چاپ مطلب چاپ مطلب

منافع بالارفتن قیمت برنج محلی گیلان در جیب دلال

همای خبر/ معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با ورود برنج گیلان به شبکه بورس و راه اندازی نمایشگاه‌ها می توان دست دلالان را در زنجیره برنج گیلان کوتاه کرد.

گیلان استانی کشاورزی است و از استان‌های قطب کشور در تولید برنج محسوب می‌شود. هم اکنون ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان وجود دارد به طور میانگین بالغ بر ۷۵۰ هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

اغلب برنج گیلان از نوع هاشمی است که از نظر سلامت و کیفیت بسیار مطلوب است. در حال حاضر تلاش‌هایی انجام می‌شود که هزینه تولید برنج و سختی تولید این محصول کاهش یابد و یکی از این راهکارها افزایش تولید برنج به صورت مکانیزه است.

مریم ابراهیم‌نژاد یکی از خریداران برنج در بازار رشت در گفت و گو با ایسنا از قیمت بالای برنج گله کرد و گفت: برنج یکی از محصولات مهم غذایی است که افزایش قیمت آن موجب شده است که امسال برنج کمتری را برای خانه خریداری کنیم.

وی افزود: مجبور شده‌ام نان بیشتری را در وعده‌های غذایی بگنجانم اما اگر این افزایش قیمت برنج ادامه یپدا کند باز ناچار خواهیم بود از میزان مصرف بکاهیم.

در ادامه بهرام رمضانی یکی دیگر از خریداران برنج در بازار گیلان گفت: برنج محصولی است که رنج بسیاری در تولید آن برده می‌شود و امیدواریم حداقل افزایش قیمت برنج به نفع کشاورزان باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشترین کسانی که بدون زحمت از فروش برنج سود می برند دلالان برنج هستند، افزود: برپایی نمایشگاه فروش مستقیم برنج توسط کشاورز می تواند راهکار خوبی باشد برای اینکه کشاورز سود کافی از تولید محصول خود ببرد.

علی یحیایی یکی از کشاورزان شهرستان رشت در گفت و گو با ایسنا نیز تصریح کرد: با افزایش قیمت دستمزد کارگری و همچنین افزایش نهاده‌های کشاورزی و سم و کود در مجموع هزینه تولید برنج برایمان بیشتر شده است.

وی افزود: سود گرانی برنج در جیب کشاورزان نمی‌رود و زمانی که ما برنج را فروختیم کیلویی ۴۰ هزار تومان از ما خریدند.

علیزاده معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز گفت: برای جلوگیری از بالارفتن بی رویه قیمت برنج محلی گیلان و حذف دلال‌ها در خرید و فروش این محصول استراتژیک استان، قرار است محصول برنج گیلان در نمایشگاه‌های سالانه تولیدات جهاد کشاورزی به معرض فروش گذاشته شود تا برنج با کیفیت ایرانی به قیمت مناسب و بدون حضور واسطه‌ها به دست مصرف کننده برسد.

وی یادآور شد: برای ورود محصول برنج تولیدی گیلان به شبکه بورس کشور برنامه‌ریزی های انجام شده است و درآینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

علیزاده خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای دیگر حذف واسطه‌ها، برپایی نمایشگاه‌ها است و در حال برنامه ریزی هستیم مشابه بقیه نمایشگاه کشاروزی گیلان اجرای این امر را در دستور کار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: زمانی که برنج در شالکوبی ها به برنج سفید تبدیل می‌شود هنگام توزیع آن واسطه ها ورود می کنند و موجبات افزایش قیمت برنج را فراهم می‌کنند و امیدواریم بتوانیم این دست درازی‌ها را کوتاه کنیم.

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در روستاها / نقدی: رفع مشکلات آب کشاورزی روستاییان باید در دستور کار دهیاران قرار گیرد

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در …