اختصاصی همای گیلان: صبح امروز حاجتی مدیر کل آموزش وپرورش استان گیلان با هیات همرا واردآموزش وپرورش سیاهکل شد ومورد استقبال فرهنگیان شهرستان سیاهکل قرار گرفت در این دیدار ابتداءمدیر آموزش وپرورش سیاهکل در خصوص وضعیت آموزش وپرورش سیاهکل وخواسته های این اداره مطالبی بیان کرد آنگاه هر یک از نمایند گان مدیران به مدت هفت دقیقه فرصت بیان خواسته های خود را پیدا نمودنددر ابتداء جعفر عباسی نماینده مدیران مقطع ابتدایی شهرستان سیاهکل پشت تریبون رفت وگفت من نماینده نیستم بلکه مخلص هم هستم بعداز کلی شکسته نفسی نظام ارزشیابی توصیفی را نظاره گرفت واین عامل را باعث افت تحصیلی دانست تازه راه کارهای را هم ارائه نمود یک جورهایی هم گویا از تعطیلات پنچشنبه ها خسته شده بود ودوست داشت حتی پنچشنبه را هم مدرسه بماند ووقتی بند دوم را می گفت دل خیلی ها ریخت وبا خودشان گفتند آقای عباسی شما که از مایید در خواست تعطیلی بیشتر را بکن چرا از پنچ زنگ وحجم ووزن سخن می گی .ما که لذت بردیم بریم با هم این مطالب را بخوانیم:
عرض سلام و خیر مقدم داریم خدمت شما همه بزرگواران ، مدیرکل محترم ، نماینده محبوب و مردمی شهرستان و هیئت همراه ، مدیریت محترم آموزش وپرورش و همه همکاران محترم .
مشکلات مقطع ابتدایی که به صورت مختصر و مفید البته مفید بودن آن بنا به تشخیص شماست که به سمع و نظرتان می رسانم انشااله مورد توجه شما بزرگواران قرار گیرد .
اولین نکته
۱- نظام ارزشیابی توصیفی که در مقطع ابتدایی اجرا میشود دارای معایبی است که مورد توجه قرار نگرفته است ، بخصوص در پایه های چهارم و پنجم و ششم . ارزشیابی دقیقی از کیفیت آموزشی خود در بعضی از دروس با توصیفی بودن را نداریم مثل دروس ریاضیات ، پنجاه درصد علوم ، تعلیمات اجتماعی ، املاء بهتر است به صورت کمی (نمره ای) ارزشیابی شود و بقیه دروس مثل قرآن ،هدیه آسمانی ،ورزش ، تفکر وپژوهش ،… به صورت توصیفی باشد تا دانش آموزان دوره ابتدایی با ارزشیابی کمی ( نمره ای) آشنا شوند ودر مقطع متوسطه اول یکباره با مشکل روبه رو نشوند که باعث افت تحصیلی شود. آقای مدیر کل باید بگویم نمره دشمن دانش آموز نبوده و نیست ،نمره مساوی با افت تحصیلی نیست ، و نمره استرس زا واضطراب آور هم نیست . نمره معیار سنجش و ارزشیابی دقیق است.
۲- ساعت آموزش یا همان زنگ کلاس در مقطع ابتدایی پنج زنگ برای دانش آموزان بخصوص پایه های اول تا سوم بسیار سخت و سنگین است چون هم توانایی آماده کردن پنج درس را در یک روز و هم گوس کردن و توجه کردن به پنج درس در یک روز را ندارند و هم حمل ونقل کتابهای پنج زنگ در یک روز برای دانش آموزان از لحاظ حجم و وزن سنگین است که آسیبهایی به جسم دانش آموزان وارد خواهد نمود و از طرف دیگر طرح های زیادی در مقطع ابتدایی اجرا میشود از جمله : طرح کرامت ،طرح محضر قرآن ، طرح مهارت زندگی ، طرح اصلاح الگوی مصرف و … درحالی که هیچ ساعتی برای آنها در نظر گرفته نشده است .
۳- آقای مدیر کل در مدارس روستایی ، برای اینکه اعتدال آموزشی برقرار گردد ملاک تخصیص آموزگار به مدارس تعداد دانش آموز و تعداد پایه های کلاس در آن مدرسه درنظر گرفته شود مثلآ اگر در آموزشگاهی ۱۰ دانش آموز با شش پایه داشته باشیم دو آموزگار در نظر گرفته شود .
۴- آقای حاجتی وضعیت اقتصادی شهرستان سیاهکل به علت تک محصولی بودن کشاورزی و باوجود خشکسالی جزء شهرستانهای محروم محسوب میشود خواهشمند است در تخصیص سرانه به این شهرستان با دید بازتری نسبت به شهرستانهای هم جوار دیده شود چون مشارکت اولیاء به علت مشکلات اقتصادی بسیار کم است و از طرف دیگر این سرانه های واریزی فقط هزینه های سوخت ،آب ،برق،گاز ،نفت بیشتر نمیشود و برای بالا بردن کیفیت آموزشی که اصل است چیزی نمی ماند .
5- آقای مدیر کل از شما میخواهیم پیگیری ساخت مدارس نیمه کاره سطح شهرستان که هر سه مدرسه در سطح شهر می باشد که یکی با شصت درصد پیشرفت فیزیکی و یکی با ده درصد و دیگری فقط تسطیح زمین آن مورد انتظار ماست به علت اینکه یک مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه با در اختیار داشتن ۶۰۰ دانش آموز به صورت گردشی (صبح وعصر) اداره می گردد و همین طور در سال تحصیلی آینده با ساخت این مدارس مشکل فضای آموزشی متوسطه اول هم حل خواهد شد .
۶- آقای حاجتی با وجود داشتن پایه ششم و درس کار و فناوری مدارس روستایی ما احتیاج به کامپیوتر و لپ تاپ را دارند و همین طور کمبود وسایل کمک آموزشی از قبیل کیت علوم ، ریاضی و بقیه وسایل کمک آموزشی مورد نیاز می باشد .
۷- آقای مدیر کل و بزرگان در بسیاری از نهاد ها و ارگانها و موئسسات دولتی وقتی بازنشسته می شوند یا حتی مشغول به کار هستند یکی از فرزندان آنها در اولویت استخدام در آن نهاد را قرار میگیرند که این امر انشاالله در آموزش وپرورش هم برای فرزندان فرهنگیان لحاظ گردد.
8- در آخر هم باید بگویم وضع معیشت فرهنگیان خود شما بهتر از ما میدانید مورد توجه قرار گیرد و بیست درصد فوق العاده فرهنگیان مقطع ابتدایی .
وسلام علیکم ورحمت اله وبر کات
جعفر عباسی نماینده مدیران مقطع ابتدایی شهرستان سیاهکل
بعد از ایشان حسین پیروی سرگروه مدیران مدارس شهرستان سیاهکل در زمینه اهم مشکلات آموزش و پرورش ، خاصه مشکلات مدارس متوسطه اول شهرستان پرداخت و پیشنهاداتی را هم ارائه نمود دغدغه ایشان کمبود فضای آموزشی در سالهای آتی بود از کمبود معاونین اجرایی ومعلمان پرورشی هم سخن گفت اما کم کم یادش آمد که آقا درختان مدرسه رو فروختند هیچی به نفع شهرستان نشد تازه کلی هم طی این سالها از آب این شهرستان بهرمند شدند وبه نظر هم حرف درستی بود ابعد یک دفعه ای به رسانه ها حمله کرد واصلا تبلیغاتشان را کذایی خواند وگفت نگرش اولیا نسبت به تعلیم وتربیت را رسانه ها تغییر داده اند بعد هم گفت همکارا قدم ما به روز نیستند مطالب بسیار زیبایی را بیان کرد با هم آن را هم می خوانیم
حضور مبارک مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان گیلان
با سلام و احتراماینجانب حسین پیروی نماینده مدیران بزرگوار آموزش و پرورش شهرستان سیاهکل اهم مشکلات آموزش و پرورش ، خاصه مشکلات مدارس متوسطه اول شهرستان و پیشنهادات لازم را جهت ارائه طریق حضرتعالی و دستور مقتضی به شرح ذیل تقدیم می دارم .
1 – با توجه به اینکه در سال آتی مدارس مقطع متوسطه اول به سه پایه تبدیل می شوند ، نا مناسب بودن ساختمان تعدادی از مدارس شهری و پروژه های ناتمامی که سالهاست رها شده ، این شهرستان را در سال آتی با چالش کمبود فضاهای آموزشی در داخــل شهــر مواجــه می سازد .****
2 – کمبود شدید مربیان محترم پرورشی در مدارس (فارغ التحصیلان در رشته علوم تربیتی و مربیان تخصصی ). ****
3- کمبود نیروهای خدماتی مدارس ( نیروهای جدیدی هم که جذب شده اند کیفیت نداشته و کافی نبوده و مدیران از عملکردشان رضایت ندارند )****
4 – تخریبی بودن تعدادی از مدارس مطرح و پرجمعیت داخل شهر مخصوصا مدارس ابتدائی. ***
5 – کمبود شدید یا نبود نیروی انسانی متخصص در بعضی از رشته ها و دروس این مقطع . ***
6 – تبلیغات کذائی رسانه ها که منجر شده نگرش درصد زیادی از اولیاء نسبت به تعلیم و تربیت و مدارس تغییر نموده ومدیران که سنگ زیرین آسیاب هستند بزرگترین چالش آنها خاصه در مدارس روستائی که تنها کادر اداری موجود در مدارس می باشند پاسخگوئی به توقعات اولیاء باشد.***
7 – کمبود نیروهای کادر در مدارس خاصه معاونین اجرائی و فن آوری که از نیازهای ضروری مدارس فعلی است ( با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان کشور از حدود ۱۸۰۰۰۰۰۰ میلیون نفر به ۱۲۰۰۰۰۰۰ میلیون تقلیل پیدا نموده ولی کادر اداری مدارس از چارت سالهای قبل تبعیت می نماید.)***
8 –هماهنگ نبودن محتوا و نحوه تدریس و عملکرد مقطع ابتدائی با متوسطه اول ( توصیفی صرف در ابتدائی) ( کمی در متوسطه اول ) **
9 –کمبود امکانات و وسایل کمک آموزشی و هوشمند در مدارس متوسطه اول . **
10–برگشت درصدی از درآمد ناشی از فروش یا مزایده اموال مدارس و ادارات به مدارس. **
11– به روز نبودن بسیاری از همکاران با توجه به تغییر کتب درسی ( زمان و مکان برگزاری کلاسهای ضمن خدمت نیز مناسب نیست ) **
12–قابل استفاده نبودن سی دیهای کمک درسی
۱۳ –فرسوده بودن سقف بعضی از مدارس روستائی *
14 – برگزاری جلسات گروههای آموزشی در ساعات آموزشی مخصوصا در اداره کل مشکلات زیادی را برای مدارس و کنترل دانش آموزان در ساعات بیکاری ایجاد می نماید ( جلسات ترجیحا در روز پنج شنبه برگزار گردد ) *
15 – در صد تراکم دانش آموزان سطح شهر با روستا در ثبت نام جداگانه محاسبه گردد .( فضای کوچک کلاسهای درس گنجایش ظرفیت بالای دانش آموزان را ندارد ) *
16–کمبود کتب مرجع در مدارس متوسطه اول *
17–پیشنهاد می گردد هر ساله جهت حفظ و نگهداری ساختمانهای اداری و آموزشی مبالغی در اختیار مدارس و ادارات قرار گیرد . *
18 –با توجه به اینکه بسیاری از همکاران مقطع ابتدائی در مقاطع دیگر سالهاست که فعالیت داشته و بهره وری خوبی نیز دارند پیشنهاد می گردد به جای برگشت ، تبدیل مقطع یا گروه گردند.
19–اتوماسیون اداری با توجه به مزایای آن در بعضی از مدارس روستائی فعال نیست
20 –هزینه بالای سوخت مصرفی مدارس و عدم توانائی مدارس در پرداخت آن.
21 – بسیاری از شرکتها از تعهد خود نسبت به پرداخت درصد آموزش و پرورش در شهرهای کوچک مثل سیاهکل امتناع می ورزند.
22 – تغییر آیین نامه در خصوص خروج دانش آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم در ساعات بیکاری.
23 –کمبود مدارس خاص از جمله نمونه دولتی و استعدادهای درخشان با توجه به وسعت منطقه .
24 – تقاضاداریم دستور فرمائید به میمنت حضور حضرتعالی در شهرستان ، برای مدیران و همکاران حاضر در جلسه تشویقی صادر گردد .
حسین پیروی
سرگروه مدیران مدارس شهرستان سیاهکل
آنگاه شیرزاد کریمی لاخانی هم در سمت نماینده مدیران مقطع متوسطه از نیازها گفت تا چیزی از مشکلات را جا نذارند تاحسابی آقای مدیر کل را مستفیض نمایند وآقای مدیر کل هم از اشرافیت کامل نماینده مدیران تقدیر وتشکر نمود تازه یکی دیگر از دوستان فرهنگی به نام کوچکی هم از شریعتی ،اربعین حسینی،خواسته ها مدیران وپشنهاداات خود گفت و چند بیت شعر هم خواند تا آقای مدیر کل را هم از شعر بی نصیب نکنند که متاسفانه این مطلب به دست ما نرسیده است اما مطالب شیوایی شیرزاد کریمی را باهم می خوانیم:
باسمه تعالی
با درود و سلام بر بنیانگذاران کاخ سعادت بشری به خصوص آخرین سلاله پاک پیامبران الهی، رسول اکرم(ص) و دوازده ستاره تابناک آسمان ولایت و امامت و با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و رهبر کبیر انقلاب اسلامی و با آرزوی صحت و سربلندی برای مقام عظمای ولایت و همه خدمتگذاران صدیق به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
جناب آقای مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان گیلان، مقدمتان را به شهرستان سرسبز سیاهکل گرامی می¬داریم.
همانطور که مستحضرید نهاد آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد احتماعی و فرهنگی در جامعه می¬باشد که تمامی اقشار جامعه هر یک به طریقی در آن سهیم بوده و تاثیرگذار و یا تاثیرپذیر از آن هستند. لذا در رهنامه سند تحول، وضعیت موجود به طریقی باید هدایت شود تا به وضع مطلوب سند چشم انداز ۱۴۰۴ که تحقق مراتب حیات طیبه است برسیم.
در این مسیر رفع نیازهای شرح زیر مورد انتظار است.
1- در تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش لازم است آیین نامه ها و دستورالعملها قابلیت انعطاف داشته باشند تا همگام با طرح ها و برنامه های جدید سند تحول قابلیت اجرائی پیدا کنند. پس لازم است آیین نامه اجرائی-آموزشی-انضباطی و مالی بازنگری شود و به صورت مرتب و منظم جهت اجرا ابلاغ گردد و بسیاری از معیارهای اختصاص نیرو با توجه به کاهش دانش¬آموز و افزایش استفاده از تکنولوژی در آموزش و پرورش تغییر یابد و مدرسه جدید با قانون جدید اداره شود(مثال: کاهش ساعت تدریس بدون کاهش حجم کتب درسی مانند کتب ریاضی و …)
2- با توجه به کاهش دانش¬آموز و افزایش هزینه(تورم) و سرانه ناچیز دولتی، پیشنهاد می¬شود در مورد هزینه سوخت برق، گاز و آب مدارس تدبیری اندیشیده شود و این هزینه در مورد هنرستانها که مراکز صنعتی محسوب می-شوند واقعاً ناعادلانه است. بهتر آن است که هزینه مدارس مانند مساجد مجانی باشد، در غیر این صورت نیم بها حساب گردد.
3- در احداث و یا تعمیر مدارس نسبت به سیستم گرمایشی دقت و حساسیت خاصی انجام گیرد. علت چیست سیستم گرمایشی مدارس نوساز و یا تعمیر شده بعد از یک سال یا حتی چند ماه دچار آسیب می¬شود و نیاز به تعمیر پیدا می¬کند؟!!
4- حفظ و نگهداری اماکن آموزشی و وسایل و تجهیزات کمک آموزشی بسیار مهم است که نیاز به هزینه دارد، پیشنهاد می¬شود هر ساله سرانه¬ای به این امر اختصاص یابد تا از فرسودگی اماکن و وسایل جلوگیری بعمل آید.
5- برای بیمه دانش¬آموزی تدبیری اندیشیده شود تا دانش-آموزان در طول سال تحصیلی از مزایای آن بهتر و زودتر استفاده نمایند. مثلا می¬توان دفترچه بیمه دانش¬آموزی صادر نمود و در مورد بیمه تکمیلی فرهنگیان برنامه منظمی تدوین شود ، زیرا ۶ ماه از سال از حقوق¬ها حق بیمه کسر می¬شود متولی ندارد و ۶ ماه بعد هم با بخشنامه¬های مختلفی محدودیت ایجاد می¬شود، جوابگوی این همه تضییع حقوق فرهنگیان کیست؟!!
6- تجهیزات آموزشی مورد نیاز برای رشته های جدید تهیه شود، سپس رشته های مورد نظر در مدارس ایجاد شود.
7- اضافه کار عوامل اداری مدارس متوسطه حذف شده است، هرچند برای بعضی از پستهای مدارس مدیر، معاونین و سرپرستان حقی درنظر گرفته شده است اما برای انبارداران هنرستانها، خدمتگذاران و سرایداران مدارس هیچ گونه تغییری ایجاد نشده است و این امر باعث دلسردی آنان می¬گردد.
8- به فرمایش رسول اکرم(ص) حق کارگر(کارمند) را قبل از خشک شدن عرق جبینش پرداخت نمائید. بهتر آن است که حق¬الزحمه امتحانات(اعم از حوزه تکثیر- اجرا- تصحیح- کارآموزی- کارورزی و …) حتی¬الامکان به موقع پرداخت شود، متاسفانه گاهی اوقات بعد از یک سال اعلام می¬شود که ۲۷% و … پرداخت شده است، این امر باعث می¬شود که همکاری افراد در امر برگزاری امتحانات بسیار کم رنگ گردد.
9- شهرستان سیاهکل دارای دو آموزشگاه شبانه روزی می¬باشد که از نظر آموزشی برای دانش¬آموزان روستائی بسیار مهم هستند، با توجه به شرایط فیزیکی و بهداشتی نیاز به حمایت ویژه دارند و از نظر نیروی انسانی اداری با مشکلات عدیده¬ای روبرو هستند.
10-در مورد هزینه¬های تجهیزات مصرفی و غیرمصرفی کارگاههای هنرستانها تدبیری اندیشیده شود. غالباً اعتبارات استانی فقط جهت خرید کالاهای غیرمصرفی پیش¬بینی میشود، درصورتی که برای هزینه¬های مصرفی کارگاهها به اعتبار بیشتری نیاز است.
11- در بند ۱۱ موافقت نامه آموزشی سال ۹۴-۹۳ اعتبارات مربوط به تملک دارایی سال جاری صرفاً جهت تآمین تجهیزات مصرفی و سرمایه¬ای کارگاهها درنظر گرفته شده است. تا کنون هیچ مبلغی واریز نشده است.پیشنهاد میگردد حداقل به شهرستانها اختیار داده شود تا ضایعات و امکاناتی که در منطقه موجود است با هماهنگی استان بفروش برسانند تا در موارد اضطراری رفع حاجت شود.
12- بر اساس سند تحول نظام رتبه بندی معلمان، اجرای گواهینامه¬های نوع دوم و سایر امکانات رفاهی معلمان مورد تاکید قرار گیرد تا باعث علم افزائی و تحقیق و پژوهش فرهنگیان گردد.
((شیرزاد کریمی لاخانی-نماینده مدیران مقطع متوسطه))
26/۸/۱۳۹۳
بنده هم به نوبه خود از این دوستان کمال تشکر می کنم به جهت بیان مطالب زبیا و پر مفهوم