چاپ مطلب چاپ مطلب

بیان مشکلات بخش مرکزی لاهیجان از زبان رئیس شورای بخش مرکزی از معضل زباله و تعارضات قانونی در منابع طبیعی تا کمبود آب زراعی

اختصاصی همای خبر/شوراها به عنوان یک نهاد مردمی برخاسته از دل مردم ، در راستای توسعه در شهر و روستا می توانند از جنبه‌های مختلفی خواسته‌های مردم را پیگیری نمایند و در حقیقت در راستای استراتژی محلی با هدف خدمتگزاری به مردم و عدم تمرکز قدرت در دست عده‌ای، بنیان نهاده شده است . شوراها بهترین نهاد محلی هستند که با رای مستقیم مردم انتخاب می گردند. نهم اردیبهشت هر سال به عنوان “روز ملی شوراها” نامگذاری شده است .به همین مناسبت خبرنگار ما گفتگویی با مرتضی باباپور رئیس شورای بخش مرکزی لاهیجان به صورت پرسش و پاسخ ترتیب داده است با هم این گفتگو را می خوانیم.
سوال : لطفاً خود و اعضای شورای بخش مرکزی را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی این سمت را برعهده دارید؟
ج:. مرتضی باباپور هستم رئیس شورای بخش مرکزی لاهیجان در ابتدا نهم اردیبهشت روز ملی شوراها را به همه شوراهای زحمت کش تبریک می گویم.
اینجانب از ۱۵ شهریور سال ۱۴۰۰ این سمت را عهده دار شدم. دیگر اعضای شورای بخش مرکزی عبارتند از : مرتضی کریمی نایب رئیس ، بهزاد علیپور خزانه‌دار و نماینده شورای بخش در کمیته تطبیق بخش و شهرستان و نماینده شورای بخش در شورای شهرستان و نماینده شهرستان در شورای استان و مسعود بخشعلی پور و موسی موسی پور دیگر اعضای شورای بخش مرکزی لاهیجان می باشند.

سوال: بخش مرکزی دارای چند دهستان و چند روستای دارای شورا و فاقد شورا می باشد؟
ج: دراین بخش ۵ دهستان به نام‌های آهندان ٰبازکیاگورابٰ ‏لفمجان، لیالستان و لیل قرار دارد و دارای ۱۴۰ روستا می باشد که ۱۱۸ روستا دارای شورای اسلامی می باشد که از این بین ، ۱۰۴ روستا دارای دهیاری است و بقیه هم فاقد شورا .

س: لطفا در خصوص ظرفیتهای بخش توضیح دهید؟
ج:بخش مرکزی دارای ظرفیت های کشاورزی مثل چای ،برنج وابریشم است ودودهستان کوهستانی لیل وآهندان علاوه بر ظرفیتهای فوق بعلت کوهستانی بودن وداشتن طبیعت زیبا گردشگر پذیر نیز هستند .

وضعیت اسفناک آسفالت در روستاها/تخریب سردهنه ها به دلیل عدم لایروبی

سوال : مهمترین مشکلات بخش مرکزی مربوط به چه اموری می باشد ؟
ج:یکی از مشکلات مربوط به آسفالت است و برخی هم آسفالت شان فرسوده شده است که در حقیقت از جاده خاکی هم بدتر است.گفتنی است راه ارتباطی۱۰نقطه دردهستان لیل وبیش از ۶ نقطه در دهستان آهندان رانش کرده و واگرتدبیری نشود احتمال خطرات جانی برای مردم دارد.
معضل دیگر بخش مرکزی لاهیجان در حوزه عدم آنتن دهی موبایل و اینترنت می باشد که این مسئله در زمان کرونا بیش از پیش ملموس گردید .یکی دیگر از معضلات بخش مرکزی مربوط به دپوی زباله است که در روستای تموشل در دل جنگل انباشته شده است که متاسفانه مشکلات زیادی برای اهالی و روستاهای همجوار ایجاد کرده است . پیشنهاد بنده این است که محیط زیست با برگزاری جلسات توجیهی در روستاها برای تفکیک زباله از مبدا اقدام نمایند و مسئولین محترم هم با خرید دستگاه زباله سوز این معضل زیست محیطی را به نحوی مدیریت نمایند که کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود .
متاسفانه در بعضی از روستاها دهستان لیالستان فاضلاب وارد مزارع می شودکه باعث بیماری پوستی وگوارشی می گردد. مثلا روستاهای نخجیرکلایه ،کوشال،گورندان ونوبیجار با این مشکل مواجه هستندکه امیدواریم این معضل مرتفع گردد تا نگرانی مردم شریف این روستاها برطرف شود.
دیگر مشکل این بخش، مربوط است به حوزه آب زراعی در روستاهای بالادست که ازآب بندان و نهر استفاده می کنند که درصورت عدم بارندگی با خشکسالی روبرو خواهند شد که الحمدلله با پیگیری نماینده محترم، فرماندار معزز و مدیریت جهاد کشاورزی بسیاری از آب بند ها لایروبی شده‌اند. البته در روستا های پایین دست با توجه به اینکه امسال آب سفیدرود به اندازه سالهای گذشته نیست و اکثر سردهنه های مزارع تخریب گشته با مشکل اساسی روبرو می باشد که البته با درایت نماینده محترم، فرماندار جهادی ، فرمانده محترم سپاه و اداره آب اکثر سردهنه ها باز سازی شده است و مابقی هم در حال انجام است . آنچه حائز اهمیت می‌باشد این است که این تخریب ها به دلیل عدم لایروبی و ساماندهی رودخانه ها حاصل می‌شود که البته اگر به موقع رودخانه‌ها لایروبی گردند، هم می‌توان جلوی تخریب سردهنه ها را گرفت و هم از مصالح موجود و انباشته شدن در رودخانه ها جهت شن ریزی زیرسازی جاده های روستایی استفاده نمود که در همین جا اینجانب به عنوان رئیس شورای بخش مرکزی عنوان می‌کنم حاضرم به دلیل حل مشکلات راههای روستایی نظارت صحیح ازرودخانه را بر اساس تصمیم دفتر فنی برعهده بگیرم و در صورت وقوع تخلف بر اساس قانون با اینجانب برخورد نمایند.
یکی دیگر از مشکلات درحوزه بخش مرکزی عدم توجه اساسی مسئولین به کشاورزی است وهر کشوری که به کشاورزی وتولید توجه نکند اقتصادش می لنگد.از جمله پایین بودن قیمت محصولات وبالا بودن نهاده های کشاورزی ؛مثلا وقتی کشاورز چایکار یک عدد کود اوره را ۱۰۰هزارتومان وفسفات را ۳۰۰هزار تومان وپتاس را ۵۰۰هزار تومان خریداری و هزینه آماده سازی باغات وکارگری برداشت وحمل چای را حساب کنیم هر کیلو چای حدود ۵۰۰۰تومان برای باغدار هزینه دارد ولی قیمت چای درجه یک ۹۲۰۰ودرجه دو ۷۱۰۰تومان است واین برای کشاورز صرف اقتصادی ندارد .
درخصوص برنج هم هزینه های مربوط به خود به اضافه سموم وهزینه های جانبی روی دست کشاورز است ولی در زمان برداشت برنج قیمت ها پایین وزمانی که دست دلال است قیمت بالاست واین امر باعث شده کشاورزان رغبتی به کشاورزی نداشته باشند . عدم توجه زیربنایی واساسی به کشاورزی یکی از علتهای فروش باغات چای وتغییر کاربریهاست که زنگ خطری برای ازبین رفتن کشاورزی درگیلان است

بیش از ۱۲سال است که در ۲۰روستای دهستان لیل ، لوله گذاری درآن انجام شده ولی عملیات آبرسانی صورت نگرفته است

دیگر مشکلی که روستاهای این بخش با آن مواجه هستند در حوزه آب شرب است که برخی از روستاهای دو دهستان لیل و آهندان با آن روبرو هستند بیش از ۱۲سال است که در ۲۰ روستای دهستان لیل، لوله گذاری انجام گرفته ولی عملیات آبرسانی صورت نگرفته اند .

نامهربانی منابع طبیعی با چایکاران

اما مشکل اساسی و قابل توجه که اکثر روستاها با آن مواجه هستند در حوزه منابع طبیعی است که متاسفانه علی رغم اینکه زمینهایی با قدمت یک قرن از آبا و اجداد به ورثه رسیده و کشاورزی در آن انجام می‌دهند اما منابع طبیعی اعلام می‌کند که این زمین ها متعلق به اوست. در دو دهستان آهندان ولیل وقسمتی از روستای لیالستان نزدیک به یک قرن است که مردم از باغات خود چای برداشت می کنند که متاسفانه هر از چند گاهی چالش اساسی با منابع طبیعی پیدا می کنند .
البته معضل مردم با منابع طبیعی فقط در حوزه چای نیست . دامداران هم از بی مهری منابع‌طبیعی رنج می برند .دامداران در ایام بهار و تابستان دام هایشان را به مناطق کوهستانی می‌برند و با آمدن زمستان به روستاهای خود و اطراف برمیگردند که منابع طبیعی اعلام می دارد بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال این افراد نباید دام خود را در جنگل ها نگهداری کنند که این مغایر با خودکفایی است .
مشکل دیگر مربوط به منابع طبیعی، این است که این اداره اعلام می دارد که در مناطق بالادست دهستان های لیل و آهندان،براساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال، مردم حق فروش اشجار جنگلی دست کاشت در محدوده باغات و زمینهای خود را- که مستثنیات اشخاص است_ ، جهت مصارف شخصی خود ندارند که با این تفسیر حق مالکیت مردم نادیده گرفته شده وباعث می شود مردم دیگر در زمین های خود نهال جنگلی کشت نکنند واگر به صورت خودرو هم سبز شود از بین ببرندواین برای آینده استان ما خوب نیست که به نظر ،بنده این تصمیم بدون کار کارشناسی اتخاذ شده ومسئولین امر باید در این کارتجدید نظر کنند .

بنیاد مسکن برای درآمدزایی بسیاری از زمینهای مردم را به عنوان باغی و شالی مطرح می‌کند

دیگر مسئله ی مبتلا به بخش مرکزی لاهیجان با بنیاد مسکن است که به نظر اینجانب طرح‌هادی طرحی ناکارآمد بوده و معضل اساسی برای روستاییان به حساب می آید که متأسفانه بنیاد مسکن برای درآمدزایی بسیاری از زمینهای مردم را به عنوان باغی و شالی مطرح می‌کند و این خود برای مردم روستا به دلیل کمبود زمین مسکونی چالشی مهم به حساب می آید لذا مردم مجبورند جهت تغییر کاربری هزینه مضاعفی متقبل شوند.
در بعضی از روستاها مثل سرچشمه با توجه به موقعیت جغرافیایی که در دل کوه قرار دارد، منازل مسکونی مردم کشاورز زحمتکش،در کنار باغات چای است.مردم این روستاها نه زمین هایشان را فروخته اند ونه باغات را تخریب کرده اند،تنها جرمشان این است که باغ چای خودشان را آبادو حفظ کرده اند ولی امروز بعلت قوانین دست وپاگیر -باغی بودن- نمی توانند برای فرزندان خود خانه ای بسازند. لذا وظیفه مسئولین است تا به مردم بومی کمک کنند تا بتوانند سرپناهی برای خود بسازند.

دردسرجدید مردم کوهپایه نشین :
ساخت و ساز در محدوده مسکونی کوهستانی و کوهپایه ای کوه تراشی محسوب می شود

مشکل دیگر در حوزه بنیاد که در سال گذشته ایجاد شد برمیگردد به مصوبه آبان سال قبل شورای حفظ حقوق بیت المال مبنی بر اینکه هرگونه ساخت و ساز در محدوده مسکونی کوهستانی و کوهپایه ای به عنوان کوه تراشی محسوب می شود و ساخت و ساز در این مناطق ممنوع است. در حالی که هیچ گونه معیاری برای کوه تراشی تعریف نشده است است با توجه به اینکه دهستان این بخش کوهستانی و کوهپایه است (دهستان لیل ۱۰۰% دهستان آهندان ۶۰% دهستان لیالستان ۳۰%) لذا مردم جهت ساخت منزل مجبورند زمین‌های خود را تسطیح نمایند بدین دلیل این مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال با قانون مغایرت دارد لذاحسب دستور امام راحل که فرمودند به روستاییان رسیدگی نمایید زیرا آنان زبان شکایت ندارند، اصلاح این مصوبه ضروری به نظر می رسد. پیشنهاد اینجانب در خصوص تغییر کاربری این است که مسئولین با حضور متولیان امر برای بومیان با شرایط تعهد عدم فروش زمین تخفیف قائل شوند تا از این طریق جلوی مهاجرت روستاییان گرفته شود چون حدود بیش از سی سال گذشته جمعیت روستا ۷۰درصد و جمعیت شهر ۳۰ درصد بوده است ولی اکنون جمعیت روستا ۲۷ درصد و شهر ۷۳ درصد می‌باشد و این خود زنگ خطری برای مهاجرت از روستاها می باشد. در خصوص طرح هادی هم پیشنهاد می شود مسئولین بنیاد مسکن و متولیان امر ،مسئولین محلی در روستا و جهاد کشاورزی جلسه‌ای برگزار نمایند تاضمن مشخص شدن محدوده روستا مکان هایی که باغ چای و مزرعه نیست به عنوان طرح هادی با کاربری مسکونی قرار گیرد تا مشکل روستاییان در این زمینه حل گردد.
سوال : بفرمائید در این مدت چه اقداماتی انجام داده اید؟
از جمله اقداماتی که ما طی این مدت انجام داده ایم پیگیری مستمر مشکلات کلیه روستاها از طریق ادارات ،برگزاری جلسات توجیهی در دهستان ها در خصوص بحران ها، کمک و همکاری در بازگشایی مناطق کوهستانی و سایر مناطق دهستان ها در ایام بارش برف با کمک اداره راهداری،شوراهاو دهیارن محترم ، پیگیری مشکلات آب شرب ، مخابرات از طریق نماینده محترم فرماندار محترم و بخشدار معزز مرکزی، بررسی و حل اختلافات موجود در روستاهای توابع بخش مرکزی و بازسازی جاده های کوهستانی با کمک راهداری در سیل سال گذشته و دریافت ۲۰ عدد لوله مسلح ۱۱۰۰ برای مناطق کوهستانی و جلگه ای به کمک نماینده محترم ،شن ربزی روستاهای فاقد دهیاری ،بتن ریزی در روستاهای فاقد دهیاری چهار خانه سر پیگیری برای اجرای مصوبه کمیته برنامه ریزی شهرستان در خصوص روستاها، پیگیری برای بازسازی سردهنه های روستاهای بخش مرکزی جهت تسهیل در آبرسانی مزارع، پیگیری لایروبی آب بندان های حوزه بخش مرکزی سر کشی هفتگی از روستاها، لوله‌گذاری برای انهار در روستاهای فاقد دهیاری و پیگیری در خصوص بازنگری طرح هادی روستاها می باشد.

س:حرف پایانی؟
ج:درپایان ازنماینده پرتلاش ومردمی جناب دکتر فرخی ،
فرماندارمحترم جناب دکتر براتی ،
فرماندهی محترم سپاه جناب سرهنگ قدرتی، ،جانشین محترم سپاه جناب سرهنگ حاکی ،بخشدار محترم مرکزی ،بسیج سازندگی ،جهاد کشاورزی ،راهداری
واداره آب که در پیگیری ‌امورات روستاها خصوصا دربحث بازسازی سردهنه وآب بندانها کمک نمودند تشکر می نمایم.

 

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد   🔹وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی خانم …