چاپ مطلب چاپ مطلب

بومگردی؛ تالاب سوستان لاهیجان

بومگردی؛ تالاب سوستان لاهیجان

آدرس و مسیر دسترسی به لوکیشن تالاب سوستان :
برای دسترسی به تالاب سوستان در لاهیجان، می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

از تهران: اگر از تهران به لاهیجان می‌روید، می‌توانید از بزرگراه قزوین-رشت استفاده کنید. پس از رسیدن به رشت، به سمت لاهیجان حرکت کنید. در لاهیجان، به سمت جاده سوستان بروید. تالاب سوستان در نزدیکی این جاده قرار دارد.

همای خبر- گزارش از رقیه خوشحال سوستانی قسمت دوم

حمل و نقل عمومی:

می‌توانید با استفاده از اتوبوس یا تاکسی‌های بین‌شهری به لاهیجان بروید و سپس از آنجا با تاکسی یا وسایل نقلیه محلی به تالاب سوستان دسترسی پیدا کنید.
بازدید از محلی‌ها: در لاهیجان می‌توانید از محلی‌ها راهنمایی بگیرید تا به تالاب سوستان برسید.

به یاد داشته باشید که قبل از سفر، وضعیت جاده‌ها و شرایط آب و هوا را بررسی کنید.

 

تالاب سوستان کجاست و چگونه به تالاب سوستان برویم؟

برای رسیدن به تالاب سوستان ابتدا باید خود را به لاهیجان برسانید و پس از آن می‌توانید از طریق چند مسیر به‌سمت تالاب حرکت کنید. نزدیک‌ترین مسیر از سمت خیابان حزین، میدان دانشگاه آزاد لاهیجان ( جیر محله ) یا از خیابان تربیت معلم ( جور محله ) است. مسیر عبوری از میدان تربیت به‌طرف سوستان نیز مسیر مناسبی است.

بهترین زمان سفر به تالاب سوستان چه وقتی است؟

ازنظر آب‌وهوا اوایل بهار و اوایل پاییز مناسب‌ترین زمان برای سفر به تالاب سوستان است؛ اما اگر می‌خواهید گل‌های نیلوفر آبی را از نزدیک تماشا کنید، باید از اوایل خرداد تا اواخر شهریور راهی تالاب سوستان شوید.

در سفر به تالاب سوستان کجا اقامت کنیم؟

در اطراف لاهیجان ویلاها، هتل‌ها خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید.

اقامت و اسکان در تالاب سوستان لاهیجان
به‌دلیل پوشش گیاهی سوستان، کمپینگ یا شب‌مانی در تالاب سوستان و اطراف آن امکان‌پذیر نیست. پیشنهاد می‌کنیم بخشی از روز را به بازدید از این تالاب اختصاص دهید و برای استراحت شبانه به سراغ اقامتگاه‌ها یا هتل‌های اطراف بروید.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های اطراف تالاب سوستان، بهترین انتخاب برای اقامت شبانه در منطقه است.


فعالیت های تفریحی و سرگرمی در تالاب سوستان:

به دلیل زیبایی طبیعی و محیط آرامش‌بخش، گزینه‌های متنوعی برای فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی ارائه می‌دهد. در زیر به برخی از این فعالیت‌ها اشاره می‌کنیم:

زمین فوتبال نبش تالاب سوستان:
این زمین توسط اهالی برای علاقه مندان به ورزش زیبای فوتبال درست شده است که هرساله مسابقات بومی محلات ( رقابت مسابقات فوتبال روستاهای اطراف ) در آن برگزار می‌شود

پیاده‌روی و کوهنوردی:
در اطراف تالاب، مسیرهای پیاده‌روی مناسبی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای پیاده‌روی و لذت بردن از مناظر طبیعی استفاده کنید.
عکاسی:
تالاب سوستان به خاطر مناظر زیبا و طبیعت بکر، مکان مناسبی برای عکاسی است. از غروب و طلوع خورشید، پرندگان و مناظر طبیعی می‌توانید عکس‌های زیبایی بگیرید.

قایق‌سواری:
توجه داشته باشید امکان قایق سواری وجود ندارد.
تجربه‌ی پرنده نگری و طبیعت گردی :
با توجه به تنوع گیاهی و جانوری، می‌توانید به مشاهده پرندگان و حیات وحش بپردازید. این فعالیت به ویژه برای علاقه‌مندان به طبیعت و عکاسی از پرندگان جذاب است.

پیک‌نیک:
می‌توانید با دوستان و خانواده خود به تالاب بروید و یک روز خوب را در طبیعت با برگزاری پیک‌نیک سپری کنید. البته فراموش نکنید که زباله‌های خود را جمع‌آوری کنید.چادر زدن و کمپینگ:
توجه داشته باشید امکان کمپینگ و چادر زدن موجود نیست .

ماهیگیری:
این فعالیت بدلیل آفت زدایی ماهیان گیاهخوار ممنوع شده است . شیلات برای مقابله با آفت گیاهی با هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی اقدام به انتقال ماهی کرده که متاسفانه این گونه و نوع بومی آن غیرقانونی صید میشوند.

آشنایی با فرهنگ محلی و مسجد جامع سوستان :
می‌توانید با مردم محلی آشنا شوید و از فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها بیشتر بدانید.
با توجه به فصل و شرایط جوی، برخی از این فعالیت‌ها ممکن است محدود یا غیرقابل انجام باشند.

چرا بازدید از تالاب سوستان پیشنهاد می‌شود؟

تالاب سوستان زیستگاه نیلوفر آبی مکانی ایده آل برای گردش و در یک منطقه فوق‌العاده زیبا و با طراوت قرار دارد.

در اطراف تالاب سوستان جاهای دیدنی دیگری قرار دارند که می‌توانید از آنها بازدید کنید.
این جاذبه ها عبارتند از:
آرامگاه کاشف السلطنه و موزه چای ایران ، شیطانکو، حمام گلشن ، استخر لاهیجان ، باغ نارنج لاهیجان، روستای سطلسر ، کتشال ، کوهبنه و…
مردم ایران تقریبا لاهیجان را با زیبایی، سرسبزی، بکر بودن و طبیعت خاصش می‌شناسند و تالاب سوستان از آن مکان‌هایی است که به محض رسیدن به آنجا، عطر سبزه و خاک نم‌زده مشامتان را پر می‌کند و چشم‌اندازهای تماشایی‌اش، نگاهتان را به خودش خیره می‌کند. شما می‌توانید در کنار تالاب سوستان برای مدتی از شلوغی ها ، زشتی‌ها و آلودگی شهری دور بمانید و به دل یک جذابیت اصیل و دیدنی بروید .

کوه سوستان (سوستان پشته):

سوستان پشته کوهی در ضلع جنوبی روستا است که نمای بسیار زیبایی به روستا می‌دهد، ارتفاع این کوه از ۲۰۰ متر تجاوز نمی‌کند. در قدیم مردم زیادی در ارتفاعات این کوه زندگی می‌کردند که بعدها به علت عدم وجود آب و امکانات از آن مناطق به پایین دست‌ها مهاجرت کردند.

عمده بخش این کوه باغات چای درختان انبوه است، اخیراً به علت تغییرات آب و هوا و عدم حضور ساکنین دائمی در آن ناحیه با وزش بادهای گرم شدید و بی احتیاطی انسان‌ها، آتش‌سوزی‌هایی سالانه در آن محل اتفاق می‌افتد که به علت عدم وجود تجهیزاتی نظیر آتش‌نشانی هوایی (هلیکوپتر و هواپیما) و مسیر دسترسی سخت هکتارها جنگل، مرتع و گیاهان و موجودات در آتش می‌سوزند.

اقتصاد روستا

عمده افراد روستا در بخش غربی روستا در کنار مسجد جامع سوستان (محلی به نام سوستان بیجارگه) و بخشی نیز در اواسط روستا (محلی به نام چارسی) شالیزار داشته و به کشت برنج مشغول هستند و در بخش‌های دیگر روستا باغات چای و درختان گردو و مرکبات دارند. همچنین تعداد زیادی از اهالی این روستا در ادارات شهر لاهیجان اشتغال دارند

انتهای گزارش قسمت دوم/ همای خبر

About نسرین عشقی

Check Also

بومگردی ؛ تالاب سوستان لاهیجان

 بومگردی ؛ تالاب سوستان لاهیجان گزارش از رقیه خوشحال سوستانی قسمت سوم ( آخر ) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *