- پایگاه خبری و تحلیلی همای خبر - https://homaykhabar.ir -

🟣 اندونزی ،  کشوری توسعه یافته و مسلمان ،  کجا چنین شتابان❓ ✍رضا بژکول      پژوهشگر اجتماعی

اختصاصی همای خبر/سخن گفتن از کشورهای توسعه یافته سخت است برای واکاوی یکی از این کشورها که اتفاقا مسلمان هم هست ، لازم است دقت شود که چگونه ممکن است کشوری عقب مانده ، در کمتر از  چند دهه جزو بیست کشور اقتصادی جهان شود!  در این نوشتار با امارهای کسب  شده ببینیم این کشور چه دارد ! و به کجا رسیده ؟

🔺اندونزی با جمعیت  ۲۷۶ میلیون و مساحت ۱/۹۰۵/۰۰۰ کیلومتر مربع

🔺 ۱۳۰ میلیون نفر در این کشور کار می کنند

🔺 چهارمین کشور پر جمعیت در  جهان که ۱۱۲۰۰۰ هزار خارجی در  آن کار می کنند

🔺کشوری که از  ۱۳۰۰۰ جزیره تشکیل شده
۵۰ میلیون بنگاه کوچک دارد که  ۴۸ درصد اقتصاد کشورش را داراست

🔺درآمد سرانه اقتصادی آن  ۳۸۴۶ و رشد ۵ درصدی

🔺نرخ بیکاری ۴ درصد با تورم ۳/۴  درصدی ،
۶ میلیون مهاجر در خارج از کشور دارد ، که ۷ میلیارد دلار در سال وارد کشورشان می کنتد

🔺بنیان گذار عدم تعهد ،  با مردمانی آرام ، ملایم ، پرکار و علاقمند به یادگیری و شاد که حتی یک دشمن ندارند

🔺۳۷۵۷ شرکت این کشور با شرکت های ژاپنی ، چینی ، اروپایی و امریکایی همکاری سازمانی و فن اوری دارد ( دکتر سریع القلم )

🔸استقلال اندونزی  از هلند به رهبری سوکارنو در سال ۱۹۴۵

🔸 جزو ۲۰ اقتصاد دنیا ، با رشد سالیانه حدود ۵ درصد

🔸تولید ناخالص داخلی بیش از یک تریلیون دلار

🔸تولید ناخالص ملی ( ۱.۱۲ تریلیون دلار ) در جایگاه شانزدهم جهان

🔸یکی از بزرگترین کشورهای اقتصاد جنوب شرق آسیا ( صابر گل عنبری )

🔹آمارهای داده شده بالا ، این سئوال را به ذهن هر خواننده ای متبادر می کند که  اندونزی چگونه این همه رشد داشته ،  بی انکه نامی از ان کشور در جهان و منطقه و یا در ‌، درگیرهای سیاسی و اقتصادی دیده شود ؟!

و چطور حاکمان آن کشور توانستند به  افقی از پیشرفت و توسعه برسند که  غرب و شرق عالم آنان را تحسین و روابط داشته  کنند ؟!

🔹اندونزی سالها از کش و قوس های فراوان در  جنگ قدرت رنج می برد ، این کشور با حداقل اصلاحات اقتصادی  توسط روسایی مانند  سوهارتو ، حبیبی  دست به دست می شد ، و با تلاش نخبگان و اعتماد ملت  توانست در سال ۲۰۱۴ با اصلاحات سیاسی و انتخابات دموکراتیک و رای مستقیم مردم در انتخابات  ریاست جمهوری برای  دو دوره پنج ساله ، جهش بزرگی در انتخاب  ازاد و دموکراتیک گام بردارد  .

🔹نخبگان اندونزی در برنامه های در پیش گرفته روسای قبلی این کشور که گاه با تنش های سیاسی و اقتدار دولتمردان در تب و تاب  بود ! توانستند  گذار به کشور دموکراتیک را پیش گیرند  و ا‌کنون به عنوان کشوری توسعه یافته و در بین بیست کشور بزرگ اقتصادی جهان  جا پهن  کنند که در گذشته به عنوان کشوری فقیر و اقتدارگرا خوانده می شدند !

🔹بر اساس  پیش بینی ها ،  قراره اندونزی در سال ۲۰۴۵ با رسیدن به در آمد  ۸.۸۹ تریلیون دلاری به عنوان چهارمین اقتصاد دنیا لقب گیرد .

🔹اقتصادی با نام دیجیتالی و سبز که  هدف اصلی دولتمردان این کشور در فرایند زمان می باشد .

🔹در نگاه دیگر و البته  کوتاه مدت ، پیش بینی ها از افزایش حجم اقتصاد دیجیتالی این کشور در سال ۲۰۲۵ ، یعنی دقیقا یک سال دیگر به ۱۳۰ میلیارد دلار و جهش آن در سال ۲۰۳۰ به ۳۰۰ میلیارد دلار دارد  ، که در نوع خود در یک کشور آسیایی آن هم با جمعیت فراوان ،  متکثر و متنوع قومیتی ، یک رکورد  تاریخی و جهشی بزرگ  محسوب می شود .

🔹کشوری واقع گرا که با هیچ یک از کشورها و دولت ها ، چه شرق و چه غرب ، چه منطقه ای و چه پیرامونی در تضاد ، تقابل و درگیری  نیست . منافع اش  را می بیند ،  به دنبال رفاه ملتش با ابزارهای مختلف در تبادلات اقتصادی و مهمتر از همه روابط سیاسی اش است .

کشوری مسلمان و  بزرگ که گام به گام به قله های پیشرفت و توسعه رسیده  و همچنان  قطار پیشرفتش در حال سرعت گرفتن است، آن هم ، نه با منابع زیر زمینی بلکه  با برنامه ریزی ،  خرد جمعی ، روابط عالی ، استفاده درست از نخبگان   اقتصادش را شکوفا ،  رفاه عمومی را فراگیر و  با اعتماد دولت و ملت ، جهش های بزرگتر اقتصادی را  در سر می پروراند .

🔹اندونزی می تواند الگویی بزرگ  برای همه دولت ها و  کشورهای مسلمان در خاورمیانه باشد .

🔹تا دولت های خاورمیانه بدانند که در پس هر خردی و گفتگویی و  روابطی ، در جهان پر از تنش و درگیری ، منافع ملی خود را بنگرند و اینده کشورشان را بر اساس آن به پیش ببرند و  ناقوس توسعه را   به صدا در آورند .

باشد که درس گیریم و درس گیرند

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir [1]