چاپ مطلب چاپ مطلب

دلایل عقب ماندگی ورزش در برخی از رشته های ورزشی ! ✍سیدرضا میرحسینی (مربی و داور ورزشی) استان گیلان

اختصاصی همای خبر/در سالهای گذشته شاهد بی انگیزه شدن بسیاری از قهرمانان و مربیان ورزشی و پس رفت بسیاری از رشته های ورزشی در شهرهای گیلان بودیم ، که شاید یکی از مهمترین دلایل آن بی توجهی مسئولین هیات های ورزشی به رشته های مختلف ورزشی باشد.
هیات ها تشکیلاتی هستند که به منظور فراهم نمودن زمینه مساعد در جهت گسترش رشته ورزشی مربوطه و ایجاد انگیزه و نیز جذب آحاد مردم به امر ورزش و کشف استعداد ها و بالا بردن سطح مهارت های ورزشی بر اساس اصول و مبانی پیش بینی شده در اهداف فدراسیون و سازمان وزارت ورزش وجوانان ایجاد گردید.
مسئله مهمی که باید به آن بپردازیم این است که بسیاری از مسئولین هیات های ورزشی و اعضاء آن با شرح وظایف و نحوه عملکرد آن آشنایی ندارند و عملا هیچ کار مثبتی انجام نمیدهند، عده ای از افراد به دنبال رسیدن به اهداف سیاسی و موقعیت اجتماعی خود میباشند و در عمل تخصصی در این زمینه ندارند و به هیچ قیمتی حاضر به کناره گیری نیستند . با توجه به اینکه این مشکلات بارها در جلسات مختلف با مسئولین مربوطه مطرح گردیده ، ولی متاسفانه تا امروز بصورت جدی به این‌ مسئله رسیدگی نشده است. وجود افرادی که هیچ گونه تخصصی در مدیریت هیات های ورزشی و شرح وظایف آن ندارند بجز دلسرد شدن ورزشکاران ، مربیان و قهرمانان ورزشی هیچ پیامدی دیگری برای ورزش نخواهد داشت.اگر اندکی به عملکرد بعضی از هیات های ورزشی نگاه کنیم می بینیم بسیار از آنها حتی در طول یک سال کاری طبق چارت سازمانی و وظایف محوله ، هیچ عملکردی ندارند و از انجام کوچکترین وظایف خود دریغ میکنند. رئیس هیات ورزشی بالا ترین مقام اجرایی رشته ورزشی مربوطه در شهرستان می باشد اگر او نسبت به رشته ورزشی خود بی تفاوت باشد چه اتفاقی برای آن رشته ورزشی خواهد افتاد؟!
سوال اینجاست:
♦️چه تعداد از هیات های ورزشی در گسترش رشته تخصصی خود از مربیان ورزشی بهترین استفاده را در کشف و جذب و پرورش استعداد ها نمودند!؟
♦️ هیات ها چقدر در برگزاری کلاس های آموزشی ، توجیهی در رده های سنی مختلف تلاش نمودند!؟
♦️آیا تا بحال با رعایت قوانین و مقرارت ورزش و جوانان موفق شدند مسابقاتی در سطح شهرستان برگزار نمایند!؟
♦️ آیا از ورزشکاران و مربیان خود در اعزام به مسابقات حمایت می‌کنند!؟
♦️ آیا از مقرارت و آیین نامه های ابلاغ شده اطلاعی دارند؟
♦️چقدر در اعزام مربیان و داوران در کلاس های ارتقاء مربیگری و داوری حمایت نموده اند؟!
♦️ آیا برای جذب اسپانسر ها برای ارتقاء رشته ورزشی خود هیچ اقدامی کرده اند؟!
♦️ آیا تا بحال تقویم ورزشی سالیانه خود را تنظیم نموده اند!؟
♦️آیا کمیته های ورزشی آنها در حال فعالیت میباشند!؟
♦️ آیا به مربیان و ورزشکاران رشته خود کمک های مالی و فنی میکنند!؟
اگر کمی انصاف داشته باشیم میبینیم عملکرد بسیاری از هیات ها حتی یکی از موارد بالا نبوده! پس چه اصراری وجود دارد تا همچنان در راس هیات های ورزشی باقی بمانند؟!
مسئولین مربوطه چرا دست به کار نمیشوند؟ چرا از افراد لایق و متخصص استفاده نمیکنند؟

مسئله دیگر خصوصی سازی امکان ورزشی دولتی و به مزایده رفتن سالن ها و امکان ورزشی در سال‌های گذشته میباشد که ضربه سنگینی بر پیکر ورزش وارد نموده و هزینه ورزش کردن را برای مربیان و قهرمانان و ورزشکاران گران نموده است ، افراد برای گرفتن این اماکن به شدت با یکدیگر به رقابت میپردازند و با قیمت های بسیار بالا برنده مزایده ها میشوند، که همین امر باعث افزایش قیمت اماکن ورزشی شده است ، متاسفانه کار به جایی رسیده است افراد برنده در مزایده تمام تلاششان را برای کسب درامد بیشتر انجام میدهند.
از نظر حقیر خطر بزرگی جامعه را تهدید میکند کمبود امکانات ورزشی و هزینه های بالای آن و وجود افراد نالایق در راس هیات های ورزشی باعث خواهد شد جوانان بجای حضور در باشگاه های ورزشی وقت خود را در امکان دیگر تلف کنند.با وجود آمار بالای بیکاری جوانان و همچنین بلای خانمان سوز اعتیاد بهتر است مسئولین در این زمینه اقدامات موثری انجام دهند تا انشاءالله شاهد مشکلات بزرگتر در جامعه نباشیم.
سیدرضامیرحسینی
مربی و داور ورزشی (گیلان)

۱۴۰۰/۷/۱۲

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …