چاپ مطلب چاپ مطلب

محسنی فرماندار شهرستان فومن: ضرورت دارد به احیای بخش تعاون اقدام کنیم

همای خبر/در جلسه ای که با حضور محمدرضا محسنی، بهروزی فر نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی و مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور برگزار شد، مسائل و مشکلات تعاونی های شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
محسنی در ابن جلسه با اشاره به این که دو اصل مهم ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی به بحث تعاونی های می پردازد، افزود: تنها در دو دهه اول انقلاب قادر به استفاده مناسب از این ظرفیت شدیم و اکنون لازم است همسو با تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، از تعاونی ها به منظور توسعه و اشتغالزایی در سراسر کشور استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: عدم نظارت کافی باعث شد سیاستگذاری های مربوط به بخش تعاونی ها به نتایج مورد انتظار نرسیده و ضرورت دارد با برنامه ریزی، نسبت با احیای بخش تعاون اقدام شود.
فرماندار فومن در ادامه سخنان خود گفت: شهرستان در بخش تعاونی سابقه خوبی دارد، اما عدم حمایت کامل موجب شد این تعاونی ها نتوانند به اهداف تعیین شده برسند.
وی با اشاره به وضعیت تعاونی های شهرستان اظهار کرد: در حال حاضر از ۴۲۸ تعاونی ثبت شده، تنها ۱۳۹ تعاونی فعال، ۱۴۱ تعاونی راکد و ۹۶ تعاونی نیمه فعال در شهرستان وجود دارد.
فرماندار شهرستان با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در شهرستان اظهار کرد: با افزایش حمایت ها از بخش تعاون در کشاورزی می توانیم ظرفیت تولید و اشتغال در شهرستان را به طور چشمگیری ارتقاء دهیم.
محسنی با اشاره به مشکل نقدینگی در بخش اعظم تعاونی ها، نیاز به سرمایه در گردش به منظور جبران کاهش درآمد و پوشش فشار ناشی از تفاوت ارزش پول را از مهم ترین حوزه های لازم جهت رسیدگی متولیان عنوان کرد.
وی با تاکید بر اهمیت پرداخت تسهیلات کم بهره به تعاونی ها، اظهار کرد: چنین امری موجب پایداری و ثبات دهی به مشاغل و تولید در شهرستان فراهم خواهد شد.

بهروزی فر نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بسیاری از تعاونی ها در حالت نیمه راکد یا تعطیل قرار دارند، بر لزوم همکاری بانک ها با بخش تعاون تاکید کرد و افزود: بانک توسعه تعاون همواره حامی بخش تعاون در کشور بوده است.

مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور اظهار کرد: این بانک جوان ترین بانک دولتی کشور است، ۱۲ سال عمر دارد و زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد. این بانک دارای ۴۵۰ شعبه و ۴۵۰۰ پرسنل با هدف توسعه بخش تعاون فعالیت می کند. میزان ۷۰ درصد از سبد تسهیلات این بانک به بخش تعاون اختصاص دارد.
وی ضمن بیان این که اکنون ۹۵ هزار تعاونی فعال در کشور با ۱۷۰۰۰۰۰ عضو وجود دارد، اظهار کرد: در سال گذشته در استان گیلان مبلغ ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و این رقم در سال جاری به طور شناور به ۷۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
مهدیان با اشاره به این که سیاست های این بانک به افزایش خدمات رسانی به بخش تعاون در کشور معطوف است، افزود: این بانک در زمینه اشتغال پایدار روستایی، بانک عامل است. با توجه به پر شدن سهمیه استان در این حوزه، می توان از ظرفیت منابع ملی متمرکز برای دریافت تسهیلات و اختصاص با استان استفاده کرد.
وی افزود: این بانک همچنین از بانک های عامل در صندوق توسعه ملی است و علاوه بر وام های دارای نرخ سود پایین ۴ درصد، وام های ۱۲ تا ۱۶ درصد نیز پرداخت می کند. همچنین بخش دیگری از منابع تسهیلات این بانک، منابع داخلی آن با نرخ ۱۸ درصد است.
در ادامه این جلسه، مسئولان با حضور در شرکت تولیدی شهاب شیمی، از عملکرد این واحد صنفی بازدید و درخصوص ارائه تسهیلات جهت ادامه تولید این شرکت تصمیم گیری کردند.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

بازدید دکتر محمد کرمی دادستان شهرستان لنگرود دکتر جلالی فرماندار شهرستان لنگرود  مهندس ابراهیمی شهردار چاف وچمخاله به همراه ریاست کلانتری ۱۳چاف وچمخاله از رودخانه چمخاله جهت پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی

بازدید دکتر محمد کرمی دادستان شهرستان لنگرود دکتر جلالی فرماندار شهرستان لنگرود مهندس ابراهیمی شهردار …