چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد کشف چند گور باستانی هنگام خاکبرداری در رودبار

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از کشف چند گور باستانی در هنگام خاکبرداری از زمینی در شهر رودبار خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد قدمت گورها به اوایل اسلام یا حتی به پیش از اسلام بازگردد.

همای خبر/ولی جهانی در گفت وگو با خبرنگاران، از کشف چند گور باستانی خبر داد و اظهار کرد: در پی خاکبرداری به منظور احداث واحد مسکونی در داخل شهر رودبار چند گور باستانی کشف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با بررسی وضعیت گورها و شیوه‌های متنوع تدفین و نوع قرارگیری هر یک از آنها به نظر می‌رسد قدمت گورها به اوایل اسلام یا حتی به پیش از اسلام بازگردد.

وی سازه گورها را متشکل از سنگ و ملاط گل عنوان نمود که روی آن با تخته سنگ‌های یک تکه یا دو تکه پوشش داده شده و از معادن اطراف شهر استفاده شده است.

جهانی وجود محوطه‌ها و گورستان‌های اسلامی، تاریخی و پیش تاریخی در شهرستان رودبار را قابل توجه و متنوع دانست و یکی از عوامل مهم آن را سپیدرود و رودهای کوچک و بزرگی دانست که در سطح شهرستان جاری بوده و مکان مناسبی را برای سکونت فراهم آورده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان هر گونه اظهار نظر قطعی در خصوص گورهای مکشوفه را به اخذ مجوز و کاوش‌های باستان‌شناسی منوط کرد و ادامه داد: به زودی با اخذ مجوز کاوش از پژوهشگاه میراث فرهنگی و استقرار هیئت، نسبت به کاوش‌های باستان‌شناسی اقدام و نتایج حاصل از آن به سمع و نظر مردم و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی می رسد.

وی با یادآوری اهمیت و نقش شهرستان رودبار در حوزه باستان شناسی استان و کشور، ایجاد موزه مناسب و در خور برای شهرستان را از وظایف اداره کل میراث فرهنگی دانست و بر تنوع‌سازی و استفاده از اشیاء مطالعاتی برای استفاده دانشجویان، محققان و آحاد مردم تاکید ورزید.

جهانی ابراز امیدواری کرد که با تجهیز و لحاظ نمودن اقدامات حفاظتی – امنیتی در فرصت مناسب با حضور مردم، پژوهشگران و مسئولان رده‌های مختلف شهرستانی، استانی و کشوری، نسبت به بهره‌برداری از موزه رودبار اقدام لازم صورت پذیرد.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

#اختصاصی_همای_خبر اقدام نامتعارف پرسنل شهرداری،دزدی در روز روشن/ حقوق میگیرم که خیانت کنم!

#اختصاصی_همای_خبر   اقدام نامتعارف پرسنل شهرداری،دزدی در روز روشن/ حقوق میگیرم که خیانت کنم!   …