چاپ مطلب چاپ مطلب

زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه / ژیلا نجفدری کارشناس مدیریت بازرگانی

همای گیلان: گویاترین و مطمئن ترین منبع برای شناخت فردوسی شاهنامه است.فردوسی در طوس به دنیا آمد از پدری که متمول بود.اما فردوسی همه ثروتش را صرف جمع آوری اطلاعات و تنظیم شاهنامه کرد شاهنامه یک کتاب و فردوسی یک شخص نیست.

photo_2016-06-18_21-15-14

شاهنامه و فردوسی نماد فرهنگ و تمدن ایران به شمار می روند و از طه حسین اندیشمند مصری پرسیدند چطور شما در مقابل اعراب مسلمان زبان ، فرهنگ و تمدن تان را از دست دادید ولی ایرانی ها پارسی ماندند او به درستی یادآور شد ایرانی ها فردوسی و شاهنامه داشتند و ما از آن بی بهره بودیم.
در شاهنامه سه بخش وجود دارد: بخش اسطوره ای، پهلوانی و تاریخی. ابوالقاسم فردوسی کوشید تا با تلاش حدود سی ساله زبان فرهنگ و سنتهای ایران باستان را با ایران اسلامی پیوند زند از این روی با برجسته کردن شخصیت های اساطیری و پهلوانی،عظمت ایران را در برابر انیرانی ها(غیر ایرانیان) برجسته کند.

در شاهنامه با دو دسته پهلوان آشنا می شویم، پهلوانانی که از یک سوی نماد پاکی، دین داری، جوانمردی و فتوت هستند و از سوی دیگر سنبل پلیدی، ظلمت و تباهی به شمار می روند.
پهلوانان دسته اول ایرانی هستند. ویژگی ها و خصوصیات ایرانی ها را باز می گویند و پهلوانان دسته دوم غیر ایرانی اند و ویژگی های دشمنان ایران را بیان می دارند.

پهلوانان شایسته و ناشایست در شاهنامه فراوانند شاید از عزیزترین پهلوانان شاهنامه بتوان رستم و سیاوش را باز گفت و از آن سوت. ضحاک و افراسیاب منفورترین ضد پهلوانان شاهنامه اند.رستم با آنکه زور فراوانی دارد اما از عقل و خردش سود می جوید و سیاوش نمی خواهد و نمی تواند زیر قولی که داده است بزند . از آن سوی تمام رفتارهای دون انسانی از طریق افراسیاب ضحاک صورت می گیرد. زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه تقابل خیرو شر و پیروزی عدالت مداری بر ستم را باز میگوید.

ژیلا نجفدری کارشناس مدیریت بازرگانی

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …