- پایگاه خبری و تحلیلی همای خبر - https://homaykhabar.ir -

♦️مشکلات ورزشی که حل نشده باقی مانده است…! ✍️سیدرضامیرحسینی

اختصاصی همای خبر/در ابتدا باید از تلاش مربیان و قهرمانان زحمتکش ورزشی که سالهاست با عشق و علاقه در میدان نبرد باعث فخر ایران عزیز هستند تشکر و قدردانی نمایم .شاید مهمترین مسئله ای که باعث نگرانی مربیان ورزشی شده است حضورشان در عرصه های ورزشی و نداشتن بیمه و بازنشستگی میباشد ، همانگونه که مستحضرید مربیان حرفه ای بیشتر اوقات خود را در باشگاه های ورزشی با اخذ شهریه های اندک سپری می کنند و بسیاری از آنها در طی سال‌ها تمرین دچار آسیب‌دیدگی هایی نیز هستند، شایسته نیست کسانی که باعث رشد و پیشرفت فرزندان سرزمینمان شدند در دوران پیری بدون بیمه و بازنشستگی در زندگی دچار بحران‌های مالی باشند
مدیران ورزشی در سطح کشور باید راهکاری مناسب برای این مسئله مهم پیدا کنند.
مسئله دیگر خصوصی سازی اماکن ورزشی و به مزایده رفتن بیشتر سالن های ورزشی در سراسر کشور میباشد که همین مسئله باعث شد تا رقابتی شدید در اجاره کردن اماکن ورزشی به وجود آید و هزینه های مربیان ورزشی در چند سال گذشته چند برابر شود،به دلیل بالا رفتن هزینه های ورزشی بیشتر مردم توان حضور در سالن های ورزشی را ندارند در یک تحقیق میدانی در سال ۱۴۰۱ و حضور در بین افراد ۱۵ الی ۲۰ ساله که آینده سازان کشورمان هستند ۹۰ درصد شان توان پرداخت هزینه های بالای استخر شنا و باشگاه های بدنسازی و بسیاری از رشته های ورزشی را نداشتند.در این تحقیق مشخص شد بیشتر افراد متوسط جامعه با توجه به هزینه‌های بالای زندگی و نبود امکانات ورزشی با قیمت مناسب فقط می توانند در طبیعت پیاده روی نمایند که این آمار بسیار مأیوس کننده بود.در ادامه تحقیق متوجه شدیم یکی از ادارات ورزشی گیلان که ۴۹ هیأت ورزشی دارد بیشتر هیأت ها دارای تخصص ورزشی و مدیریتی نیستند حتی تعدادی از آنها با شرح وظایف خود آشنایی ندارند.
شاید همه ورزشکاران یک بار این جمله را شنیده اند که هیئت‌های ورزشی بازوان پرتوان ورزش و جوانان هستند ولی چقدر این جمله صحت دارد!؟ آیا واقعاً افراد متخصص در رأس هیأت های ورزشی هستند! متاسفانه در سال‌های گذشته بارها دیده شده افرادی برای ریاست هیأت های ورزشی انتخاب می‌شوند که هیچ تخصصی در رشته های ورزشی نداشته و حتی حاضر نیستند در جلسات ورزشی حضور یابند ! مدیران ورزشی و انقلابی بدانند تا زمانی که مدیریت راهبردی و اجرایی ورزش به افراد متخصص و باتجربه ورزش سپرده نشود و همچنین تغییرات اساسی و بنیادی در ورزش صورت نگیرد مربیان قهرمانان و ورزشکاران قربانی این بازی خواهند بود و وضعیت ورزش در همه ابعاد هیچ تغییری نخواهد کرد در بسیاری از رشته‌های ورزشی افراد دلسوز و متخصص در حاشیه هستند و افراد سیاسی و غیر ورزشی در رأس هیأت های ورزشی حضور دارند. یکی از مهمترین راهکارهای ترویج ورزش در جامعه تشویق قهرمانان و مربیان ورزشی و میدان دادن به آنها است ، مدیران ورزشی باید در ترویج ورزش و رفع آسیب های اجتماعی و آگاه سازی مردم نسبت به ضرورت ورزش در جامعه و تغییر ساختار کنونی اقدامات سازنده و کارشناسانه انجام دهند.لازمه زندگی سالم برخورداری از روح و جسم سالم است که ورزش می تواند نقش بسیار مهم وموثری در تامین آن داشته باشد. ورزش نه تنها سبب تقویت جسم و توان بدنی فرد می شود بلکه آرامش روحی و روانی او رانیز به دنبال دارد. یکی از روش هایی که می توان اوقات فراغت افراد جامعه علی الخصوص جوانان را زیر پوشش قرار دهد و بسیاری از ضعف ها و کمبود ها را جبران نماید ورزش و تفریحات سالم است. ورزش در عصر کنونی که در آن زندگی می‌کنیم به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی هر جامعه‌ محسوب می‌شود و بعید است جامعه‌ای پیدا شود که پیشرفته باشد اما در بُعد ورزش، عقب افتاده باشد، زیرا ضرورت پیشرفت یک جامعه، فعالیت‌های فوق برنامه ورزشی و حرکتی است.
وقتی که جامعه به سمت و سوی ورزش می‌رود، درصد بسیاری از بزهکاری‌ها را می‌توان در جامعه کاهش داد. ورزش را نباید صرفا به عنوان یک فعالیت فیزیکی قلمداد کرد، زیرا ورزش ارتباط مستقیمی با مسایل اجتماعی جامعه دارد. اگر بنا باشد جامعه‌ای پویا داشته باشیم و از نظر اجتماعی هم پیشرفته باشیم، نمی‌توان فعالیت‌های ورزشی را نادیده گرفت. از نظر حقیر تنها راه رشد و پیشرفت در ورزش همگانی و قهرمانی استفاده از افراد متخصص و کارآمد ورزشی میباشد تا زمانی که مربیان و قهرمانان یک جامعه از ورزش و جوانان فاصله بگیرند و افراد سیاسی و غیرمتخصص در مدیریت هیات های ورزشی و سایر برنامه ها حضور داشته باشند هیچ تغییری در نتیجه کار حاصل نخواهد نشد.

سیدرضا میرحسینی
مربی و داور کاراته، مربی آمادگی جسمانی و قایقرانی (استان گیلان)

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir [1]