چاپ مطلب چاپ مطلب

رنو، دو غول خودروسازی ایران را دور زد!

همای گیلان: در دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس،سازمان گسترش و نوسازی ایران(ایدرو) و شرکت رنو فرانسه توافقنامه همکاری امضا کردند که براساس آن رنو با همکاری این سازمان در ایران کارخانه مستقل بنا خواهد کرد.
 
رنو، دو خودروساز ایرانی را دور زد 
 
 
این توافقنامه در حالی امضاء شد که طی ماههای گذشته، با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، رنو درباره شرایط همکاری‌های جدید با ایران خودرو و سایپا به توافق نرسید و در نهایت توانست نظر سازمان گسترش برای حضور مستقیم در ایران را جلب کند.
البته پیش از این نیز نماینده رنو در ایران تلویحا تهدید کرده بود که اگر درباره شرایط همکاری‌های جدید با ایران خودرو و سایپا به توافق نرسند به طور مستقل در ایران فعالیت خواهند کرد.
 دیروز(جمعه) توافق نامه ای توسط منصور معظمی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و «تیری بلوره» قایم مقام مدیرعامل رنو با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با «کارلوس گون» مدیرعامل رنو به امضا رسید.

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت سهم سرمایه گذاری طرف فرانسوی در این قرارداد ۶۰ درصد تعریف شده و سهم طرف ایرانی ۴۰ درصد در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب رنو اکثریت سهام را در این شرکت جدید خودروسازی داشته و مالک اصلی خط تولید و کارخانه تولیدی در ایران خواهد بود و می‌تواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را  بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و با مدیریت مستقیم خود در ایران ایجاد کند.
رنو ایران‌خودرو و سایپا را جا گذاشت
پس از برجام بود که پای مدیران رنو برای مذاکره مجدد به ایران باز شد و نه تنها ایران خودرو علاقمندی خود را برای حضور رنو در ایران نشان داد بلکه سایپا نیز داوطلب همکاری با این شرکت شد اما ایران خودرو و سایپا شرط گذاشته بودند که شرکت فرانسوی رنو باید تنها با یکی از آنها کار کند،در نهایت رنو با هر دو خودرو ساز به صورت جداگانه تفاهم نامه همکاری امضا کرد.
در همین حال، این شرکت فرانسوی در اقدامی غیر منتظره از انعقاد قرارداد جدید همکاری با ایران خودرو و سایپا خودداری کرده و ترجیح داد به طور مستقل در ایران فعالیت کند.
این اقدام در حالی است که رنو از فرایند همکاری مشترک با ایران خودرو و سایپا در طول سال‌های گذشته و نحوه عملکرد دو خودروساز بزرگ داخلی، انتقاد داشت.
 
سال گذشته پیمان کارگر اظهار کرده بود:” از نحوه کار شرکای خود (ایران خودرو و سایپا) در خدمات پس از فروش ناراضی هستیم. نمایندگی خدمات پس از فروش خودروساز به ما می‌گوید قطعه تندر ۹۰ موجود نیست در حالیکه قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نمی‌خرند و به نمایندگی نمی‌رسانند بنابراین مشتری ناراضی است”.
به گفته وی، ” در مواردی شرکت خدمات پس از فروش خودروساز پول ندارد که قطعه را خریده و به نمایندگی خدمات پس از فروش تحویل دهد. با این حال ضعف دوستان (ایران خودرو و سایپا) در این حوزه نباید باعث ایجاد مشکل در خدمات پس از فروش محصولات رنو در ایران شود”.//پارسینه
14380610577

About سردبیر

Check Also

 آغاز پروژه لوله گذاری کاروگیت خیابان شهید حق بین جهت هدایت آبهای سطحی توسط شهرداری لنگرود

 آغاز پروژه لوله گذاری کاروگیت خیابان شهید حق بین جهت هدایت آبهای سطحی توسط شهرداری لنگرود