چاپ مطلب چاپ مطلب

امپراطوری خوب یا بد ؟!(۲ ) علی رحیم پور

اختصاصی همای گیلان: شکوه پاسارگاد آنروز مانند شکوه جزیره کیش امروز است .
افراد کوته بین ؛ هتل های باشکوه کیش و خودروهای مدرن آنرا می بینند ولی به خودشان زحمت نمی دهند که ۵ کیلومتر آن سوتر ؛ بومیان کیش را نیز ببینند که زندگی بدوی دارند !
درست مانند الان شهر تهران که چه تفاوت عظیمی بین جردن و جوادیه در فاصله ۱۵ کیلومتری هم هستند !
در پایان بد نیست بدانیم که ایرانیان هر پنج سال یکبار بطور متوسط در طول تاریخ جنگیده اند و حتی برخی آنقدر گمراه اند که نام فرزندان خودرا اسکندر ، چنگیز ، تیمور می گذارند !

شاه عباس صفوی که یک ملی گرای افراطی مذهبی بود و چاره را در آن دید که با وحدت استراتژیک با امپراتوری انگلیس ؛ روبروی امپراتوری عثمانی بایستد و بندر گمبرون را به کمک انگلیسی ها را از پرتقالی ها بگیرد و آنرا “بندر عباس ” بنامد .
پرتقال و اسپانیا زودتر از انگلیس ؛ استعمارگر شده بودند !
در تاریخ منقول است که تبریز ۱۲ بار توسط امپراتوری عثمانی اشغال
شده است !
فرجام جنگ های پیاپی صفویه با عثمانی در یک قرن بعد خود را نشان
داد که خواهم گفت .
برخورد خونین صفویه و شاه عباس با صوفیان براساس کدام موازین اسلامی بوده است ؟!
با همه احترامی که برای نادرشاه قائلم اما اگر او به هند [به خاطر حمله محمود و اشرف اففان به ایران در دوره شاه سلطان حسین صفوی ] ؛ حمله نمی کرد .
قطعا هند مستعمره انگلیس نمی شد .
حمله نادر شاه بزرگ ؛به هند زیر ساخت های هند را نابود کرد و این امر سبب شد امپراتوری جوان و جنایتکار انگلیس به هند تجاوز کرده و مسقیما آنرا استعمار کند و منقول است که در جنگ جهانگیر دوم ، مردم شبه قاره هند ( هند ، پاکستان و بنگلادش ) و ایران معادل ۱۰ میلیون نفر کشته شدند !چرا ؟
چون چرچیل جنایتکار ؛ گندم این قلمروها را از دهان مردمان این مناطق می ربود و روانه جبهه جنگ می کرد و اگر دقت کنیم درصد رشد تورم در ایران در سال های [ ۱۳۲۱ و ۱۳۲۲ =۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ ] معادل ۱۰۰ و ۱۱۰ درصد است ( بانک مرکزی . اداره آمار اقتصادی )
چون ورود متفقین به ایران و داشتن قدرت خرید آنان ؛ سبب می شده که قیمت ها بالا تر رفته و مردم کم درآمد آرد را با خاک اره در آمیزند تا نان شود !
امروزه نفرتی که هندی های ملی گرا از نادر و چرچیل و انگلستان دارند؛
دیدنی و شنیدنی است !
و احترامی که برخی از مغولان امروزی به چنگیز دارند و مجسمه ای که از این جنایتکار در برخی از کشورهای آسیای میانه نصب کرده اند ؛ قابل تامل است.
دقیقا ۱۰۰ سال پیش امپراتوری عثمانی توسط” تحریکات تاثیر گذار “امپراتوری انگلیس و” فساد تعیین کننده” امپراتوری عثمانی ؛ فروپاشید و به چندین کشور خرد و کلان در پیرامون مدیترانه و حاشیه دریای عمان و خلیج فارس تقسیم شد .
بازمانده این امپراتوری یعنی “ترکیه امروزی “سه تا چهار استان ارمنی نشین را قتل عام ( ژنوساید ) و یک و میلیون ونیم نفر از آنان را کشت و خاک شان را به قلمرو اش افزود !(سال ۱۹۱۶ میلادی )
سپس خط خود را نیز عوض کرد !
امروزه همان قلمرو امپراتوری پاشیده شده دیروز؛ تقریبا با هم در گیرند و این خاصیت امپراتوری است که دائما [مانند اقتصاد سرمایه داری که دوره های رونق و رکود دارد] در چرخه وحدت و متلاشی شدن دست و پا می زند !ملی گرایی افراطی سبب جنگ می شود . حکومت های ترکیه ، سوریه ، افغان ، عراق، عربستان کنونی را ببینید که چطور سر در لاک خود فروبرده اند و برای امپراتوران امروزی جنگ نیابتی می کنند !
جان ، نان ، نام و ناموس ملت خود را قربانی امپراتوری زمان[ دانسته و ندانسته] می نمایند و مسابقه تسلیحاتی راه انداخته اند .
کودکان چون نابالغ اند هنگامی که تنبیه می شوند با شدت بیشتر و اشتیاق بالاتری به آغوش مادر شان پناه می برند !
چرا ؟ چون تنهایی و استقلال را هنوز آزمون نکرده اند !

//علی رحیم پور

About سردبیر

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …