همای گیلان: “هیئت دولت نرخ جرائم رانندگی را افزایش داد”، این تیتر خبری بود که شوک در جامعه ایجاد کرد و صدای خیلیها بلند شد، جرایمی که افزایش ۱۰۰ درصدی دارد، رانندگان را مستلزم احتیاط بیشتر میکند.
بر اساس مصوبه هیئت دولت وزیران جریمه تخلفات حادثه ساز اعلام شد:
– حرکات نمایشی مانند دور زدن در جاده و با حرکت موتور سیکلت بر روی یک چرخ ۱۵۰ هزار تومان.
– تجاوز از سرعت مجاز ۲۰۰ هزار تومان، سبقت غیر مجاز در جادههای دو طرفه ۲۰۰ هزارتومان.
– عبور از چراغ قرمز ۲۰۰ هزارتومان، حرکات مارپیچ ۱۵۰ هزار تومان.
– حرکت با دنده عقب در بزرگراه و آزاد راهها ۱۵۰ هزار تومان.
– رانندگی در حال مستی ۴۰۰ هزار تومان.
– عبور از محل ممنوع ۱۰۰ هزار تومان.
– تجاوز به چپ از مسیر ۷۵ هزار تومان.
– عبور وسایل نقلیه از پیاده رو ۷۵ هزار تومان.
– عدم رعایت حق تقدم ۶۰ هزار تومان.
برخی از کارشناسان افزایش نرخ جرائم راهنمایی و رانندگی را مثبت ارزیابی میکنند و رابطه این افزایش را با کاهش تلفات تاثیر گذار میدانند، اما در همین راستا یکی از کارشناسان رسمی دادگستری به خبرنگار ما میگوید که افزایش نرخ جرائم تنها ابزار کاهش تلفات نیست و میتواند به عنوان یکی از عوامل موثر باشد.
بر اساس این گزارش در سال ۹۱، ۹۲، ۹۳ به ترتیب در حوادث رانندگی ۱۹ و ۱۸ و ۱۷ هزار کشته داشتهایم که این روند کاهش تلفات بنا بر پیش بینی مسئولان پلیس راهور همچنان ادامه خواهد داشت.
سردار احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی طی سالهای گذشته با رسانه در خصوص افزایش نرخ جرائم اظهار نظر کرده که در یکی از صحبتهایش میگوید که اگر نرخ جرائم تخلفات افزایش یابد کاهش چشمگیری در آمار کشتهها رانندگی خواهیم داشت.
حال باید منتظر ماند و دید با این افزایش جرائم رانندگی در سال ۹۵ آمار کشته شدگان به زیر ۱۲ هزار تن میرسد یا آن که این افزایش ۱۰۰درصدی نرخ جرائم هیچ تاثیری بر روند کاهش چشمگیر تلفات نخواهد داشت.
سردار مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص افزایش جرائم رانندگی این گونه اظهار داشت: افزایش نرخ جرایم رانندگی باید در سال ۹۳ افزایش مییافت که این اتفاق صورت نگرفت و مجددا در سال ۹۴ ابلاغ شد و تصمیم براین شد که از اواخر دی ماه اطلاع رسانی شود.
وی افزود: نرخهای جدید به صورت سامانه و سیستمی تعریف میشود که پس از نیمه اول اسفند اجرا خواهد شد.
سردار مهری در ادامه گفت: ۱۱ درصد تخلفات که حادثه ساز است ۱۰۰ درصد افزایش و ۲۸ درصد تخلفات ۵۰ درصد افزایش یافته است که بالاترین سقف جریمه ۴۰۰ هزار تومان، برای کسانی که در حالت مستی رانندگی میکنند که قبل از این، نرخ آن ۲۰۰ هزار تومان بود و کمترین جریمه ۶۰ هزار تومان میباشد که این بر اساس نرخ تورم افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، قطعا جرایم رانندگی یکی از ظرفیتها و ابزاری است که از وقوع تخلفات و به تبع آن افزایش تلفات جلوگیری میکند، اما باید در نظر داشت که هنوز مهم ترین روش برای مقابله با جرائم راهنمایی و رانندگی آگاه سازی مردم در خصوص نحوه درست رانندگی است.
ما در کشورمان حدود ۱۷ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتور سیکلت داریم که بر اساس جدید ترین آمارها یک میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه جدید شماره گذاری شده و یک میلیون و ۳۰۰ نفر هم گواهی نامه گرفتند و به عنوان کاربر جدید ترافیک به چرخه حمل و نقل اضافه شدند.
این تعداد وسیله نقلیه در سطح کشور طی ۹ ماهه امسال بیش از ۱۳ هزار و ۱۱۵ نفر را در تصادفات به کام مرگ کشانده که بیشترین علتش عدم رعایت مقررات در سطح جادهها بوده است؛ همچنین ۷۵ درصد حوادث مرگبار رانندگی در جادههای برون شهری اتفاق افتاده و حدود ۲۵ درصد تصادفات در داخل شهرها بوده است.
سردار مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در خصوص آخرین تلفات رانندگی به خبرنگار ما بیان کرد: در سال ۸۴ بیش از ۲۷ هزار نفر در سال در تصادفات کشته میشد که در پایان سال ۹۳ این آمار به ۱۶ و هزار ۶۰۰ نفر رسید که نشان میدهد که مردم ما قانون را بهتر رعایت میکنند.
وی افزود: در کشورهای دیگر نرخ جرایم متفاوت است مثلا کسانی که در حالت مستی در کشور نیوزلند رانندگی کنند به ۶ هزار دلار جریمه نقدی، ۲ سال زندانی و یک سال محرومیت از رانندگی محکوم میشوند ولی همین جرم در کشور ما بر اساس قانون قبلی ۲۰۰ هزار تومان بوده و در قانون جدید ۴۰۰ هزار تومان شده است.
آخرین کلام؛ عدهای از مسئولان و کارشناسان بر این باورند که افزایش جرائم تنها برای کسانی نگرانی ایجاد میکند که قصد تخلف داشته باشند و عدهای دیگر از مسئولان معتقدند که افزایش نرخ جرائم رانندگی تاثیری بر روی تلفاتهای رانندگی نداشته و تنها برای یک بازده کوتاه تخلفات را کاهش میشود.//باشگاه خبرنگاران