چاپ مطلب چاپ مطلب

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان: دانشگاه بستری مناسب برای تحقق رؤیاهای استعدادهای کشور است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان: دانشگاه بستری مناسب برای تحقق رؤیاهای استعدادهای کشور است

 

به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، روابط عمومی دانشگاه گفت‌وگویی با دکتر محسن محمدی گلنگش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با محوریت فعالیت‌های آموزشی انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می‌کنیم.

 

ورود دانشجویان به دانشگاه می‌تواند فرصت طلایی برای شکوفایی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و اجتماعی آنان باشد

 

دکتر محمدی در ابتدا ضمن تبریک موفقیت دانشجویان ورودی جدید برای قبولی در بزرگترین دانشگاه جامع شمال کشور، گفت: دانشگاه گیلان با ۵۵۱ عضو هیأت‌علمی و پذیرش حدود ۳۷۰۰ نفر دانشجوی ورودی جدید تاکنون، با حدود ۱۸ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی، در ۱۳ دانشکده و پردیس دانشگاهی فعالیت می‌نماید. این دانشگاه همچنین دارای دو پژوهشکده، ۵۸ گروه آموزشی، ۳۴۰ رشته-گرایش تحصیلی است و تاکنون حدود ۷۴۸۷۷ نفردانش‌آموخته داشته است. از آنجاییکه ورود به دانشگاه در هر مقطع تحصیلی از حس و حال متفاوتی برخوردار است، ورود دانشجویان به دانشگاه می‌تواند فرصت طلایی برای شکوفایی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و اجتماعی آنان باشد.

 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان در ادامه درخصوص فعالیت‌های کلان این معاونت گفت: ارتقای کیفیت آموزش، نظارت، اصلاح و ارتقای فرایند‌های آموزشی، ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی بین‌المللی، بازنگری سرفصل دروس و تدوین رشته و سرفصل رشته‌های جدید، برنامه‌ریزی و اقدام برای ایجاد دانشکده‌های جدید، تلاش در جهت حمایت از استعدادهای درخشان و جذب نخبگان، اصلاح، روزآمدسازی و بهبود محتوای آموزشی، ایجاد بستر مناسب برای توانمندسازی دانشجویان مقاطع مختلف، توسعه رشته‌های تقاضامحور و بین رشته‌ای، توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی، تأمین هیأت‌علمی گروه های آموزشی، توجه به ارتقای مرتبه، ترفیع و تبدیل وضعیت اعضای هیأت‌علمی، پیگیری مطالبات اعضای هیأت‌علمی در بخش حق‌التدریس و حق‌الزحمه‌ها، ارائه پیشنهادات مرتبط با معاونت جهت تصویب در هیأت امنا، شورای دانشگاه و هیأت رئیسه، برنامه‌ریزی برای پذیرش دانشجو از طریق بورسیه صنعتی به منظور تضمین اشتغال و افزایش انگیزه در دانشجویان، توجه به وضعیت آموزشی دانشجویان شاهد و ایثاگر، نظارت بر عملکرد اساتید مشاور آموزشی و … از جمله فعالیت‌های زیرمجموعه‌های این معاونت است که در قالب شورای آموزشی، شورای تحصیلات تکمیلی، شورای گسترش و برنامه‌ریزی درسی، شورای دانشجویان بین‌الملل، کمیسیون بررسی موارد خاص، ستاد دانشجویان شاهد و ایثارگر، کمیته ترفیع، هیأت ممیزه، شورای دانشگاه و سایر کمیته‌های تخصصی بررسی و انجام می‌شوند.

 

وی در ارتباط با برنامه‌های پیش‌بینی شده برای پیشرفت دانشگاه در راستای اسناد بالادستی گفت: باتوجه به سیاست‌های کلان وزارت عتف، دانشگاه گیلان نیز در راستای ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی، پذیرش دانشجویان بین‌الملل به شیوه مجازی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، پذیرش دانشجویان دکتری پژوهش محور، پذیرش دانشجوی استادمحور در راستای حل مسائل جامعه، توسعه رشته‌های تقاضامحور براساس اسناد بالادستی و آمایش علمی و منطقه‌ای را در اولویت قرار داده است. همچنین توسعه پذیرش دانشجو از طریق بورس صنعتی که در سالهای اخیر برای اولین بار در دانشگاه انجام شده، اصلاح سرفصل‌های دروس با رویکرد افزایش دوره‌های مهارتی و کارورزی به منظور توانمندسازی دانشجویان و نیز تدوین رشته و سرفصل‌های جدید نیازمحور، از دیگر برنامه‌های دانشگاه است که امید است با اجرای این برنامه‌ها بتوانیم مطابق با نیازهای جامعه، در ارتقاء جایگاه دانشگاه در زمینه ملی و منطقه‌ای تأثیرگذار باشیم.

 

دکتر محمدی درخصوص سیاست‌های دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی گفت: مقاطع تحصیلات تکمیلی تلاقی آموزش و پژوهش در عالی‌ترین سطوح دانشگاهی بوده و تلاش می‌شود با تشویق دانشجویان به انجام پژوهش‌های کاربردی، برای تربیت دانش‌آموختگانی توانمند و ماهر در جهت رفع نیازهای جامعه گامی برداشته شود. به همین منظور گسترش کمی و توجه به کیفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی، ایجاد دوره‌های بین رشته‌ای نیازمحور، حمایت از پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تقویت اختیارات اجرایی و بهبود امکانات دانشکده‌ها به تناسب گستردگی و عملکرد، تأکید بر موضوعات کاربردی پارساها با اولویت رفع نیاز جامعه و زمینه‌سازی برای پذیرش دانشجویان خارجی از سیاست‌های دانشگاه در حوزه تحصلات تکمیلی است.

 

بورس صنعت یک رویکرد جدید و موفق در پذیرش دانشجو است که با هدف مشارکت دانشگاه در حل نیازهای جامعه طراحی شده است

 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به برنامه‌های دانشگاه درخصوص پذیرش

دانشجوی بورسیه صنعتی افزود: بورس صنعت یک رویکرد جدید و موفق در پذیرش دانشجو است که در سال‌های اخیر در سیاست‌های آموزشی وزارت عتف قرار گرفته است. در این نوع بورس که با هدف مشارکت دانشگاه در حل نیازهای جامعه به ویژه در بخش صنعت طراحی شده است، دانشجویان بورسیه با حمایت مالی در زمان تحصیل، ضمن اینکه دغدغه شغلی نخواهند داشت، بصورت هدفمند و با انگیزه در راستای تخصص خود  ادامه تحصیل داده و در این مسیر، پروژه‌های مربوط به دوره و مقطع تحصیلی خود را مطابق نیاز صنعت انجام می‌دهند. در حال حاضر بورسیه صنعت در دانشگاه گیلان به دو صورت بورسیه صنعت در بدو پذیرش؛ که با کد رشته محل مجزا با عنوان صنعت مربوطه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام می‌‌شود و بورسیه صنعت در زمان تحصیل؛ که برای رشته‌های دایر در تمامی مقاطع، در صورت درخواست صنعت مطابق ضوابط؛ انجام می‌شود.

 

دکتر محمدی ضمن بیان تعداد اعضای هیأت‌علمی فعال در دانشگاه، از اقدامات انجام شده درخصوص اعضای هیأت‌علمی گفت: دانشگاه گیلان درحال حاضر دارای ۵۵۱ عضو هیأت‌علمی تمام وقت است که از نظر مرتبه علمی، ۸۴ استاد، ۲۱۹ دانشیار و ۳۶ مربی مشغول به فعالیت هستند که در سال‌جاری ۱۱ عضو هیأت‌علمی به مرتبه دانشیاری و ۲ عضو هیأت‌علمی به مرتبه استادی ارتقا یافتند. همچنین برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی، بررسی درخواست ترفیع و ارتقای مرتبه اعضای هیأت‌علمی، جهش علمی، اعطای پایه‌های تشویقی، پایه‌های ایثارگری، انتخاب عضو هیأت‌علمی سرآمد آموزشی، انتخاب عضو هیأت‌علمی نمونه و پیگیری مطالبات حق‌التدریس و حق‌الزحمه و قراردادهای مربوط به عضو وابسته و طرح تعاون از جمله اقدامات این مجموعه برای اعضای هیأت‌علمی بوده است.

 

دانشگاه بستری مناسب برای تحقق رؤیاهای استعدادهای کشور است

 

وی در انتها ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای کلیه دانشجویان و استادان، خطاب به دانشجویان ورودی جدید دانشگاه گفت: دانشجویان عزیز، دانش آموختگان موفق و افتخارآفرین دانشگاه گیلان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی این پیام شفاف را به شما خواهند داد که شما هم یکی از این افراد موفق و افتخارآفرین در آینده خواهید بود و دنیا برای آینده‌ای بهتر در انتظار شما است، پس امیدوارانه، پرتلاش در این مسیر گام بردارید. امیدوارم مجموعه دانشگاه گیلان بستری مناسب برای تحقق رؤیاهای استعدادهای کشور باشد

About مدیر خبر1

Check Also

مسابقات کشوری کاتا انتخابی اسیا ورزشگاه چمخاله برگزار شده بود از استاد مجید حنایی و تجلیل و قدردانی بابت میزبان به عمل آمد

مسابقات کشوری کاتا انتخابی اسیا   ورزشگاه چمخاله برگزار شده بود   از استاد مجید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *