چاپ مطلب چاپ مطلب

اینجا گیلان است، جغرافیای رنج و تلاش و امید…

همای خبر/گیلان؛ سرزمینی به بلندای تاریخ، یادگار مردان و زنان تاریخ ساز، دیار سرداران دلیر و هشت هزار شهید دفاع مقدس، خطه ی مقاومت و پایداری، پهنه ای نشسته بر وسعت بی بدیل جغرافیای زمان، جغرافیای رنج و تلاش و امید، تصویری موزون از کوه و جنگل و جلگه و دریا، و سرزمین گیل مردان و گیل زنان سختکوش و خدایی است که به امانت به دست ما رسیده تا هرچه آبادتر به دست فرزندانمان بسپاریم.
امروز، گیلان به یمن دهه ی توسعه و بالندگی و به برکت بصیرت مردمی ولایتمدار، فرصت آن را یافته تا حضور رئیس جمهور ولایی و عدالت پیشه ی خود را با امید تحولی اساسی در استان پذیرا باشد و با عنایت و الطاف دولت مردمی، مسیر توسعه را با سرعتی بیشتر بپیماید.
جناب رئیس جمهور، گیلان، استانی است که جای جای آن مملو از نبوغ، شایستگی و دارای فرهیختگان زیادی می باشد. سرزمینی که با وجود برخورداری از منابع اقتصادی-جغرافیایی (توریسم، کشاورزی، صیادی) در درون استان، موقعیت و مقر جغرافیایی در مجاورت دریایی غنی از منابع و همسایگی با کشورهای قفقاز و داشتن مرز آبی و خشکی بین المللی، قرارگیری در مسیر ترانزیت زمینی و دریایی بطور همزمان، بهره مندی از بنادر و ظرفیت های اقتصادی متنوع، هنوز محرومیت (هرچند در پس تصویر سرسبز و باطراوت طبیعت آن پنهان مانده) اما روح مردم بزرگ آن را می آزارد. نگاهی گذرا به شاخص های توسعه و بررسی روند برنامه ها و طرح های انجام شده در این زمینه گویای این است که گیلان عزیز از بیماری هایی نظیر بیکاری، فقر و توسعه نیافتگی (بویژه در مناطق روستایی)، مهاجرت روستایی، تمرکزگرایی، چالش های زیست محیطی، که به عنوان موانع توسعه محسوب می گردند رنج می برد.
آقای رئیس جمهور:
_ آیا می دانید بسیاری از روستاوندان گیلانی به دلیل عدم حمایت از تولیدات کشاورزی و نبود امنیت شغلی در روستاها و اختلاف شدید هزینه و فایده فعالیت های کشاورزی اقدام به فروش زمین ها و خانه های خود می نمایند؟
_ آیا می دانید هم اکنون درصد بیکاری استان ۳ / ۱۰ درصد است؟
_ آیا می دانید در حال حاضر ۴۰۰ روستای گیلان فاقد تاسیسات آب آشامیدنی و ۳۰ درصد از تاسیسات آبرسانی روستایی فرسوده است؟
آیا می دانید طی سه دهه ی اخیر ۱۰ درصد از سطح اراضی جنگلی گیلان به دلایل مختلف (مثل قاچاق چوب، برداشت بی رویه و غیراصولی شرکت های بهره بردار، عدم احیای جنگل، آتش سوزی و … ) کاهش یافته است؟
_ آیا می دانید ترکیب جمعیتی روستاهای استان به دلیل مهاجرت در حال تغییر است؟ (طی چندسال اخیر ۱۸۰۴۶۷ نفر از سایر استانها به روستاهای گیلان مهاجرت نموده اند).
_ آیا می دانید سطح آبهای زیرزمینی استان در چند سال گذشته بسیار کاهش یافته است؟
_ آیا می دانید سلامت محیط زیست گیلان در حال حاضر به دلیل آلودگی و عدم سیستم مناسب دفع زباله و آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی بشدت مورد تهدید است و به دنبال این آلودگی ها حیات انسانها و سایر گونه ها در معرض نابودی است؟
_ آیا می دانید هم اکنون میزان بالایی از جوانان تحصیل کرده و متخصص گیلانی به دلیل نبود ظرفیت های اشتغال در استان مجبورند خارج از استان مشغول به کار باشند؟
_ آیا می دانید برخی از مدارس روستایی و دور افتاده استان فاقد امکانات اولیه بوده و جهت تامین هزینه های خود دست به دامن اولیاء دانش آموزان و خیرین می شوند؟
_ آیا می دانید بسیاری از بیمارستانها و مراکز درمانی شهرستانهای گیلان به دلیل تجمع امکانات در مرکز استان از امکانات اولیه برخوردار نیستند و بیماران شهرستانهای دورافتاده مجبورند جهت بهره مندی از خدمات پزشکی مسافت های طولانی را تا مرکز استان طی کنند؟
و بسیاری آیا می دانیدهای دیگر…
توجه داشته باشید بسیاری از این معضلات با توجه به ظرفیت های طبیعی و انسانی استان گیلان در صورت تمرکززدایی و تفویض تصمیم گیری ها از سطح ملی به سطح استانی و اتخاذ ” روند برنامه ریزی از پایین به بالا” و تغییر رویکرد مدیریت استان قابل تغییر می باشد. و ما به عنوان عضوی کوچک از جامعه ی تحصیل کرده گیلان خواستار نگاهی نو به مسائل استان هستیم.

دکتر شهریار نصرتی
پژوهشگر و مدرس دانشگاه

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …