چاپ مطلب چاپ مطلب

در جلسه توسعه پایدار شورای شهر رشت مطرح شد: 🔺 بررسی پروژه بزرگ احیاسازی تالاب عینک رشت با حضور مشاوران و مجریان پروژه/ ایجاد مجموعه بزرگ علمی و گردشگری در منطقه عینک رشت 🔹 مدیریت یکپارچه شهری برای پیشبرد پروژه ها اجتناب‌ناپذیر است/ خواستار موافقت قانونگذاران هستیم 🔹 در پهنه های خاکی تالاب عینک تمهیدات لازم برای احداث چند پارکینگ و روان‌سازی ترافیک دیده شود 🔹 ساماندهی پهنه خاکی تالاب همزمان با تجمیع مشاغل و ایجاد شهرک‌های ویژه برای هر صنف انجام شود/ ایجاد چندین بسته سرمایه‌گذاری در شاخه های تجاری، علمی، تفریحی، گردشگری و… 🔹گزینش تملکهای شهرداری در پهنه خاکی تالاب، توسط شهرداری با نظر مشاوران پروژه انجام شود 🔹 در اجرای پروژه تالاب عینک، به استانداردها و الگوهای جهانی در زیرساختها توجه شود

 

هادی رمضانی رئیس کمیسیون توسعه پایدار شهری شورای شهر رشت در جلسه این هفته ڪه به بررسی عملکرد پروژه ساماندهی تالاب عینک رشت اختصاص داشت، توصیه کرد: مشاوران و مجریان طرح تا حد امکان در ایجاد زیرساختها به استانداردهای عرف جهانی توجه کنند. وی گفت: حتی در ابعاد تالاب چنانچه ممکن است به استانداردهای جهانی نزدیک شویم تا احیانا در آینده بتوان برای تمرینات قایقرانی و یا حتی انجام مسابقات از ان بهره برد

به گزارش سایت خبری همای گیلان، جلسه بیست و هشتم کمیسیون توسعه پایدار شهری به بررسی مطالعات و عملڪرد انجام شده در ابـرپروژه ساماندهی تالاب عینک رشت اختصاص یافت.

این جلسه تخصصی به ریاست هادی رمضانی و با حضور مشاوران و مدیران پروژه و مشاوران کمیسیون انجام شد.
هادی رمضانی در این جلسه با اشاره به روز جهانی پاراالمپیک، روز نابینایان و روز تربیت بدنی اظهار کرد: متاسفانه شهر رشت در ارائه خدمات به عزیزانی که از نعمت بینایی برخوردار نیستند، ضعیف است و باید تلاش شود زیرساختها و خدمات شهری برای تمامی شهروندان کم توان جسمی متناسب سازی شود. این موضوع بسیار مهم است و در شهرسازی نوین در تمامی دنیا در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین اشاره کرد باید تلاش شود تا ورزشهای همگانی شهروندی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.
هادی رمضانی همچنین گفت: در اجرای تمامی پروژه های عمرانی شهر، دچار معضل عدم هماهنگی دستگاهها و ارگانهای ذیربط هستیم و هر بار به این نتیجه رسیده ایم که ایجاد مدیریت یکپارچه شهری اجتناب ناپذیر بوده و برای تسریع در اجراها، به حداقل رساندن نامه نگاریهای متعدد بین سازمانی و جلوگیری از هدررفت زمان و انواع هزینه ها، لازم به اجراست لذا بار دیگر در این خصوص از مراجع قانونگذار خواستار رسیدگی هستیم.

هادی رمضانی همچنین به شهرداری رشت توصیه کرد بحث تملک پهنه های خاکی اطراف تالاب را در اسرع وقت انجام دهد.
وی گفت: خرید املاک و اراضی توسط شهرداری، تا حد ممکن با نظر و تعیین اولویتهای مشاوران پروژه انجام شود تا بتوان به شکلی بی نقص بسته های سرمایه گذاری، کاربری های عمومی، تجاری و غیره را اجرایی کرد.

در ادامه این جلسه مدیران و مشاوران اجرای طرح ساماندهی تالاب عینک از دو شرکت “البـرز سبـز” و “سبـزاندیش پایش” به ارائه گزارش مطالعات و اجرای عملکردهای خود از آغاز پروژه تا کنون پرداختند.

مهندس غفاری مدیر شرکت البرز سبز در این جلسه گفت: کاری که برای ساماندهی تالاب یا به عبارت دیگر “آب‌بندان عینک” در حال انجام است برای شهر رشت بسیار ارزشمند است.
وی گفت در اتمام این فرآیند ڪه یک پروڗه بزرگ محسوب میشود، شاهد احیـاسازی این آب بندان از لحاظ زیست محیطی، گسترش ابعاد و افزایش حجم و شفاف سازی و زیبایی آب بندان خواهیم بود. وی گفت: ‌علاقمندیم که این پروژه را قبل از پایان شورای ششم به بهره‌برداری برسانیم و اصولا در انجام بهینه هر پروژه، زمان بندی مشخص و الویت بندی مراحل لازم و ضروری است.

غفاری گفت: این آب‌بندان در سالهای پیشین پهنه ۶۰ هکتاری داشته که در اثر تصرفات و انباشت رسوبات اکنون به ۳۲ هکتار یا کمتر رسیده و اگر غفلت شود باز هم از پهنای آن کاسته خوهد شد. غفاری گفت: فرآیند کار، کلان و بسیار بزرگ است و ماحصل اجرایی آن، ایجاد یک مجتمع بزرگ و کامل گرشگری، علمی،تجاری خواهد بود. وی گفت: این کار در قالب چندین ریز پروژه بدنبال هم قابل اجراست و پس از اجرا چهره بسیارگردشگر پسندی به شهر رشت خواهد بخشید.

در ادامه این جلسه پاور پوینت نقشه برداری و مطالعات پهنه های آبی آب‌بندان عینڪ رشت توسط مشاور پروژه با پخش تصاویر و توضیحات مرتبط، به سمع و نظر اعضای حاضر در کمیسیون رسید.

در این گزارش مساحت ۳۲ هکتاری تالاب عینک به چهار پهنه تقسیم و عملیات قابل اجرا در هر پهنه توضیح داده شد:
پهنه اول در کنار پارک دانشجو با مساحت ۶/۱ هکتار.
پهنه دوم معادل ۲/۴ هکتار که مساحت آن در صورت لایروبی، تا ۶/۹ هکتار قابل افزایش است.
پهنه سوم ۳/۲ هکتار که پس از لایروبی به ۸/۴ هکتار قابل افزایش خواهد،بود.

پهنه چهارم با ۸۰۵ متر طول و ۱۳۲ متر عرض دارای ۱۱/۳ هکتار مساحت.

در این گزارش موارد چون افزایش حجم ذخبره آب، تامین منابع آبی پایدار، حفاظت و نگهداری از آب بندان و پایش محیط زیست منطقه و طراحی ابنیه مورد نیاز در بخش پهنه از اهداف پروژه نام برده شد.
مشاور پروڗه گفت: عکس برداری هوایی و نقشه برداری از پهنه تالاب در اردیبهشت ۱۴۰۱ انجام شده و طبق مشاهدات، مشکلات زیست محیطی آب بندان عینک به این ترتیب گزارش میگردد:

– مشکلات زیست محیطی مشاهده شده در آب بندان عینک رشت/

مشاور پروژه عملیات احیاسازی تالاب عینک رشت در جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت، مشکلات تخصصی و زیست محیطی تالاب را به این شرح اعلام کرد:

– انباشت رسوبات در کف و کناره های آب بندان و کاهش حجم آب
– فرسودگی سیستم کنترل آبهای خروجی
– افزایش و رشد بی رویه انواع پوشش گیاهی به دلیل عدم لایروبی
– تخریب بازوهای آب بندان بدنبال عملیات بهسازی
– تصرف بخشهابی از آب بندان برای بهره برداری
– مشکل ورود انواع فاضلاب به اب بندان
– مشکل عدم مدیریت در تامین منابع آب پایدار
‌- هجوم گیاهان غیربومی مانند سنبل آبی

در این جلسه مطرح شد بیشترین فاضلاب ورودی در پهنه دوم است و عملیات لایروبی پهنه به پهنه انجام خواهد شد تا آبزیان و پرندگان ساکن تالاب بتوانند در حین اجرای پروژه، به مناطق سکوت تالاب بروند.

– ساماندهی پهنه خاکی تالاب همزمان با تجمیع مشاغل و ایجاد شهرک‌های ویژه مشاغل/
ایجاد چندین بسته سرمایه‌گذاری در شاخه های تجاری، علمی، تفریحی، گردشگری در پهنه های خاکی تالاب عینک/

در ادامه جلسه بیست و هشتم کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت، مهندس شکیبا مدیر پروژه احیاسازی پهنه خاکی تالاب عینک از شرکت سبزاندیش پایش به ارائه گزارش مطالعات انجام شده در پهنه های خاکی آب بندان عینک رشت پرداخت.

در این جلسه مطرح شد چندین بسته سرمایه گذاری با موضوعات مختلف در این پهنه خاکی پیش‌بینی شده که دارای جذابیتهای خاص برای سرمایه گذاران است.

این مدیر پروژه گفت: پس از اجرای پروڗه، شهر رشت صاحب یک مجموعه بزرگ گردشگری در منطقه عینک خواهد بود که به رونق اقتصادی و ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در رشت کمک شایانی خواهد کرد.

شکیبا گفت: حوزه کاری ما در پهنه خاکی شامل پنج فصل است. وی گفت: دیواره بندی در اطراف تالاب سبب حفظ و ثبات پهنه های خاکی میشود.

وی گفت: ایجاد رینگ دوچرخه سواری و رینگ پیاده در کناره پهنه آبی از اولین اجراهای پروژه است و طرح هایی چون بازیهای آبی و پلهای کابلی را نیز در ادامه اجرا خواهیم نمود.

شکیبا گفت: زمینهایی در پس کرانه ها موجود است که در مالکیت آب منطقه ای یا دارای مالک خصوصی است و بخشهایی نیز در اختیار شهرداری است. وی گفت: توصیه شهرداری این بوده است که اجراهای ما در زمینهای متعلق به شهرداری صورت گیرد، اما ترجیح ما بر این است که به لحاظ یکدست بودن، مقبولیت و نمای کلی پروژه طبق نظر کارشناسی رفتار کرده و یک سری از املاک با مالکیت خصوصی توسط شهرداری خریداری شود و در اختیار پروژه قرار گیرد.

مهندس شکیبا در توضیحات بیشتر گفت: کرانه های شمالی تالاب عمدتا در مالکیت تعمیرگاههای اتومبیل است که آلوگیهای بسیار وارد تالاب میکند و بهترین تصمیم در مورد آنها تملک و تبدیل به فضای سبز است.
وی گفت: سایت پرنده نگری، اسکله، پارکینگ طبقاتی، ایجاد فضاهای علمی، فضاهای تفریخی، سالنهای سینما و تئاتر، شهربازی سرپوشیده به مساحت ۲ هزار متر مربع و دیگر آیتم های گوناگونی نیز در این پهنه ها با تعیین دقیق مکان و متراژ دیده شده که فرصتهای جذابی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

مهندس شکیبا گفت: تلاش شده اجراها به موازات طرح تفضیلی انجام گیرد. وی اضافه کرد: پهنه زیبایی به مساحت ۴۰ ‌هزار متر مربع در زمینهای روبروی بیمارستان قائم با درختان صنوبر نیز برای احداث باغ هتل بسیار مناسب تشخیص داده شده که دارای مالک خصوصی است و در صورت تملک قابل اجراست؛ به اضافه آزادسازیهایی به شکل نواری با الگوگیری از پارک چیتگر تهران به منظور ایجاد کافه رستوران و واحدهای تجاری مختلف.

یکی از مشاوران کمیسیون نیز در این رابطه اظهار کرد: به چند نکته در این میان باید توجه نمود؛ یکی آنکه موارد مطرح شده سبب ایجاد ترافیک در منطقه نشود. دیگر آنکه فضای عمومی برای حضور و تفرج گردشگران و همشهریان به اندازه کافی در منطقه منظور شود.

این مشاور گفت: در بحث تملک مشاغل منطقه و انتقال آنها به مناطق دیگر، این یک فرصت عالی برای ساماندهی مشاغل است؛
به این ترتیب که در زمینی در کناره های شهر رشت، شهرکهای مختلف مشاغل تشکیل شود و به همراه بسته های تشویقی به صاحبان ملک واگذار گردد.
این مشاور کمیسیون توضیح داد: با اینکار ضمن ایجاد ارزش افزوده برای شهرداری در جابجایی املاک، ترافیکهای حاصل از مشاغل در بافتهای مرکزی شهر نیز کاهش یافته و بسوی شهرک‌های مشاغل متوجه خواهد گردید و در ادامه شاهد یک نظم در اصناف شهر رشت خواهیم بود که مورد وثوق شهروندان و کارآفرینان نیز قرار میگیرد.

رئیس کمیسیون در این رابطه گفت: به شهرداری توصیه میشود که تملکها را طبق نظر کارشناسان انجام دهد.
وی اشاره کرد: در موضوع قایقرانی در تالاب عینک در صورت امکان پس از لایروبی ابعاد تالاب به عددی نزدیک شود که طبق استانداردهای جهانی قابل استفاده برای مسابقات ورزشی باشد.
وی گفت: در راستای اجرای پروژه تالاب عینڪ، از پیشنهادات قابل اجرا و سازنده استقبال می‌کنیم و کمیسیون توسعه پایدار عزم محکمی در به نتیجه رسیدن این پروژه دارد.

هادی رمضانی اعلام کرد: برای جلسه آتی از سازمان سرمایه گذاری و معاونت امور زیربنایی شهرداری، برای پیگیری موضوع دعوت بعمل آید.

پایان پیام/

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی؛ معرفی ۳۵ بسته جدید سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه اکسپو

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی؛ معرفی ۳۵ بسته جدید سرمایه گذاری منطقه آزاد …