چاپ مطلب چاپ مطلب

بررسی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ برای دو سازمان “فرهنگی، اجتماعی، ورزشی” و “سیمامنظر و فضای سبز” شهرداری رشت/ لزوم دقت سیستم مالی شهرداری در بودجه بندی سازمانهای تابعه

:
در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رشت مطرح شد؛

🔺 بررسی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ برای دو سازمان “فرهنگی، اجتماعی، ورزشی” و “سیمامنظر و فضای سبز” شهرداری رشت/
لزوم دقت سیستم مالی شهرداری در بودجه بندی سازمانهای تابعه

🔹 چرا اختیارات و منزلت شورا در تصمیم گیریهای نهادهای بالادست شهر در نظر گرفته نمیشود؟!

 

در کمیسیون پنجاه و هشتم شورای اسلامی شهر رشت مطرح شد: متاسفانه برخی نهادهای بالادست در تصمیمات مربوط به اداره شهر، یکسویه رفتار می‌کنند.

به گزارش همای گیلان علیرضا تاج شهرستانی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی، ورزشی شورای اسلامی شهر با گلایه از تصمیم گیری‌های یکسویه‌ برخی مسئولان شهری گفت:
گاه شاهد آن هستیم که تصمیماتی از سوی دستگاههای اجرایی در موضوعاتی که صفر تا صد آن به بخش مدیریت شهری و با رویکردهای فرهنگی مرتبط است، یک‌طرفه تصمیم گیری شده و نقش کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهر بعنوان متولی اصلی امور فرهنگی نادیده گرفته می‌شود!

وی اشاره داشت: چرا باید نهاد مردم محور شورای شهر در بزنگاه‌ها و تصمیم گیریهای کلان شهری، شأن و منزلتش شناخته نشود، حال آنکه پاسخگویی به نیازهای خدمات شهری، فرهنگی و عمرانی شهر بر عهده اعضای شورا و شهرداری است؟!

تاج شهرستانی گفت: با توجه به اینکه متولی اصلی اداره شهر، مجموعه شورا و شهرداری است، توقع ما این است که در کاربری از بناهای شاخص رشت که تحت اختیار شهرداری است، نظر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهر نیز لحاظ شود و این‌چنین سلیقه ای در این گونه امور تصمیم گیری نشود.

تاج شهرستانی در ادامه گفت: در رابطه با بودجه بندی شهرداری برای سازمانهای مختلف شهرداری نیز، توقع این است که وضعیت هر سازمان از لحاظ گردش مالی و میزان بدهی یا بستانکاریها مورد نظر قرار گیرد و سیستم مالی شهرداری در این خصوص پشتیبانی نماید. وی گفت: ضمن اینکه معتقد به عدم ریخت و پاش مالی در سازمانها هستیم، معتقدیم با روشهای مدیریتی و حمایت مالی، معضل بدهی سازمانهای شهرداری حل شود.

در ادامه این جلسه به بررسی بودجه پیشنهادی سال۱۴۰۲ برای دو سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی و سیمامنظر و فضای سبز شهری پرداخته شد.

یاسر محجوب، مدیر سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری نیز در این جلسه اظهار کرد: تمام تلاش ما در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری این بوده است که با بودجه موجود کلیه فعالیتهای محوله سازمانی را به انجام برسانیم و به هر شکل ممکن، با کسری‌های بودجه‌ای، بارِ بدهکاریهای سازمان فرهنگی را سنگین تر نکنیـم.

محجوب با بیان اینکه ریاست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری را در سال ۹۹ با ۹ ‌میلیارد بدهکاری برعهده گرفته است، گفت: تلاش کردیم بدهی‌های ما در دو سال اخیر افزوده نشود، اما آن ۹ میلیارد کسری این سازمان همچنان باقی است.
محجوب گفت: از سازمان برنامه بودجه شهرداری خواستار مساعدت در پرداخت این مبالغ هستیم.
محجوب اظهار داشت: بودجه تخصیصی پیش بینی شده سال ۱۴۰۲ برای سازمان فرهنگی ورزشی با توجه به تورم روز افزون به هیچ وجه پاسخگوی هزینه کردهای ما نخواهد بود.
محجوب گفت: در این موضوع یا خواستار آن هستیم که برخی تعهدات ما از قبیل هزینه های سامانکده و گرمخانه از دوش سازمان فرهنگی شهر برداشته شود و یا رقم تخصیص یافته به سازمان فرهنگی شهرداری افزایش یابد.

وی گفت: در بخش ورزشی نیز سازمان فرهنگی ورزشی تعهداتی دارد که با بودجه تعیین شده در اجرای آنها دچار مشکل خواهیم شد.

شمس شفیعی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، تنها سازمان شهرداری است که در سال جاری از آن عملکردهای مشخص و قابل ذکری دیده شد.
وی با اشاره به برگزاری دومین کنگره بین‌المللی شهرهای مقاومتی کشور در رشت و جشنواره ملی  کوتاه در ماههای اخیر گفت: از سازمان برنامه و بودجه شهرداری میخواهیم در بودجه بندی به این سازمان نگاهی ویژه داشته و به نحوی در پرداخت مبالغ بدهی آن مشارکت نماید.

میرشمس شفیعی همچنین اشاره داشت، مدیران سازمانها پیش از بودجه نویسی در شهرداری، مبـالغ بدهی سازمان زیر مجموعه خود را گزارش نمایند.

شمس شفیعی گفت: طبق قانون، در صورت لزوم میتوان بخشی از هزینه سامانکده و گرم خانه های شهر را از ردیف بودجه های عمرانی شهرداری پرداخت نمود.

خانزاده از مسئولان بودجه ای شهرداری در جلسه پنجاه و هشتم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر گفت: سازمان فرهنگی ورزشی یک سازمان هزینه محور و خدمت رسان است؛ از طرفی مبالغ تخصیص یافته برای سازمانها و نهادهای مختلف شهرداری نیز باید به گونه ای دیده شود که برای خزانه شهرداری موجه و قابل پرداخت باشد.

خانزاده گفت: با اینحال با توجه به اینکه شهرداری، دارای ردیف بودجه ای با عنوان دیون بامحل و بلامحل است، میتوان اینگونه مبالغ را تا سقفی محدود از آن محل پرداخت نمود و در این موضوع خاص ما اولویت پرداخت دیون سازمان فرهنگی را لحاظ خواهیم نمود.

نادر حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز ضمن ابراز این مطلب که بنده بعنوان عضو ناظر بر عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی تا کنون گزارش کتبی عملکرد از سازمان فرهنگی ورزشی دریافت نکرده ام گفت: در مجموع عملکرد این سازمان قابل قبول ارزیابی میشود و در رابطه به هزینه های سنگین برگزاری کنگره ها و جشنواره ها ، باید تمهیداتی فراهم شود که یا هزینه های برگزاری کنگره از ردیف دیگری تامین شود و یا بودجه مربوط به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری افزایش یافته و به میزانی برسد که بتوان در بخشهای ورزشی و فرهنگی در طول سال چند فعالیت مهم را اجرایی نمود.

در ادامه جلسه پنجاه و هشتم کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر رشت، سرپرست سازمان سیمامنظر و فضای سبز شهری به ارائه گزارش در خصوص درآمدهای تحقق یافته و تحقق نیافته این سازمان و بررسی بودجه پیش‌بینی شده از شهرداری برای این سازمان در سال پیش رو پرداخت.
وی اشاره داشت: درآمدهای شهرداری مکفی نیست و اعتقاد بنده این است که مدیران شهرداری باید در بحث درآمدزایی آموزش ببینند.
جعفری نیا گفت: با تلاش همکاران طی دو سال اخیر از مجموع بدهی‌های سازمان سیمامنظر بخش اعظمی پرداخت شده و این رقم هم اکنون روندی کاهشی یافته است.

وی گفت: در تلاشیم تا ضمن درآمد زایی در این حوزه، برای سال پیش رو در تولید گل و گیاه و درختان بومی و استفاده از ظرفیتهای تبلیغات محیطی عملکردهای اجرایی در این حوزه را ارتقاء دهیم.

همچنین در این جلسه مطرح شد: سازمان سیما منظر شهرداری ظرفیتهای فراوانی برای کسب درآمد در اختیار دارد که روی برخی از آنها هنوز متمرکز نشده است.
شمس شفیعی در این رابطه گفت: استفاده صحیح از امکان تبلیغات محیطی و درآمدهای حاصله از تولید انواع گل و گیاه ظرفیتهای قابل ذکری است و ابتکار عمل پرسنل این بخش میتواند شهرداری را از درآمدهای قابل توجهی برخوردار نماید.

در این جلسه با حضور کارشناس حقوقی، گفتگوهایی از میزان درآمدها و نحوه وصول بستانکاریهای شهرداری نیز انجام گرفت.
همچنین مطرح شد شهرداری رشت مبالغی از سازمان صداوسیمای گیلان بستانکاری دارد که تلاش میشود بتوان با تفاهمی در این رابطه، صدا و سیمای گیلان در قبال این مبالغ، تولیدات و پخش برنامه های آموزش شهروندی برای شهرداری انجام دهد.////

About نسرین عشقی

Check Also

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در روستاها / نقدی: رفع مشکلات آب کشاورزی روستاییان باید در دستور کار دهیاران قرار گیرد

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در …