- پایگاه خبری و تحلیلی همای خبر - https://homaykhabar.ir -

«جوانان» محور تحقق نظام‌ِ پیشرفته‌ی اسلامی هستند؛ شعاردادن دیگر خریدار ندارد؛ با مردم شفاف باشیم؛✍️سردار کاظمی پور

اختصاصی همای خبر/جمعیت جوان یکی از مهمترین مولفه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع به شمار می رود و نقش حیاتی و موثری را در رشد و پیشرفت یک کشور ایفا می کند. جمعیت یک کشور، گروه های سنی مختلف از کودکان تا کهن سالان را شامل می شود که جوانان به علت ویژگی ‘ فعال و مولد بودن’مهمترین این گروه ها محسوب می شوند.

جوانان جزو سرمایه های بنیادی و ارزشمند هر جامعه هستند که به عنوان هدف و عامل برنامه های رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مورد توجه قرار می گیرند. با توجه به اینکه بیشترین درصد نیروی انسانی جوامع در حال توسعه را جوانان تشکیل می دهند بنابراین در مطالعه و برنامه ریزی های توسعه، توجه و مطالعه این قشر خاص یک ضرورت مهم تلقی می شود.

در کشور ما همواره این دیدگاه مهم وجود داشته که جوانان آینده سازان جامعه هستند و شناخت نیازها و مسایل خاص آنها چه در سطح جامعه و در میان مردم و به لحاظ برنامه ریزی ها و ساختارهای اجرایی دارای اولویت اساسی و مهم است. امروز در جامعه ما، بیکاری و ازدواج جوانان مسائلی اساسی هستند که خود به عنوان ریشه بسیاری از مسائل و معضلات اجتماعی شناخته شده اند و به ارایه راهکارهای مناسب نیاز دارند. توجه به این نسل آینده ساز به طور مداوم مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

«رهبری معظم انقلاب نیز در گام دوم انقلاب تاکید دارند راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.

‌اشکالی که در تصمیمات جوانگرایی وجود دارد، نبود یک راهبرد مشخص برای سپردن مسئولیت‌ها به جوانان و آماده کردن آن‌ها برای قبول این مهم است. اتفاقی که از منظر گروه‌های مختلف سیاسی در حال وقوع است جوان گرایی مبتنی بر شایسته سالاری و تخصص نیست. باید مشخص شود مبنای شایسته سالاری و انتخاب اصلح توانمندی، تخصص و مهارت در تجربیات قبلی است یا عرصه جدید مجال آزمون و خطاست و از طرفی متاسفانه در زمان انتخابات شعارها و وعده های آرمانی بیان می شوند که از این نسل جوان ما سو استفاده می شود…
باید نسل جوان را طوری تربیت کرد که اگر جوان شایسته ای وقتی مسئولیت می‌گیرد مسئله‌اش رسیدن به صندلی و مسئولیت بالاتر نباشد.

هنوز درک درستی وجود ندارد که برای اقشار مختلف جامعه در مواجهه با مطالبتشان اقدام و عمل مناسب انجام دهیم. همین فقدان برنامه، آگاهی و تجربه است که برنامه ریزی صحیح را از دستمان خارج می کند.
باید در مراجع بالادستی و مجلس یک کمر همت برای برنامه ریزی صورت گیرد، نباید به شعار بسنده نمود، ما نیز مانند جوانان گله مندیم، باید صدای این عزیزان و آینده سازان را شنید و درکشان نمود. سرمایه گذاری در نسل جدید بهترین سرمایه گذاری هاست.

آیت الله رئیسی نگاه ویژه به جوانان و شفافیت و‌مبارزه با فساد را بعنوان گام اساسی در دستور کار قرار داده اند.
وقتی صحبت از جوانان است باید توجه کنیم که جوانان هوش و توانایی بالایی دارند، متوقف نمی شوند و بن بستی برای آنها وجود ندارد، باید شعار را کنار گذاشت و در عمل بستر حضور جوانان را فراهم ساخت.

بیکاری ریشه و علت بسیاری از آسیب ها و معضلاتی است که امروز در سطح جامعه وجود دارد و از جمله آنها می توان به اعتیاد، طلاق و گسست خانواده ها، رواج مشاغل دروغین (کاذب)، قاچاق کالا و … اشاره کرد که هریک از این موارد خود تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می روند. جمعیت بیکار به علت اینکه به فعالیت و تولید کالا و خدمات مشغول نیست و به نوعی مصرف کننده به شمار می رود ممکن است در بلند مدت به بی تحرکی و کندی چرخ تولید و اقتصاد یک جامعه منجر شود.

کشور ما هم اکنون از جایگاه و موقعیت مطلوب و مناسب در منطقه و جهان برخوردار است و با توجه به برنامه های توسعه ای باید مسائل و مشکلات خاص جوانان به عنوان سازندگان فردای جامعه به صورت یک هدف و اولویت خاص در نظر گرفته شود و برای آن در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی برنامه ریزی صورت گیرد.

جوانان سرمایه ها و ذخایر یک جامعه از نظر علمی، اقتصادی، نشاط و انرژی هستند. حضور و قرار گرفتن آنها در مشاغل مورد نیاز و جهت دهی جوانان به وسیله ی برنامه ریزان و مسوولان در بخش های مختلف، حس مسوولیت پذیری و تعهد را در آنها تقویت می کند و باعث ایجاد انگیزه ی مثبت، شکل گیری ایده های نو، بالارفتن کارایی جامعه در زمینه های گوناگون و در نهایت تسهیل در برنامه های توسعه می شود.

لازم هست مسئولان سازمان ها و مدیران ما جلسات و نشست های منظم با این قشر مهم داشته باشند و این شکاف عمیق را کاهش دهیم زیرا بسیاری از مشکلات بدست جوانان توانای ما قابل حل می باشد.

«مهدی کاظمی پور»

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir [1]