چاپ مطلب چاپ مطلب

همه ما حالمان خوب است اما تو باور نکن…

✍سیدرضامیرحسینی

اختصاصی همای خبر/گاهی به شدت حسرت روزهای رفته عمرمان را میخوریم وقتی می بینیم به اندازه سن خود زندگی نکرده ایم . مسکن، اشتغال و معیشت سه اصل اساسی برای ادامه زندگی است ، بیکاری بسیاری از جوانان یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که تعادل جامعه را بر هم می‌زند و باعث بحران‌های متعددی در عرصه‌های مختلف زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی می‌شود. مشکلات جوانان از جمله مسائلی است که سال‌هاست حل نشده باقی مانده است. مسئولین زیادی در سطوح مختلف جامعه ، برای برطرف شدن موانع و مشکلات اشتغال ، مسکن و معیشت مردم به وعده های خود عمل نکردند. فقدان برنامه های راهبردی در نظام اقتصادی کشور ، درسالهای گذشته باعث گردید تا هیچ گاه مشکلات بصورت کامل برطرف نشود و همواره این مشکلات گریبان گیر خانواده های ایرانی باشد. بسیاری از خانواده ها هزینه بالای تحصیلات فرزندان خود را تقبل نمودند به امید روزی که فرزندانشان شغلی مناسب داشته باشند تا بتوانند از پس هزینه های زندگی خود برآیند ولی هیچ وقت به آرزوی خود نرسیدند! از طرفی جوانان بیکار و تحصیل کرده سالهاست رویای شغل مناسب ، ازدواج ، مسکن را در سر می‌پرورانند و حالا مشکلات معیشتی نیز به آن اضافه شد. سالهاست دیگر جامعه و مسئولین از جوانان حمایت نمیکنند ، در دوره ای زندگی می‌کنیم که بسیاری به ازدواج جوانان اصرار دارند ولی در ارتباط با مسکن ، اشتغال و معیشت آنان هیچ راه کار مناسبی ندارند ، وقتی اشخاص از پس هزینه های خود برنمی آیند چگونه فرزندی به دنیا بیاورند و چگونه آینده فرزند خود را تامین کنند ! تحریم ها ، افزایش نرخ تورم ، کرونا در چند سال گذشته و افزایش سرسام آور قیمت ها در ایران و همچنین عملکرد ضعیف مسئولان در مدیریت مسائل اقتصادی باعث گردیده تا سفره قشر مستضعف جامعه هرروز کوچکتر شود. تورم و گرانی مسکن ، خودرو ، کالا و مایحتاج ضروری مردم پدیده ای آشنا و تجربه ای تلخ برای خانواده های ایرانی در چند دهه گذشته بود که هم اکنون به اوج خود رسیده است. افزایش قیمت ها و بی ثباتی آن در جامعه موجب بی‌اعتمادی جوانان نسبت به آینده می‌شود. سو مدیریت در جامعه ایرانی، کمبود زیر ساخت های اقتصادی ، حمایت نکردن از بخش خصوصی، کمبود تولید در بخش صنعتی و کشاورزی ،کسری بودجه مداوم دولت و مهاجرت مردم از روستاها به شهرها دلایلی محکم برای مشکلات اقتصادی امروز می‌باشد. در حال حاضر نگرانی ها فقط به جوانان ختم نمی‌شود بلکه خانواده هایی که با هزاران امید و آرزو و مشکلات فراوان سعی کردند پس اندازی برای خود داشته باشند در اثر تورم پس اندازشان نیز ناچیز و بی ارزش گشته و دغدغه های آنها هر روز نسبت به آینده خود و فرزندانشان زیادتر میشود
نگرانی‎‌ها و استرس‌های مداوم قدرت برنامه‌ریزی و امید به آینده و پیشرفت را ازمردم و جوانان گرفته‌ است، در چنین شرایطی همه مردم تنها برای مخارج روزانۀ خود تلاش می‌کنند که بسیاری حتی برای مایحتاج اولیه زندگی مشکلات فراوانی دارند. اهتکار کالا ، خودرو و مایحتاج ضروری مردم ، افزایش قیمت مسکن ، اختلاس برخی از مسئولین، درد کهنه ای است که اقتصاد ایران را سرطانی نموده و همواره در حال گسترش میباشد.این مشکلات اساسی باید در زمانبندی مشخصی حل شود.اگر قرار باشد مشکلات به اندازه عمر یک انسان طول بکشد پس بیشتر از نیمی از مردم عمرانشان تمام می‌شود و هیچگاه رنگ آسایش را در زندگی نخواهند دید. کشور ایران پتانسیل های بسیار بزرگی در تمام زمینه ها دارد که اگر به درستی مورد بهره برداری قرار گیرد و از تمامی توان و دانش فنی و گنجینه های عظیم ملی در مسیر خودکفایی استفاده شود با اقتدار می توان در مقابل تمام مشکلات ایستادگی کرد.ازدواج،اشتغال و مسکن یکی از رویایی ترین آرزوهای هر انسانی در سنین جوانی است اما امروز به یکی از چالش های مهم جامعه جوان کشور تبدیل شده است. و این چالش هنگامی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود که به آمار تعداد دختران و پسرانی که در انتظار این رویداد مهم زندگی هستند و دیگر از حد متوسط سن ازدواجشان گذشته است نگاهی کنیم ! چند سال دیگر باید منتظر بمانید تا مشکلات اقتصادی ، اشتغال جوانان و مشکلات معیشتی مردم حل شود!؟در هر دوره از انتخابات وعده ها و شعارهای انتخاباتی امید را در مردم زنده می‌کند ولی پس از گذشت زمان همان مشکلات همچنان ادامه دارد و هیچگاه حل نمیشود. امیدواریم مسئولین با استفاده از نخبگان جامعه ، هرچه زودتر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کنند چون دیگر توانی برای قشر مستضعف جامعه باقی نمانده است.

✍سیدرضامیرحسینی
گیلان ۱۴۰۱/۲/۲۸

 

با کانال همای خبر همراه باشید.

 

About مدیر خبر1

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …