چاپ مطلب چاپ مطلب

مشاور کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت: آلودگی هوا در کلانشهرها؛ بلای جانسوز


آلودگی هوا در کلانشهرها؛ بلای جانسوز

دکتر عماد مطالبی مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای کلانشهر رشت به مناسبت روزهوای پاک در گفتگویی با همای گیلان عنوان کرد : گسترش بی محابای شهرها بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی در بخش آب هوا و خاک، صدمات جبران ناپذیری بر محیط زیست این پهنه های زیستی وارد ساخته است.

عماد مطالبـی اشاره داشت: تمرکز جمعیت وخدمات در کلانشهرهای کشور علاوه بر ازدحام، شلوغی و ترافیک در آمد و شد، سبب افزایش تراکم های ساختمانی و رشد بی رویه کالبدی در سطوح مختلف کلانشهری شده است که این امر خود افزایش دما را نسبت به مناطق پیرامونی به دنبال خواهد داشت.

مطالبی توضیح داد: ایجاد این جزایر گرمایی در مقیاس منطقه‌ای و حتی محله‌ای، علاوه بر اثرات اقلیمی بر محیط، سبب گسترش ناهنجاریهایی در بعد اجتماعی نیز می شود.
مشاور کمیسیونهای تخصصی شورای کلانشهر رشت بیان کرد : علاوه بر موارد ذکر شده گسترش مراکز صنعتی در حومه و حاشیه شهرها، بکارگیری سوخت های فسیلی و عدم بهره گیری از فناوری های نوین در صنعت باعث افزایش آلودگی هوا و اثرات مضر گازهای گلخانه ای در پولیگون های اطراف و نواحی شهری و سکونتی می شود که خود از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب میشود.

دکتـر مطالبی توضیح داد: متاسفانه حتی شاهد ایجاد نواحی کارگاهی در داخل محدوده شهری نیز هستیم که این موضوع خود نیازمند لزوم تغییر نگاه و رویکرد پهنه بندی در فضای شهری وطرح های توسعه شهری است.

مشاور کمیسیونهای خدمات شهری ، محیط زیست و کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی در ادامه گفت: ما باید از ظرفیت ناظرین محیط زیست با همکاری مراجع ذیصلاح استفاده کنیم و حضور ناظرین و مشارکت آنها می تواند بخش نظارت بر اجرای ضوابط زیست محیطی را تقویت سازد.
وی در توضیحات بیشتر گفت: دانش و مهارت ناظران متخصص، پتانسیل خوبی در این زمینه است و می تواند به عنوان اهرم های نظارتی بر اجرای ضوابط فعال باشد.

دبیرکارگروه آب کشاورزی و منابع طبیعی نظام مسایل شهرستان رشت گفت : اجرای کامل قانون هوای پاک با ایجاد مدیریت یکپارچه واحد شهری به گونه ای که تمام دستگاههای متولی مفاد مرتبط در بخش و حیطه اجرایی خود را کامل عملیاتی سازند می تواند بستری مطلوب برای بهبود وضعیت شهر و شهروندی فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به سمت اجرای برنامه های پایشی و نظارت زیست محیطی در عملیات و پروژه های عمرانی و حتی ساخت و سازهای کوچک و بزرگ شهری حرکت کنیم و لازم است برای اجرای عملیات عمرانی در سطوح شهری، پیوست های زیست محیطی ایجاد و تهیه کنیم و الزام ارائه پیوست زیست محیطی با تاکید بر رعایت ملاحظات زیست محیطی در محیط زیست شهری امری اجتناب ناپذیر و یک اقدام فوریست.

این کارشناس برنامه ریزی شهری در بخشی از سخنان خود به برخورد با جزایـر گرمایی در شهرها اشاره داشت و توضیح داد: باید در ساخت وسازهای شهری به اندازه و شکل ساختمان‌ها توجه نمود زیرا وضعیت آیرودینامیک شهرها با بخش‌های روستایی بسیار متفاوت است.
وی اشاره داشت: ساختمان‌های بلند موجب کاهش سرعت بادها می‌شوند و جریان انتقال را کند می کنند که این خود اثری منفی بر دمای شهرها دارد؛
همچنین احداث ساختمان‌های بلند با فاصله های اندک از یکدیگر سبب شکل‌گیری دره‌های عمیق و باریک در خیابان‌ها می‌شود و دیوارهای این ساختمان‌های بلند، انرژی را در خود ذخیره می‌کنند و با کاهش دمای شبانگاهی، آن را باز می‌تابانند.
دکتر مطالبی با ذکر اینکه این فرآیند با عنوان «تاثیر دره‌های شهری» شناخته می‌شود گفت: این فرآیند در کلانشهرها به تشکیل جزیره حرارتی شهری منجر می شود
این کارشناس آمایش شهری گفت : با وجود آنکه میزان رطوبت شهرها و مناطق حومه‌ای آنها تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارد؛ اما با در نظر گرفتن این نکته که هوای گرم رطوبت بیشتری در خود نگاه می‌دارد، می‌توان به این نتیجه رسید با صعود هوای گرم از فراز شهرها، رطوبت نیز در این نواحی نسبتا کاهش می‌یابد.
وی گفت : پدیده “مه دود شهری” لایه‌ای از ذرات آلاینده است که همچون مه آسمان شهرها را دربرمی‌گیرد، عملکردی مشابه گازهای گلخانه‌ای در جو دارد و اجازه نمی‌دهد که گرما از محدوده شهری خارج شود
که اثرات نامطلوب محیطی را برای شهروندان در بردارد و آسایش حرارتی در شهرها را به مخاطره می اندازد.

مطالبی در پایان گفت : آلودگی هوا بلای جانسوزیست در شهرهایمان که شهروندان هزینه های آن را می دهند و با تهدید سلامت و بهداشت عمومی ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره سرزمینی وارد می سازد.
وی گفت: با عزم جدی در اجرای قانون هوای پاک و در سایه همدلی و یکپارچگی در مدیریت شهری و مشارکت شهروندی می‌توانیم وضع موجود را بهبود بخشیم و در رسیدن به فرم پایدار زیستی گام برداریم.

انتهای پیام/

با همای خبر همراه باشیـد

homaygilanir@

About نسرین عشقی

Check Also

اولین همایش انجمن ناشنوایان در لاهیجان برگزار شد + تصاویـر

اولین همایش انجمن ناشنوایان در لاهیجان برگزار شد + ‌تصاویـر اولین همایش انجمن ناشنوایان شهرستان …