چاپ مطلب چاپ مطلب

کاشت نهال در روستای لیشک سیاهکل/ ۸۰۰۰ نهال به یاد شهیدان/ محصول نهال ها ،درآمدی برای دهیاری و روستا

اختصاصی همای گیلان : طرح مشارکت  مردمی در کاشت نهال های مثمر و غیر مثمر در روستای لیشک شهرستان سیاهکل  با حضور  مدیر کل منابع  طبیعی و آبخیزداری  استان گیلان، فرماندار سیاهکل،رئیس منابع طبیعی سیاهکل  و دیگر مسئولین  استانی و شهرستانی انجام  شد.

داوود زارع مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در گفتگویی با خبرنگار همای گیلان در حاشیه این مراسم در خصوص برنامه های اداره کل منابع طبیعی در سطح استان گفت: در هفته منابع طبیعی برنامه های متعددی با مشارکت مردم و منابع طبیعی اجرا شد که جشن درختکاری در دانشگاه گیلان با حضور مسئولین ارشد استان، برگزاری جشنواره ایی با حضور اصحاب رسانه و جراید با عنوان تقدیر از فعالان این عرصه در سازمان جهاد کشاورزی و همچنین تقدیر از فعالان ترویج وتحقیقات کشاورزی درمرکز  سازمان کشاورزی و منابع طبیعی از جمله برنامه های این اداره کل می باشد.

DSCN7536

وی اضافه کرد: امروز نیز این طرح با عنوان مشارکت مردمی اجرا می شود و در روزهای آینده افتتاح پایگاه اطفاء حریق در مرکز استان را خواهیم داشت که انتظار می رود کمک موثری در جهت پیشگیری و اطفاء حریق منابع طبیعی باشد.

زارع در خصوص احداث مرکز اطفاء حریق لاهیجان نیز افزود: پایگاه اطفاء حریق شرق گیلان با مرکزیت لاهیجان نیز در دستور کار قرار دارد که در حال حاظر احداث آن به علت کمبود اعتبار متوقف گردیده است که امیدواریم در صورت تخصیص اعتبار در آینده ایی نزدیک این مرکز افتتاح شود.

وی اظهار داشت: یکی از فعالیت ها و تعاملاتی  که میان دستگاه های اجرایی در استان داریم همکاری با بنیاد شهید می باشد که در راستای همین تعامل و همکاری ۸ هزار اصل نهال به یاد هر شهید در استان در اماکن عمومی و متبرکه کاشت می شود.

داوود زارع مساحت جنگل های استان را ۵۶۴ هزار هکتار عنوان کرد و بیان داشت: کل مجموعه منابع طبیعی استان ۱ میلیون و ۱۷ هزار هکتار است که تحت حفاظت منابع طبیعی استان می باشد .

مدیر کل منابع طبیعی استان خاطر نشان کرد: در سال جاری ۱ میلیون اصل نهال توسط منابع طبیعی تولید گردید که ۲۰۰ هزار  نهال به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.

فلاح رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سیاهکل در حاشیه اجرای این طرح نیز در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: طرحی که در حال اجرا می باشد طرح مشارکت مردمی در قالب ۷۰ هکتار است که کاشت گونه های مختلف نهال مثمر و غیر مثمر را شامل می شود.

DSCN7570

فلاح ، کل جنگل های شهرستان را ۴۳ هکتار عنوان کرد  و اضافه نمود:  این ۴۳ هکتار در قالب ۶ طرح بهره برداری قرار دارد که ۲ طرح از آن تعطیل می باشد و همچنین ۳۲ هزار هکتار مرتع در شهرستان وجود دارد که در همین راستا ۲۳ طرح مرتع داری در حال فعالیت هستند.

وی همچنین در خصوص طرح آبخیزداری در سطح شهرستان نیز اظهار داشت: در مناطق مختلف و ییلاقی که رانش ، آبراه ، دره وجود دارد با ایجاد مانع به منظور جلوگیری از طغیان رودخانه ها این طرح انجام می گیرد  که تا کنون حدود ۸ مورد در منطقه ییلاقی انجام شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سیاهکل همچنین خاطر نشان کرد: نهال کاری در هفته منابع طبیعی در مدارس شهرستان انجام شد و برنامه ریزی و هماهنگی هایی با آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ نهال کاری در سطح مدارس شهرستان در حال انجام است.

ستار بستام دهیار روستای لیشک در خصوص نقش دهیاری در کاشت این نهال ها گفت: در ابتدای سال جاری تماسی که منابع طبیعی با دهیاری داشت مقرر شد طرحی با عنوان مشارکت مردمی در سطح ۷۰ هکتار از زمین های روستایی لیشک انجام گیرد.

DSCN7559

 وی افزود: قرارداد این طرح با اداره کل در دی ماه سال جاری منعقد گردید که طی این قرار داد مقرر شد نهال توسط اداره کل در اختیار ما قرار گیرد و مراحل کاشت و محافظت توسط دهیاری و مردم انجام گیرد.

دهیار لیشک اضافه نمود: ۸۰ درصد از این ۷۰ هکتار طبق قرارداد به کاشت نهال های غیر مثمر و ۲۰ درصد از آن هم به نهال های مثمر از جمله گردو ، خرمالو ،گوجه سبز و … می باشندکه محصول این نهال ها و سود حاصله آن در اختیار دهیاری و روستا قرار خواهد گرفت.

بستام تعداد نهالی که امروز کاشت خواهد شد را ۲۸۰۰ اصل نهال عنوان کرد ک از این تعداد ۱۳۰۰ نهال گردو سهم روستا می باشد ک کاشت می شود.

وی در خصوص برنامه های آینده اظهار داشت: شرکت تعاونی فراگیر در سطح استان ودر هر شهرستان در آینده افتتاح خواهد شد که یکی از برنامه های ما قرار دادن این طرح به عنوان زیر مجموعه شرکت به منظور درآمد زایی برای شرکت و روستا می باشد.

DSCN7485 DSCN7497 DSCN7505 DSCN7513 DSCN7523 DSCN7540 DSCN7554DSCN7576photo_2016-03-08_20-55-18 photo_2016-03-08_20-55-27

About سردبیر

Check Also

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان رودسر در نماز جمعه امروز ١٣ مهر

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان …