حساب می آید.بنابراین نقش اساسی برمیزان اشتغال دارد. همانطور که مستحضرمی باشیدشروع فرآیند یک ساختمان ازنقشه کشی،دفترمهندسی ، گودبرداری ،آرماتوربندی ،بتن ریزی ،لوله کشی ،برق کشی ،کاشی کار ،نماسازی ،درب و پنجره سازی،شیشه سازی ،سیمان کاری ،گچ کاری ،نقاشی ،کابینت سازی و حمل شن وماسه می باشد. تقریباً بیش از ۲۵گروه شغلی نقش دارند و هرکدام ازاین مشاغل دارای زیرشاخه هایی هستند که بخش بزرگی از اقتصاد شهر و کشور رادربرمی گیرد.حال اگرمواد اولیه کارخانجات فلز وسیمان وغیره که خود از ارکان این مشاغل می باشندبه این موارد اضافه کنیم متوجه خواهیم شدکه ساخت وساز چقدر در میزان اشتغال تاثیرگذار است و به همین علت ساختمان سازی جزء مشاغل مادر میباشد .
در حال حاضردر لاهیجان اکثر اراضی خارج شهر و آپارتمان های داخل شهر، متعلق به غیر بومیان می باشد
س:چه عواملی برمیزان گرانی بازارساخت وسازاثرگذاراست؟
ج:گرانی مسکن در هر شهری تابع شرایط جغرافیایی همان شهر می باشد . البته به طورکلی گرانی مسکن یک موضوع ملی است اما ساخت و سازمسکن درلاهیجان تابع چندین آیتم مختلف می باشد. از یک سو توریستی بودن و وجود جاذبه های گردشگری از جمله استخر ،آبشار، بام سبز، تله کابین و وجود کوه ،از مشخصه های منحصربه فرد لاهیجان می باشدو از سوی دیگر تغییرات اقلیمی وخشکسالی در کشور و آلودگی هوا دربیشتر کلانشهرها و تهران،موجب توجه بیشتر به استان های شمالی گردیده است تا آنجاکه در حال حاضراکثر اراضی خارج شهر و آپارتمان های داخل شهر، متعلق به غیر بومیان می باشد و به همین علت میزان عرضه نسبت به تقاضا کمتر بوده وموجب افزایش تقاضای مسکن گردیده است که در مجموع ،رونق بازار مسکن را شاهد هستیم.

س: بهترین دوران بازارمسکن مربوط به چه سالهای می باشدودلایل رونق ساخت وسازچه چیزهایی بود؟
ج:به نظر من بهترین دوران بازار مسکن مربوط به اوایل دهه ۸۰بود.چون هم قیمت زمین و هم قیمت مصالح طی چندین سال ثابت بوده و نرخ پروانه شهرداری و اشتراکات دیگر هم ارزان بود و به علت مهاجرت شهرستانهای شرقی استان به سمت لاهیجان ،شاهدبازار پررونق مسکن در آن سالها بوده ایم که تا امروز تکرار نشده است.
اقدامات فراقانونی در لاهیجان ،موجب بلاتکلیفی سازندگان ،کمبود مسکن و افزایش قیمت آن شده است
س:چه عواملی برمیزان گرانی بازارساخت وسازاثرگذاراست؟
ج: دلایل گوناگونی برگرانی مسکن تأثیردارد.در واقع قیمت مسکن ، رابطه مستقیم با هزینه های ساخت اعم از مصالح و هزینه های جاری ماننددستمزدها دارد.به عبارت دیگر یکی از عوامل گرانی مسکن ،ازدیاد قیمت مصالح ساختمانی وپیرو آن دستمزد ها می باشد که در کل کشور شاهد آن هستیم .همچنین قیمت زمین بر ازدیاد قیمت مسکن بسیارتأثیرگذاراست .متأسفانه چون طرح جامع فعلی نسبت به طرح جامع قبلی کوچکتر شده و اراضی قابل ساخت در داخل شهرهم محدود گشته، پس کمبود اراضی موجب افزایش قیمت زمین گردیده است و متأسفانه درسال جاری اتفاقات عجیبی در بحث ساختمان و پروانه های ساخت فی مابین سازنده ها ،مالکین و شهرداری اتفاق افتاده است. به طور مثال، اقدامات فراقانونی باعث بلاتکلیفی سازندگان شده و همین امر موجب کمبود مسکن و افزایش قیمت گردیده است.
جلوی اجرای رأی کسانی که رأی دیوان عدالت اداری دارند راگرفته اندکه این نقض آشکارقانون است

به عنوان مثال بسیاری از سازندگان با توجه به اینکه پروانه ساختمانی دریافت نموده اند و پول پروانه راهم به شهرداری پرداخت کرده اند ،اجازه ساخت ندارند.چون شهرداری،اعلام نموده که به دستور دادستان محترم لاهیجان و درخواست ایشان از مسکن و شهرسازی به علل گوناگون جلوی ساخت وسازاین افراد راگرفته اند و بقیه کسانی که درخواست پروانه دارند هم فعلا در حال بلاتکلیفی باقی مانده اند.در این شهرجلوی اجرای رأی کسانی که رأی دیوان عدالت اداری دارند راگرفته اندکه این نقض آشکار قوانین می باشد این درحالیست که قانون گذار محترم نقش هرارگان و فرد راکاملا مشخص نموده است و این رویه فراقانونی متأسفانه در لاهیجان باعث ضربه شدید به بازار مسکن شده است.درهیچ کجا نمی شود که هم مردم پول پروانه بدهند و پروانه ساختمانی بگیرند.بعد اجازه ندهند ساخت انجام شود و پول پرداختی پروانه را هم به آنان عودت ندهند.این رفتار فراقانونی عجیب ،فقط مختص لاهیجان میباشد .
س:وضعیت مقاومت مسکن را نسبت به گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

ج:درخصوص مقاومت مسکن و اسکلت،با عنایت به مقاومت ضعیف زمین یا خاک خوشبختانه استان گیلان جزء پیشتازان مقاوم سازی بوده وبه یمن حضورمهندسین زبده و کاربلد و نظارت خوب نظام مهندسی، الحمدالله شاهد ساخت مسکن های استانداردمی باشیم.
س:از آنجا که حضرتعالی یکی ازبزرگترین سازندگان مسکن لاهیجان هستید،وضعیت ساخت سازدراین شهرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج:باتوجه به شرایط توریستی لاهیجان و جذب توریست از کل کشور، شاهد رشد بازارمسکن خواهیم بود و تازمانی که این شرایط و جاذبه گردشگری وجود داشته باشد، شاهد رکود مسکن در لاهیجان نمی باشیم.
س:لطفا بفرماییدشما تا کنون چه تعدادمسکن دراین شهرستان ساخته اید؟
ج:درخصوص تعداد ساخت مسکن توسط اینجانب همانطورکه مستحضرهستید بسیاری از اقوام و خانواده های ما در حدود ۵۰سال گذشته تا به الان مشغول ساخت وسازهستند و بنده هم درگوشه ای از این ساخت و ساز ها نقش داشته ام و تعداد آن در خا طرم نیست.
س: دعوای شما با نظام مهندسی به کجا ختم شد؟
ج:باید بگوییم مشکل سازندگان با نظام مهندسی همچنان ادامه داشته و انشالله تا زمان حصول نتیجه به نفع مردم شهر لاهیجان ادامه دارد.
دلالان بدون مجوز،موجب حباب قیمت ها در بازارمسکن هستند/محدودیت تراکم ساختمانی علی رغم کوچک شدن طرح جامع جدیدباعث گرانی مسکن در لاهیجان شده است
س:معمولا موضوعی که درخصوص سازندگان مسکن به ذهن خطورمی کنداین است که سودسازندگان بیشترازحدنصاب است وحباب مسکن توسط سازندگان ویا بنگاه داران صورت می گیردنظرتان دراین خصوص چیست؟
ج:پیرامون قیمت مسکن و حباب قیمت ها، متأسفانه چون چارچوب نظارتی خاص برقیمت املاک وجود ندارد نه فقط در لاهیجان، بلکه در کل کشورشاهد حباب قیمت هستیم و درخصوص سود سازندگان با توجه به هزینه ساخت و قیمت اراضی و خواب سرمایه ،آن قدری که بزرگ نمایی میشود ،سود سرشاری نداشته ولی همیشه این به عنوان یکی از مسائل غیر شفاف مورد بحث بوده است و دربعضی موارد نقش دلالان بدون مجوز موجب حباب قیمت ها در همه جای کشور می گردد ولاهیجان هم از این امر مستثنی نمی باشد.پس شرایط میتواند به افزایش قیمت مسکن به صورت بی رویه اثربگذارد.وبا توجه به اینکه طرح جامع جدید از طرح قبلی کوچکترشده و این یعنی محدودیت اراضی داخل شهربرای ساخت ،و حالا که کوچکتر شده پس تراکم ساختمانی (تعداد طبقات) بایدافزایش پیداکند که متاسفانه آن هم محدود شده واین یکی از عوامل گرانی مسکن در لاهیجان می باشد.از طرف دیگر درتمام کشور متولی ساخت مسکن و صدورپروانه ساختمان شهرداری میباشند این نص صریح قانون میباشد.ولی در لاهیجان شهرداری توان مدیریت را به خاطر ورود دستگاه های غیرمرتبط از دست داده است.
یا در خصوص جلوگیری از ساخت یا قلع بنا طبق قانون باید کمسیون ماده ۱۰۰بررسی و رأی صادرنماید ولی در همه این موارد در لاهیجان مجری قانون ،خود قوانین را نادیده می گیرد.مگربرای صدور پروانه نبایدبه شهرداری مراجعه شود ؟ آیا غیراز شهرداری دستگاه دیگری متولی صدور پروانه است؟ ویا به قوانین شهرسازی اشراف دارد؟ به سرمایه گذاری شفاف ، نگاه بدبینانه وجود دارد.در همه دنیا تلاش بر این است که سرمایه گذاران را جذب نموده و باعث رونق اقتصادی و رشد شهر یا منطقه خودشوند. ولی در اینجا همین آقایان فراقانونی موجب فرارسرمایه گذاران میگردندکه النهایه در بلندمدت ضررهنگفتی به شهرلاهیجان زده خواهد شد. چون سرمایه گذاران به شهر های اطراف رجوع کرده و ایجاد اشتغال می نمایند و عایدات اقتصادی و ایجاد شغل و رونق اقتصادی شامل حال آن شهرها میگرددو در واقع مردم لاهیجان به خاطراین نگاه از کلیه این عوایدمحروم می شوند. بارها شاهد هستیم که عنوان می نمایند که چرا مردم زمین میفروشند یا مردم شهرهای دیگرجهت ساخت مسکن به لاهیجان می آیند بالاخره مردم آزاد هستند که در هرکجای کشور سرمایه گذاری نمایند مگردر موقعی که عراق به خرمشهر حمله کردجوانان مااز تمام ایران، برای دفاع به خرمشهرنرفتند؟ آیا هزاران جوان خوزستانی و تهرانی برای دفاع از کشورشهید نشدند تا جلوی پیشروی دشمن را بگیرند؟ پس چطور میشود که در مواقع حساس مردم از همه کشور میتوانند به مناطق مختلف بروند ولی در مو اقع سرمایه گذاری یا خرید مسکن یا زمین نمیتوانند به اینجا بیایند ؟ این نوع نگاه تبعیض آمیزبه هم میهنان باعث بدبینی وتفرقه میشود در صورتی که کشور به اتحادنیازدارد. مگر میتوان گفت که ازلاهیجان فقط لاهیجانی ها میتواننداستفاده کنند و به غیرلاهیجانی ها ملک نمی فروشیم؟ یعنی دور شهر را دیوار بکشیم؟مطلب دیگر مصاحبه ای را دیدم از مجری قانون درلاهیجان که در خصوص طرح هادی و قوانین صحبت نمودند جای تعجب است که هنوز در مقابل قانون و اجرای قوانین مقاومت میکنند. طرح هادی و تصویب آن با امضا ۱۴وزیرانجام شده است و در هرحال قانون مصوب باید اجرا شود ،حال جالب است که مجری قانون در لاهیجان خود درمقابل همه قوانین شهرسازی و پروانه ساختمانی وقلع بنا وطرح هادی ایستاده است که نتیجه این مقاومت درمقابل قوانین کشور و بی توجهی به آن، موجب بدآموزی همگان خواهدشد . وقتی دریک مدرسه ،معلمی به قوانین توجه نکند دانش آموزان هم به قوانین مدرسه بی توجه خواهند شد. حالا در یک جامعه شهری ببینید تعداد بی توجهی و کم توجهی به قوانین چقدرگسترش می یابد . به طور مثال وقتی دیوان عدالت اداری رأی قطعی صادرنموده یعنی پایان دادرسی، نمیشود رأی دیوان عدالت را اجرا نکرد و آن وقت از قانون مداری صحبت کرد این دو باهم جمع نمیشوند و البته اگر همه قانون را رعایت کنند موجب خرسندی می باشد. مثلاً طبق قانون زمینی که در سند باغ می باشد نباید تفکیک شود یا متراژ تفکیک باید قطعات۵۰۰متری باشدنه ۲۱۰متری یا باید طبق قانون حدود۴۴درصد از ملک به شهرداری بابت هزینه تفکیک پرداخت شودکه خوشبختانه در لاهیجان همه این موارد کاملا صحیح و طبق قانون انجام می شود و شاهد تخلفی نیستیم البته این را به عنوان آروزی قلبی خودابراز داشته ام و ای کاش در واقعیت هم چنین بود

باکانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی؛ معرفی ۳۵ بسته جدید سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه اکسپو

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی؛ معرفی ۳۵ بسته جدید سرمایه گذاری منطقه آزاد …