چاپ مطلب چاپ مطلب

نواصولگرایی؛ گفتمانی نوظهور✍️سجاد صلاح کار پژوهشگر مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک

 

اختصاصی همای خبر/امروزه روز تحولات پرشتاب همه جانبه شرایط جامعه را تغییر داده است و نگرش، ذائقه ها نیز به تبع آن در حال تغییر است اما ظرف های سیاسی که تحت عنوان جناح شناخته می شوند نتوانسته اند خیلی خود را با این تحولات تطبیق دهند. ادامه این روند منجر به عدم استقبال مردم از احزاب بزرگ سیاسی می شود(شده است). ساختارهای کهنه و تحول نیافته جناح ها عملا موجب تفاوت رویکرد میان آنها و جریانات اجتماعی شده و این جناح ها میان مردم و نظام شکاف ایجاد می کنند، که طبیعتا یکی از این جریانات طیف اصولگراهاست.

بی شک نوعی خانه تکانی لازم است تا جریانات سیاسی همیشگی نشاط خویش را حفظ نماید و باید تاکتیک های رسیدن به آن اهداف و مانیفست بنا بر اقتضائات روز تغییر کند. یک جریان سیاسی پویا نیاز به پوست اندازی و نوسازی و بازنگری دارد بخصوص در مقاطعی مانند انتخابات و … که مبارزات سیاسی اوج می گیرد و این ضرورت بیشتر احساس می شود.
جریان های سنتی-سیاسی اصولگرا و حتی اصلاح طلب در این مقطع توانایی برآورده شدن مطالبات مردم را ندارند، البته شعارهای ساختارشکنانه اصلاح طلبان گهگاهی موقتا همراهی های عمومی را برایشان ایجاد کرده است.
بعد از این جنگ های ترکیبی علیه کشور و این هجمه انبوه و‌ تغییر گرایش ها، تفکرات خاصی وارد عرصه های سیاسی و اجتماعی شده است و مطالبات مردم و‌ جوانان می بایستی با نگرشی نو هدایت و برآورده گردد.
بطور مشخص جریان اصولگرایی حاکم و‌ سنتی کنونی نمی تواند همراه و همگام با جامعه باشد که اگر اینطور بود باید شعارهاشان علی الخصوص برای نوجوانان و‌ جوانان واضح و‌ مبرهن می بود. یقینا باید نسل جدید اصولگرایان با ایجاد طرح و برنامه متناسب با روند حرکت طبیعی جامعه قدم بردارند. باید کمی از نگاه سنتی و‌ ابزاری و‌ شیخوخیت فاصله گرفت و به جوانان انقلابی توجه بیشتر و واقعی تری داشت.
به راستی چند جوان شایسته همسوء در این دولت بر کرسی مدیریت تکیه زده اند؟ متاسفانه حلقه بسته ی مدیریت بین پیشکسوتان برقرار است و هیچ اعتماد عملی به چشم نیامده است!

شاید به تعبیری جریان نواصولگرایی یک پوست اندازی تلقی گردد، که با حفظ آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی با تفکری به روز و‌ نو ضعف ها را پوشش دهد. تاکید نو اصولگرایی اجرای گام دوم انقلاب و‌ اعتماد به جوانان است، این گفتمان جدید می بایست تبیین کننده بسیاری از مسائل روز جامعه و به ویژه نسل جدید جامعه باشد مثلا موضوعاتی مثل آزادی های اجتماعی در چارچوب دین و‌ انتخابات و‌ حجاب و‌ قانون اساسی و‌ راهبردهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی…

در بدنه اجرایی دولت اصولگرا نیاز به حضور نواصولگراهاست. باید برخی تابوها شکسته شود و‌ تغییراتی صورت پذیرد. متاسفانه در جریانات سیاسی از جمله اصولگراها مشکل ساختاری وجود دارد که گاها نیازسنجی مناسبی از جامعه انجام نمی شود و صرف نگاه های سنتی جاریست. جریان مقابل یعنی اصلاح طلبان نیز با تحولاتی از جمله تشکیل حزب ندا سعی در به روز رسانی خویش نمودند.
متاسفانه یکی از معظلات این روزها بدبینی مردم به جریانات سیاسی است که مسلما به علت شعارهای به روزتر اصلاح طلبان بازهم جریان اصولگرایی عقبتر است. متاسفانه پایش سنتی این طیف به درصد خانواده ها و افراد متدین انقلابی خلاصه می شود در صورتی قشر عظیم جامعه یا به اصطلاح قشر خاکستری کاملا خارج از این مبنا است.

نو اصولگرایی با گفتمان جدید و جوانگرایی مطلق آرام آرام می تواند از طیف مقابل که گاها زاویه شدید با قانون اساسی، ولایت فقیه، استقلال سیاسی، و …دارند در همه عرصه ها پیشی گرفته و نسل های جدید را اقناع نمایند.
شاید بتوان نواصولگرایی را یک حرکت اصلاح طلبانه در درون اصولگرایی تعریف نمود که خواه یا ناخواه در حال شکل گیری است و در درون این جریان سیاسی شکل گرفته است و مستلزم حمایت و تربیت جوانان انقلابی و با بصیرت است تا در تغییر نسل مدیریتی کشور بتوانند با اقتدار ظاهر شوند.
پیشتر محمدباقر قالیباف از نواصولگرایی حمایت نموده بود که جا دارد با تلاش نسل جدید بتوان این گفتمان را روح بخشید و با مشورت و حمایت و اعتماد بزرگان، این جریان بتواند خلا های بنیادی جاری کشور را پر نماید. انتظار از پیشکسوتان انقلاب و دفاع مقدس بسیار بالاتر می باشد و امید است که جوانان نواصولگرا تمامی کرسی های مدیریتی را با قدرت و اتحاد تصاحب نمایند، در این گزاره بعنوان مثال بستن یک لیست انتخاباتی پر قدرت در شوراهای اسلامی شهر که همگی از جوانان با تخصص های مختلف باشد دور از انتظار نیست.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …