چاپ مطلب چاپ مطلب

اقتصاد گیلان 🌿(۷) 🌾برنج🌾+پادکست

اختصاصی همای خبر/«گیلان»؛از استانهای
«کوچک»ایران و با مساحت
«چهارده هزار کیلومتر
مربعی»و جمعیت«دو و نیم
میلیون نفری»؛که«چهل
درصد»مردم آن،«روستا
نشین»هستند•
🔵صالح محمدی رییس
سازمان جهاد کشاورزی گیلان
در گفت و گو با«کاشف»؛
خاطر نشان کرد:سال۱۴۰۱؛با توجه به این که سال مهمی که در حوزه تامین آب کشاورزی در گیلان بود،به دلیل کاهش نزولات و ذخیره پشت سد،سازمان جهاد کشاورزی استان با دارا بودن«صد و هفتاد ایستگاه پمپاژ»،همه این ایستگاهها را با صرف هزینه«چهارده میلیارد تومان» وارد مدار کرد و هیچ ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی که در قالب چاه استحصال می باشد برای مناطقی که دچار تنش آب وجود داشت،بدون فعالیت نبود.
🔵مصرف بهینه آب در دستور کار قرار داشت و هم مصرف بهینه کودهای کشاورزی به ویژه کودهای پایه ای:”ازته،فسفاته و پتاسه”که در حوزه کود”پتاسه”در گیلان نسبت به سال گذشته؛چهار برابر مصرف شد که در واقع یکی از فاکنورهای مهم افزایش تولید را به همراه داشت.
🔵محمدی”با ابراز خرسندی از این که میزان تولید شلتوک و دانه برنج به سالیان گذشته برگشته است،پیش بینی کرد که امسال«یک میلیون و صد و پنجاه هزار تن شلتوک»؛از شالیزارها برداشت و بالغ بر«هفتصد و پنجاه هزار تن برنج»؛ تولید بشود که در واقع رکود خوبی است.
🌿جغرافیای کشت برنج🌿
❇️«برنج»؛در«شانزده استان کشور»؛ کشت می شود که سهم گیلان و مازندران بیشتر از همه است و ارقام هاشمی،صدری،دم سیاه و علی کاظمی بیش از سایر ارقام برنج،مورد توجه کشاورزان استان گیلان برای کشت قرار می گیرد،به طوریکه«هشتاد و پنج درصد»محصول برنج گیلان؛شامل هاشمی و علی کاظمی است.
❇️سطح زیر کشت برنج❇️
سطح زیر کشت برنج گیلان«دویست و سی و شش هزار و چهارصد و سی و یک هکتار»است که میزان تولید شلتوک آن «یک میلیون تن»؛برآورد می شود•
🛑مشکلات برنجکاران🛑
🔶هزینه بالای تولید برنج و عدم حمایت از کشاورزان،گرانی نهاده ها و گران بودن دستمزد کارگران،واردات بی رویه و مشکلات تامین آب زراعی به یک اندازه برای همه شالیزارها از جمله مشکلاتی است که برنج کاران با آن دست و پنجه نرم می کنند.
❇️از آنجایی که«سی و سه درصد»از کل برنج تولیدی کشور در گیلان کشت می شود و«پنجاه درصد»؛از اشتغال استان به طور مستقیم و غیرمستقیم به این محصول استراتژیک و مهم وابسته است می بایست حمایت های دولت در عمل یعنی بازار صرفه اقتصادی تولید برنج را برای شالیکاران به ارمغان آورد و الا روند رو به کاهش تولید و کشت و عدم رغبت جوانان استان به کشت این محصول پر زحمت ادامه دار خواهد بود.
🌓قصه پر غصه«واردات
بی رویه برنج»؛به کشور•
🔳آمارهای گمرک نشان می‌دهد از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه برنج مورد نیاز کشور از«پنج کشور»/«هند»،«پاکستان»، «تایلند»،«امارات متحده عربی» و «مناطق آزاد»/؛وارد شده است.
🌑«هند»؛بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است،(با سهم«چهل درصدی»؛ تجارت جهانی)هرگونه اختلال در صادرات برنج از این کشور می‌تواند تأثیر زیادی بر امنیت غذایی جهان داشته باشد و فشارهای تورمی در بازار جهانی غذا را افزایش دهد.
🔳براساس داده‌های اعلام شده،برنج وارد شده از هند،برابر با«پانصد و هشتاد و سه میلیون و ششصد و ده هزار دلار»؛ بوده و با این شرایط این کشور همچنان توانسته بیشترین حجم صادرات در مدت زمان مورد بررسی را به خود اختصاص دهد.
🔳افزایش خرید از هند در حالی رقم خورده که همه ساله با شروع فصل برداشت و ممنوعیت واردات برنج شاهد کاهش برنج در این مدت بودیم،اما در سال جاری با توجه به لغو ممنوعیت واردات برنج در دوره برداشت و نبود محدودیت برای واردات برنج شاهد ورود بیش از«یک میلیارد دلار برنج»؛به کشور بوده ایم.
🔳«پاکستان»هم،در رتبه دوم واردکنندگان برنج قرار دارد.براساس آمار در پنج ماه نخست امسال«سیصد و پنجاه میلیون و چهارصد هزار دلار»؛برنج از این کشور،وارد ایران شده است.
🔵(منابع:خبرگزاری جمهوری
اسلامی،ایلنا و ایسنا)
💜تحلیل💜
🌙ویژگی های برنجکاری
گیلان:
🔹۱)«گیلان»؛دومین؛
🔹۲)«مازندران»؛اولین
🔹۳)«گلستان»؛سومین؛
//تولید کنندگان برنج//•
🌿۴)هزینه آفرینی بسیار
«تولید برنج»•
🟫۵)عقب ماندگی«نظام
آبیاری»•
🟫۶)فرسودگی فزاینده
«سد سپید رود»•
🟫۷)«کشاورزی»؛جلوی
«گدایی»؛را می گیرد•
🟫۸)کهنسالی«خرده مالکان»•
🌕۹)«نوین شدن»نظام
«نشا»و«درو»•
🟫۱۰)«واردات بی‌رویه»
برنج نامرغوب خارجی•
🟫۱۱)میانگین برنج برای
فروش به بازار یک خانوار؛
«پانصد کیلو گرم»،در«سال»•
🔺(کم بودن«سطح زیر کشت
یک خانوار»؛به دلیل«قانون
ارث اسلامی»)•
🟫۱۲)غایب بودن دولتهای
پیش و پس از«انقلاب»؛
در«کاشت»«داشت»و
«برداشت»برنج•
🌑۱۳)بهره مند نبودن
«برنجکاران»؛از مزایای
«بازنشستگی»•
😳۱۴)بی مزد بود و مِنَّت
هر خدمتی که کردم😂
😳یا رب مباد کس را
مخدومِ بی عنایت😂
(حافظ)
▶️سرشک▶️
باکانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

صدا:میلاد علیپور

نوشته:دکتر علی رحیم پور سرشک

About مدیر خبر1

Check Also

پزشکیان: اگر رسایی وارد هیئت رئیسه شود باید تأسف خورد چرا که اینان فقط دعوا بلدند و بداخلاقی

پزشکیان: اگر رسایی وارد هیئت رئیسه شود باید تأسف خورد چرا که اینان فقط دعوا …