چاپ مطلب چاپ مطلب

افزایش بی‌رویه مصرف نمک در گیلان

همای گیلان:متخصص بیماری‌های قلب و عروق شایع‌ترین عامل در ایجاد بیماری‌های قلب و عروق را مصرف بی‌رویه نمک و قند دانست و گفت: سرانه مصرف نمک در گیلان حدود ۱۱ گرم و بیشتر از دیگر استان‌های کشور است.

خبرگزاری فارس: افزایش بی‌رویه مصرف نمک در گیلان

 سید ابوذر فخرموسوی عصر امروز در نشست «کاهش مصرف قند، نمک و چربی» علوم پزشکی گیلان شایع‌ترین عامل در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی را مصرف بی‌رویه نمک و قند عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی کاهش مصرف نمک است، افزود: سرانه مصرف نمک در گیلان حدود ۱۱ گرم و بیشتر از دیگر استان‌های کشور است.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق با اشاره به اینکه هر فرد روزانه می‌تواند دو گرم نمک مصرف کند، تصریح کرد: نباید در مجموع نمک کنار گذاشته شود و بدن به میزان مشخصی از آن نیازمند است.

وی ادامه داد: در بیمارانی که نارسایی قلبی دارند کمتر از میزان دو گرم مصرف نمک پیشنهاد می‌شود و در برخی از موارد به دلیل یکسری از مکانیزم‌هایی که در عدم مصرف نمک وجود دارد موجب افزایش فشار خون می‌شود.

فخرموسوی درباره استفاده از چربی‌ها، گفت: باید از نوع چربی‌ها که مضرات کمتری دارند استفاده شود و اگر بخواهیم کربوهیدرات‌ها را مصرف کنیم باید به طرف مصرف غلات کامل برویم.

وی با تصریح بر اینکه چربی‌های ماهی و گوشت‌ سفید می‌تواند نیاز بدن به چربی‌ها را تأمین کند، بر ضرورت حذف نوشابه از رژیم‌های غذایی تأکید کرد و یادآور شد: در برخی از کشورهای توسعه‌یافته سیاستگذاران سلامت جامعه برای کاهش میل مردم به خوردن نوشابه قیمت‌های گزافی برای نوشابه‌ها در نظر گرفته‌اند.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق درباره مصرف گوشت اظهار کرد: بهتر است از گوشت سفید و با اولویت ماهی و مرغ استفاده شود و نوع ماهی مصرفی در تأمین چربی مورد نیاز بدن مهم است.

وی با اشاره به اینکه ماهی سفید با توجه به استقبالی که مردم گیلان از آن می‌کنند از چربی چندانی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: بهتر است از مصرف گوشت‌های غنی شده از جمله سوسیس، کالباس و … پرهیز شود.//فارس

 

About سردبیر

Check Also

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان رودسر در نماز جمعه امروز ١٣ مهر

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان …