چاپ مطلب چاپ مطلب

ایران کشوری با نه درصد ثروت دنیا  ، و یک درصد جمعیت در جهان ✍ رضا بژکول       پژوهشگر اجتماعی

اختصاصی همای خبر/با اندکی تحمل می شود از تیتر بفهمیم که کجا ایستاده ایم !

همه از فقر و فساد می نالند.  از دولت محترم  جدید تا مجلس انقلابی ، تا مدیران اجرایی از گذشته تا به امروز ، از چپ تا راست از هر صنفی از فقر  می نالند.

اما یکی نیست بپرسد دانستن شرط عقلانیت است اما عملکردن به شعارها شرط ماندن برای زیستن،  پس  چرا زمانی که  قدرت  دارید ،  عمل نمی کنید!

کدام کشوری با نه درصد ثروت و  یک درصد جمعیت از فقر می نالند ؟

کدام کشوری با داشتناآین همه منابع زمینی و طبیعی  هنوز در زندگی یومیه خود مانده  و می نالد ؟

کدام کشوری با چهار فصل بکر  با بهترین نیروی انسانی در چهار عمل اصلی که طراز دهنده دخل و خرج  و  شفافیت و ایجاد رفاه است ، باز می ماند؟ و…..

برای اینکه فقر را در جامعه بزداییم نیازمند چند اصل  مهم هستیم تا انها را بازبینی و روی آن  تمرکز کنیم تا  اقتصاد و سیاست را در کنار هم بپرورانیم !

🔺اصل اول :
شایسته سالاری است که می تواند داشته های ما را در  جهت درست و بهینهراز  تولید تا  توزیع و عدالت اجتماعی  بسترسازی نمایید  .

🔺اصل دوم :
شفافیت  است که می تواند ما را از همه چیز اگاه کند ، دخل و خرج ها را کنترل نمایید و جلوی هر فسادی را بگیرید،  که لازمه اش   داشتن مطبوعات ازاد ، احزاب ازاد و رسانه ازاد است .

🔺 اصل سوم  :
ازادی است که می تواند مرجعی باشد برای بیان خواسته ها و نیازها و اگاه کردن دولت ها از مشکلات بوجود امده یا بوجود اورندگان ، که آن هم  نیازمند جامعه مدنی قوی و آزاد  است

🔺اصل چهارم  :

گفتگو است که می تواند یک کشور را از شرایط بوجود امده و کاستی ها و کمبودها و البته راه حل های علمی نجات دهد ، که آن هم لازمه اش  گفتگوهای جمعی و تخصصی توسط  اقتصاددانان اکادمیک ،اگاه و  مستقل  که خوشبختانه  در کشور به وفور دیده اما در پستو خانه ها یا دانشگاه ها نشسته اند ، استفاده کرد ..

🔺اصل پنجم  :

داشتن ثبات اقتصادی است که می تواند امید را در جامعه زنده کند ثبات اقتصادی   پیش زمینه  ثبات زندگی و ثبات در جهت رفتن به سوی  رفاه  برای زیستن بدون دغدغه در خانواد ها که ان هم نیازمند دولت مقتدر و عملگرا و شایسته سالار  است .

اصل های دیگری هم می شود  اضافه کرد تا برای ثبات اقتصادی  و رفاه اجتماعی  و سلامت عمومی  از آن بهره گیریم   .

حال  که دولت ، مجلس ، قوه قضاییه یکدست شده اند و بعد از سالها منتج به نتیجه امیدواریم   هموار کننده خواسته های بالا باشند تا از انی که بودیم ،  به آنی که باید  باشیم ، برسیم

به امید ان روز

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …