- پایگاه خبری و تحلیلی همای خبر - https://homaykhabar.ir -

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت:کمیسیون ترافیک شورای ششم چندین پارکینگ برای روان سازی ترافیک در بافت مرکزی شهر احداث میکند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت:
🔺️ ضوابط درآمدی بودجه برای ایجاد پارکینگ در سطح شهر بررسی شود/
شورای ششم در خروجی کمیسیون ترافیک،  چندین پارکینگ برای روان‌سازی ترافیک بافت مرکزی شهر رشت احداث میکند

🔹️ فواید، مزایا و معایب دستورالعمل باربرگ (ساماندهی بار درون‌شهری)، طبق ضوابط وزارت کشور با حضور سرمایه‌گذار، سرپرست شهرداری رشت و مدیران حوزه ترافیک بررسی شود

به گزارش همای گیلان – مسعود عباس نژاد، در سی و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت بر لزوم احداث چند پارکینگ مسطح و طبقاتی در سطح شهر، به ویژه در خیابانهای مرکزی رشت تاکید کرد.
وی گفت: این یک طرح ضربتی است و تا استارت پروژه احداث پارکینگها هر هفته این موضوع در جلسات ترافیکی دنبال خواهد شد.
رئیس کمیسیون ترافیک تاکید کرد: باید جرائم مربوط به کسری پارکینگ در حسابی مشخص ذخیره شود و با مشارکت سرمایه‌گذار، اختصاصا در محل احداث پارکینگ در بافت مرکزی شهر صرف شود.

عباس نژاد گفت برای این منظور باید یک مثلث سه ضلع باشیم، شهرداری، سرمایه‌گذار و مشتریانی که ما برای تزریق بودجه به پروژه میفرستیم. وی در توضیحات بیشتر گفت: با این‌کار، طرف سازنده چون در حین ساخت از سوی شهرداری نیز تامین بودجه میشود، بدون مشکل پروژه ها را به بهره‌وری خواهد رساند و چه بسا این پروژه‌ها چنان روان و سودآور شوند که برخی سازندگان پس از این، پارکینگ ساز اختصاصی شوند.

رئیس این جلسه در ادامه گفت: به ضرس قاطع شهرداری در شش ماه از سال ۱۴۰۰ بالای ۵۰ میلیارد درآمد از محل جرائم کسری پارکینگ داشته اما متاسفانه آماری که تاکنون ارائه شده ناقص و ناکافی است.
وی گفت: از مدیران مرتبط با حوزه ترافیک میخواهیم در یک خِرد جمعی و با سازوکاری مشخص و مدون این مهم را به انجام برسانند تا بتوانیم در کمترین زمان چندین پارکینگ مسطح و طبقاتی در جای جای شهر احداث و در اختیار شهروندان قرار دهیم. وی خاطرنشان کرد: بدیهی است این پارکینگها در آینده جزء املاک شهرداری و در حکم ثروتی برای بخش مدیریت شهری خواهد بود ضمن اینکه ترافیک شهر نیز مهار شده و رضایت شهروندان در حوزه ترافیک حاصل خواهد شد.

در ادامه این جلسه هاجر خرمدل، سرپرست مدیریت تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری گزارش اعداد و ارقام جرائم کسری پارکینگ شهر برای مناطق شهر را به تفکیک اعلام نمود.
خرمدل گفت: مجموعا ۲۱ میلیاردو سیصد میلیون تومان وصولی جرائم کسری پارکینگ شهرداری رشت از پنج منطقه در سال ۱۴۰۰ میباشد.
خرمدل همچنین درآمد شهرداری از محل جرائم کسری پارکینگ برای چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱ را رقمی بالغ بر ۸ میلیارد و سیصد میلیون تومان برای پنج منطقه شهر رشت اعلام نمود.
همچنین در این جلسه مطرح شد: سرمایه‌گذار پارکینگ ساز با ساخت اسمارت پارکینگ قادر است در زمینها متراژ پایین، بیشترین بهروه‌وری را ارائه دهد، به شکلی که در ۳۱ مترو نیم زمین ۱۶ پارکینگ جانمایی شود.

در ادامه سی و دومین جلسه کمیسیون ترافیک شورای شهر رشت که بصورت تلفیقی با کمیسیون عمران و توسعه شهری برگزار شد، به بررسی لایحه دستورالعمل ساماندهی بار درون شهری( باربرگ) پرداخته شد.
در این جلسه مطرح شد: ساماندهی حوزه بار درون‌شهری ابتدا در سال ۹۶ در شهر اصفهان اجرا شد و پس از آن شیوه‌نامه عملیاتی آن توسط وزارت کشور برای کل کشور ابلاغ گردید.

در این جلسه سرمایه گذار اصفهانی حوزه دانش‌بنیان با پخش اسلایدهایی توضیح داد: با تجربه‌ای که در شهر اصفهان داریم چنانچه در این فراخوان برنده شویم، در آغاز طی یک پروسه شش ماهه به مطالعه و شناسایی رینگهای بستر تردد بار، ایجاد دیتا و شناسایی خودروها و شرکتهای حمل و نقل، شناسایی گلوگاههای حمل و نقل بار و غیره خواهیم پرداخت و پس از آن طرح را اجرایی خواهیم نمود.
وی گفت: خودروهای باربر بسته به نوع باری که حمل میکنند منوط به پرداخت عوارض به شهرداری خواهند بود، ضمن اینکه اقلامی از کالاها بیمه خواهند شد که این امکان تاکنون وجود نداشت.
وی گفت: طبق این ضابطه، پس از این خودروهای سنگین باربر اعم از امداد خودرو، ماشینهای حامل نخاله ها و مصالح ساختمانی و غیره در چهارچوبهای مجزا ملزم به پرداخت عوارض هستند و درآمد حاصله از این عملیات برای شهرداری تبدیل به ایجاد یک ردیف بودجه مهم خواهد گردید.
عباس‌نژاد رئیس جلسه دستور داد به ریاست معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی و با حضور مدیران مرتبط با حوزه حمل و نقل جلسه‌ای تخصصی در روز سه شنبه برگزار گردد و طی آن جلسه به بررسی بیشتر فواید، مزایا و معایب طرح باربرگ پرداخته شود.