چاپ مطلب چاپ مطلب

پیامدهای فردی و اجتماعی ورزش

اختصاصی همای خبر

✍سیدرضامیرحسینی

مربی و داور ورزشی(استان گیلان)

در دنیای امروز تمام کشورها به اهمیت ورزش پی برده و از آن حمایت می‌کنند.ورزش به عنوان منبعی از تغییرات مثبت و مفید در طی دوران های مختلف زندگی می تواند سبب بهبود وضعیت کلی انسانها در همه زمینه ها شود.افرادی که در برنامه های روزانه خود زمانی را به انجام فعالیت های ورزشی اختصاص میدهند از نظر سلامتی جسمی و روحی ، روانی در سطح مناسبی می باشند.ورزش به ویژه ورزش های همگانی از آنجا که موجب افزایش امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه می شود یکی از مهمترین مسائل جوامع مختلف در دنیای امروز میباشد.
ورزش های گوناگون علاوه بر آن که از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کنند و نقش پیش گیری را به عهده دارند، همواره در درمان بسیاری از بیماری ها نیز موثر هستند.
ورزش در سلامت و آمادگی جسمانی ، رشد اعتماد به نفس و سلامت روان انسانها در طول زندگی تاثیرات فراوانی دارد ، ورزشکاران از میادین ورزشی و مربیان خود خصلت‌هایی  فرا می‌گیرند که شاید در رفتار و کردار دیگران کمتر مشاهده شود . خصلت هایی مثل جوانمردی، گذشت، ادب، احساس مسئولیت و احترام به بزرگتران .
به طور کلی می‌توان گفت ورزش نقشی انکارناپذیر در تمامی مراحل زندگی دارد  بنابراین ورزش را باید یک علم دانسته و به آن اهمیت بیشتری داده شود.فرایند تمرین، تکرار و اصلاح اشتباهات به ورزشکار یاد می دهد که چگونه خود را در مسیر درست نگه دارد. او به دنبال تحقق اهدف خود است و تا رسیدن به آن دست از تلاش بر نمی دارد. هیچ مشکلی او را از دستیابی به موفقیت باز نمی دارد و هر روز اراده اش برای رسیدن به پیروزی بیشتر می‌شود.
عملکرد ورزشکار سالم درتمام ابعاد زندگی به سمت و جهتی پویا و مثبت میباشد. تعلیم ، تربیت و استفاده از ابزارهای مناسب از افراد یک جامعه انسانهای خوب و سخت کوشی می‌سازد.ورزشکاران در صحنه های نبرد بارها برد و باخت را تجربه میکنند، ولی هیچگاه با یک برد مغرور و یا با یک باخت دلسرد نمیشوند ، همیشه تلاش می‌کنند تا از روز قبل بهتر باشند،انگیزه و تلاش این افراد در تمام مراحل زندگیشان میباشد و فقط به ورزش ختم نمی‌شود ،چون آنها یاد گرفته اند تسلیم نشوند و با اراده ای آهنین به سمت موفقیت بروند. ورزشکاران حرفه ای فقط به دنبال گرفتن مدال و موفقیت ورزشی نیستند بلکه رسیدن به جایگاه پهلوانی برایشان بسیار مهم است.
توسعه ورزش همگانی و ورزش قهرمانی می‌تواند پیامدهای بسیار خوبی برای جامعه داشته باشد که دستیابی به آن جز با مدیریت صحیح، به کار گیری نیروی انسانی کارآمد، متخصص و با دانش میسر نخواهد بود.جامعه سالم چه از نظر جسمی و چه از نظر ذهنی جز با سلامت بدنی افراد حاصل نمی شود و یکی از مهم ترین دلایل نشاط اجتماعی توجه ویژه به ورزش و فعالیت بدنی است.احیاء و تقویت ورزش‌های ملی و بازی‌های بومی، محلی و توسعه زیرساخت‌های آن می‌تواند انگیزه جوانان و مردم را به ورزش چندبرابر کند.
حال در چنین وضعیتی مسئولین باید به وظایف خود درست عمل کرده و برای تشویق و ایجاد انگیزه جوانان و مردم کشورمان تلاش کنند. وزارت ورزش و جوانان ، اداره کل هر استان و اداره ورزش و جوانان هر شهرستان باید گام های موثری در این زمینه بردارند. انتخاب درست هیات های ورزشی در استان و شهرستان و ایجاد انگیزه در مربیان ورزشی می‌تواند کمک بزرگی به این اهداف داشته باشد. ریاست هیات ورزشی بالاترین مقام اجرایی آن رشته ورزشی می باشد که از بین افراد علاقه مند به ورزش و آگاه به امور مدیریت ورزشی انتخاب می شود، با توجه به تجربه های گذشته بهتر است از افراد توانمند ورزشی استفاده شود و در انتخاب روسای هیات ها سلیقه ای عمل نشود ، چون همین مسئله باعث دلسردی ورزشکاران ، قهرمانان و مربیان آن رشته ورزشی خواهد شد.
هیات های ورزشی تشکیلاتی هستند که به منظور فراهم نمودن زمینه مساعد در جهت گسترش رشته یا رشته های ورزشی مربوطه و ایجاد انگیزه و نیز جذب آحاد مردم به امر ورزش و کشف استعدادها و بالا بردن سطح مهارت های ورزشی بر اساس اصول و مبانی پیش بینی شده در اهداف سازمان تربیت بدنی و فدراسیون های ذیربط ایجاد میشوند پس شایسته است در انتخاب و انتصاب هیات های ورزشی دقت بسیاری شود.
وزارت ورزش و جوانان باید با حفظ افراد توانمند در بدنه ورزش و جوانان و جذب افراد متخصص، با دانش و تجربه، شرایطی را رقم بزند که ورزش کشور در مسیر جدیدی گام بردارد و در نهایت توسعه ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و حرفه ای در بخش آقایان و بانوان و نیز ورزش تربیتی را رقم بزند. جامعه با داشتن افرادی سالم و تندرست به موفقیت و شکوفایی می‌رسد.بهترین نتیجه ای که از تمرینات ورزشی گرفته می شود این است که احتمال ابتلای افراد به بسیاری از بیماری ها کاهش می یابد و افراد یک جامعه همیشه سالم و تندرست و بانشاط هستند.

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …