چاپ مطلب چاپ مطلب

به مناسبت روز شوراها؛ پرهیز از دوقطبی شدن و عدم دخالت مقامات خارج از دایره شورا، دو اصل اساسی در پیشبرد اهداف شوراهای شهر و روستاست

به مناسبت روز شوراها؛

پرهیز از دوقطبی شدن و عدم دخالت مقامات خارج از دایره شورا، دو اصل اساسی در پیشبرد اهداف شوراهای شهر و روستاست

✍یادداشت از بهزاد مقدم نیا _ مدرس دانشگاه، رشت

اهمیت شورا و مشورت کردن در آیه ۳۸ از سوره مبارکه شورا، همردیف با نماز و انفاق در راه خدا سفارش شده  و در جامعه اسلامی ما نیز وجود شوراها در قانون اساسی کشور تصریح گردیده است.

حال اینکه تا کنون در این شش دوره‌ای که از بدو تاسیس شوراهای شهر و روستا میگذرد، این نهادهای مردمی تا چه حد موفق و موثر عمل کرده و در تراز افکار عمومی چه جایگاهی دارند، کاملا بستگی به آثار و نتایج قابل رویت در زندگی اهالی شهر و روستا دارد.

به عنوان مثال برای کلان‌شهری مانند رشت باید دید آیا در این شش دوره عملکردهای موثری در جهت بهبود کیفیت زندگی شهر صورت گرفته یا خیر.
البته زحمات انجام شده در این شش دوره را نباید از نظر دور داشت و اقدامات قابل ذکری چون احداث چند پل روگذر، افتتاح چند پارک، پیاده‌راه فرهنگی شهر، پروژه جمع آوری و هدایت روان آبهای سطحی، مرمت چند بنای تاریخی، شرکت در چند پروژه عمرانی و ‌‌‌… بسیار قابل تقدیر است؛
اما مشکلات اصلی کلانشهر رشت که همانا ساماندهی دو رودخانه شهر، حل مشکل ترافیک، مشکلات مرتبط با املاک نسقی و ساخت و سازها و امثالهم در شهرداری، معضل پسماندها و رسیدگی به وضعیف اسفبار جنگل سراوان که اینروزها نیز خبرساز شده و دل هر شهروند آگاهی را بدرد می‌آورد؛ عدم توفیق در راه‌اندازی زباله سوز و همچنین ایجاد یک ناوگان مجهز حمل و نقل عمومی است، متاسفانه هنوز انجام نشده روی زمین مانده.

سوال اینجاست شوراهای شهر که با رای مستقیم شهروندان و به امید بهبود وضعیت شهر روی کار آمده‌اند تا چه حد توانسته اند رضایت شهروندی فراهم آورند و پاسخگوی این دغدغه‌های مهم مدیریت شهری باشند؟!

بررسی و شناخت کمبودها، نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، رفاهی، اقتصادی، شهروندی و ارائه طرح های موثر و راه حلهای کاربردی و نظارت بر اجرای صحیح آنها از وظایف اصلی شوراهاست که امیدواریم بدور از عوامل بازدارنده مانند دو قطبی شدن اعضای شورا و دخالت دیگر مقامات خارج از دایره شورا مانند نمایندگان مجلس و… به شکلی موثر و مستقل انجام پذیرد.
چرا که تعیین رویکرد و دخالت در امور داخلی شوراها که ذاتا ارگانهایی غیر سیاسی و کاملا مردمی تلقی میشوند علاوه بر تضییع حقوق شوراها، سبب ایجاد تضاد و کاهش عملکرد مفید آنها خواهد شد.
رسالت شورا، گام برداشتن در جهت منفعت و مصلحت شهروندان است و اگر عاملی این مهم را دچار خدشه و کارشکنی کند، رفاه و مصلحت اجتماعی را دچار مخاطره ساخته و دود آن مستقیما به چشم شهروندان خواهد رفت.
روز شوراها را گرامی داشته و در جایگاه شهروندی دغدغه‌مند تعالی شورا های شهر و به دنبال آن ایجاد فضای سالم، با فرهنگ و بانشاط شهروندی را آرزومندیم.

About نسرین عشقی

Check Also

دکتر شفیعی: برای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا باید از آموزش و پرورش شروع کنیم.

دکتر شفیعی: برای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا باید از آموزش و پرورش شروع …