چاپ مطلب چاپ مطلب

🌿اقتصاد گیلان🌿 (۳) 🌱چای🌱+پادکست

اختصاصی همای خبر/{{چای؛درختچه و یا گاهی درختی است همیشه سبز و با ساقه‌ای پرشاخه و غالباً درهم رفته،با برگ‌های چرمی دارای دمبرگ کوتاه.قسمتی از خاک زراعی رشت و بسیاری از مناطق کوهپایه‌ای شرق و غرب استان که بیش از سی هزار هکتار را شامل می‌شود،گیاه همیشه سبز چای پوشیدن است•
گیلان با تولید ۹۰ درصد از چای تولیدی کشور، مرکز تولید چای ایران است.در برخی دیگر از نقاط کشور نظیر مازندران نیز چای کشت می‌شود ولی محصول هیچ نقطه‌ای از نظر کیفیت با محصول چای گیلان مخصوصاً لاهیجان قابل قیاس نیست.استفاده از چای به عنوان آشامیدنی گرم با آنکه در ایران سابقه طولانی ندارد،ولی امروزه رایج‌ترین و اساسی‌ترین نوشیدنی مورد نیاز تمام طبقات مردم ایران است.
کشت و صنعت مصرف چای در ایران به یکصد سال می‌رسد.اوّلین مزرعه چای به همت محمّد میرزا ملقب به کاشف السلطنه به سال ۱۲۷۹ شمسی در لاهیجان احداث شد.
به منظور برداشت برگ و بهره‌برداری از بوته‌های چای سه نوع هرس شدید یا کف بر، هرس ملایم یا کمربر و هرس کم یا سرهرس روی آنها انجام می‌شود.
طول دوره برداشت برگ در باغ‌های استان گیلان حداکثر شش ماه در سال، از نیمه اول اردیبهشت تا نیمه اول آبان ماه است.حدود ۴۲ تا ۴۵ درصد از برداشت سالانه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماه صورت می‌گیرد که چین بهاره نام دارد.}}
((منبع: کتاب گیلان–جلد اوّل- صفحه ۳۸۶–جلد چهارم  صفحات۱۶۱ و ۱۶۲))
🍀{{مدیر تعاون روستایی گیلان گفت:از آغاز خرید تضمینی برگ سبز چای ۱۲ اردیبشهت تاکنون،یکهزار و ۳۲۲ تن برگ سبز چای درجه یک و ۲ توسط کارخانجات در اختیار تعاونی‌های استان گیلان از چایکاران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش یافته‌است.
عباس جعفرپور روز چهارشنبه در
گفت و گو با خبرنگار ایرنا• ارزش این مقدار برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران استان گیلان را حدود ۱۱۲ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود:از مجموع برگ سبز چای
خریداری شده،بیش از ۳۰۶ تن چای خشک تولید شده‌است.
وی بیان داشت:همزمان با اعلام خرید تضمینی برگ سبز چای از سوی سازمان چای کشور،۲ کارخانه چایسازی در اختیار شبکه تعاونی‌های روستایی گیلان شامل کارخانه سپیدرود تحت اجاره اتحادیه تعاونی های کشاورزی چایکاران غنچه‌های طلایی شمال کشور و کارخانه عدالت متعلق به شرکت تعاونی روستایی عدالت بنکسر رحیم آباد رودسر کار خرید برگ سبز از چایکاران گیلان را آغاز کرده‌اند.
به گفته مدیر تعاون روستایی گیلان، برای ارتقای کیفیت تولید کارخانجات یاد شده ۱۰ تا ۱۵ هزار ریال تشویقی”بالاتر از نرخ مصوب”به ازای هر کیلوگرم برگ سبز چای به کشاورزان چایکاری که محصول کیفی خود را به این ۲ کارخانه عرضه کرده‌اند،اعطا می‌شود که تاکنون از این میزان بیش از ۱۱ میلیارد ریال پرداخت شد که این مبلغ در مقایسه با سال گذشته چهار درصد بیشتر است.
جعفرپور یادآور شد: از کل ارزش برگ سبز خریداری شده
حدود ۸۴ میلیارد ریال در تعهد ۲ کارخانه چایسازی است که نزدیک به ۵۱ میلیارد ریال آن در وجه سازمان چای کشور برای پرداخت به چایکاران استان وازیر شده‌است.
امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برگ سبز چای درجه ۲ هفت هزار و ۱۰۰ تومان است،قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۷.۵ درصد و درجه دو ۴۸ درصد افزایش یافته‌است.
براساس آخرین آمار،در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد،وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است،برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد.
گیلان و مازندران روی هم رفته سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید،از این میزان برگ سبز چای حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود.
علاوه بر این مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.}}
(ایرنا/۲۶ مرداد ۱۴۰۰)
🍀{{حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از
نیاز کشور با چای داخلی تامین
می‌شود•متاسفانه این ۲۰ درصد
قربانی ۸۰ درصد واردات چای
شده و بر مشکلات کشاورزان
افزوده‌‌ است.}(سید علی آقا
زاده/نماینده مجلس شورای
اسلامی/رشت)•
💜تحلیل💜
❇️«مزایا»ی//کشت چای/:
🔹۱)جلوگیری از«فرسایش
خاک»•
🔹۲)ایجاد«اشتغال»•
🔹۳)زیبایی«باغات چای»•
🟫«واقعیات»//کشت چای//:
🔺۱)انحصار خرید برگ چای
توسط کارخانه داران•
🔺۲)افزایش هزینه سالانه
«داشت»و«برداشت»•
🔺۳)«سود سرشار»/کارخانه
داران چای/•
🌓نتیجه🌗
🛑«واردات بی‌رویه»چای؛
به«چایکاران»؛آسیب بسیاری
زده است•
🌑چایکاران؛«بی یاور»اند•
🌕قیمت/«یک کیلوگرم چای
بهاره»/؛«صد و پنجاه»تا
«دویست و پنجاه»/هزار تومان/•
🌿هر«پنج کیلوگرم»برگ چای
برابر«یک کیلوگرم چای خشک»•
▶️سرشک▶️

با کانال همای خبرهمراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک …