چاپ مطلب چاپ مطلب

جام زراندود رشی در موزه شهر رشت رونمایی شد

همای خبر/همزمان با هفته میراث فرهنگی،جام زراندود رشی در موزه رشت با حضور مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد

در این مراسم مراسم مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به مشخصات جام زراندود رشی گفت: جام زراندود رشی در روستایی در بخش رحمت آباد شهرستان رودبار در سال ۶۹کشف و در سال ۷۳ به موزه ایران باستان منتقل و در سال ۱۴۰۰ به گیلان بازگشت.
ولی جهانی افزود: جام زراندود رشی با نقش مایه های نمادین انسانی و حیوانی،نمایانگر مفاهیم مادی و ارزش های مفهومی ساسانی بوده و از ظروف منحصر به فرد این دوره است که در حال حاضر در موزه شهر رشت نگهداری می شود.
وی در ادامه عنوان کرد: در هفته میراث فرهنگی ،از ۲۸ تا ۳ خرداد برنامه های متنوعی چون؛ افتتاح نمایشگاه عکس از اشیاء مرمت شده، افتتاح نمایشگاه تخصصی موزه رشت، برگزاری نشست های تخصصی، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع میراث فرهنگی،جشنواره فرهنگی کوچ عشایر و رونمایی از جام زراندود رشی را خواهیم داشت.
مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: یک تفاهم نامه با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پژوهشکده گیلان شناسی نیز منعقد کردیم.
وی هم چنین گفت: ۵۰ بنای تاریخی را با کمک دستگاه های اجرایی استان با استفاده از اعتبارات ملی و استانی چون کاخ سردار امجد در شهرستان تالش مرمت کردیم و بناهای تاریخی در دست دستگاه های اجرایی را تغییر کاربری به موزه دادیم.
ولی جهانی افزود: در بحث میراث ناملموس ما ۱۶ اثر را ثبت ملی کردیم و در این راستا جزء رتبه های اول کشور هستیم.
وی در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته ۳۰ میراث طبیعی را چون ؛ آبشار لاتون و جنگل های هیرکانی را در فهرست میراث ملی ثبت کردیم.
ولی جهانی در خاتمه افزود: اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان در بخش روابط عمومی رتبه سوم را کسب کرده است.

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان رودسر در نماز جمعه امروز ١٣ مهر

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان …