چاپ مطلب چاپ مطلب

دردومین جلسه همایش رشت سربلند مطرح شد:دردوسال اخیرتنها۴۰۰میلیاردبودجه شهرداری رشت محقق شده است برچه اساسی بودجه ۱۲۰۰میلیاردپشنهادشده است بودجه های پیشنهادی شهرداری برای هر سال، تابع چه منطقی است؟

اختصاصی همای گیلان: دومین جلسه شهر سربلند با هماهنگی دبیر شاخه گیلان در حزب اراده ملت برگزار شد. محور بحث در این جلسه هزینه های جاری شهر ، دغدغه های جامعه ورزش شهر، چگونگی حمایت از بیماران خاص ، ساماندهی کودکان کار و عملکرد سازمانهای مردم نهاد بود.
دکتر غلامرضا مقدسی با ذکر آماری که در سه سال اخیر برای شهرداری رشت بسته شده است
گفت منطقی که در این اعداد و ارقام دیده میشود نه به نفع مردم شهر است و نه به نفع شهرداری و ظاهراً فقط سود بانک شهر در آن منظور شده است !!
وی در توضیح بیشتر گفت: در سال ۹۴ بودجه شهرداری از سوی شهردار محترم ۶۵۰ میلیارد تومان پیشنهاد گردید که با تحقق ۶۰ درصدی رقم آن عملا نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان بود.
وی گفت: در سال ۹۵ با بودجه پیشنهادی ۸۵۰ میلیارد تومان شاهد تحقق ۳۸ درصدی آن بودیم که باز رقمی بالغ بر چهارصد میلیارد بوده است. حال سوال این است که‌ شهردار عزیز ما طبق چه منطق و توجیه عقلی برای سال ۹۶ رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان را برای شهرداری پیشنهاد داده اند؟! و آیا راهکار وام گرفتن از بانک شهر جز اینکه به خود بانک و سهام داران آن سودهای کلان برساند به نفع چه کسی است؟!! شهروند یا شهرداری؟!

وی با برشمردن منابع مالی شهرداری که اعم از عوارض ساختمان،عوارض صدور پروانه و فروش تراکم است گفت: فروش تراکم شهر در واقع فروش آرامش و آسایش شهر است. بلند مرتبه سازی در کوچه های کم عرض نتیجه اش سلب آرامش شهروند ، کمبود پارکینگ ، نا زیبایی شهر و معضلات متعدد دیگر است.

در ادامه این جلسه توسط برخی حاضران به موارد متعددی اشاره گردید . دکتر نیک چهره از حاضران در جلسه در بحث مدیریت یکپارچه شهری بحث اهم فی الاهم در مدیریت شهر را یادآور شد و گفت:مدیریت صحیح هزینه ها در این راستا بیشترین اهمیت را داشته و شهر برای پایداری نیازمند آن است تا توازنی بین خرج کرد و بودجه های محقق خود فراهم آورد . وی گفت: در طرحهای جامع شهر کسی نمی‌تواند و نباید مسئولیتهای خود را حذف کند و بودجه بندی بر اساس اهم و مهم کردن در جهت آسایش شهر و شهروند و روان بودن فعالیت‌های روزانه شهر البته در اولویت است.
وی ابراز امیدواری کرد تا شهروندان با مطالعه و بینش کافی مدیران آینده شهر خود را گزینش کنند . وی هم متخصص و هم کار آمد بودن مدیران شهر را شرط لازم برای مدیریت هر آرگان کوچک و بزرگی دانست.
در ادامه این بحث توسط حاضران به موضوع
ورزش شهروندان اشاره شد و فرهنگ سازی برای ورزش، پیاده روی های دوره ای، اشاعه ورزش و امکانات خاص ورزشی برای بانوان و لزوم المان سازی فرهنگی برای ورزش شهر از خلا های موجود در این زمینه شمرده شد .
همین چنین وضعیت دردناک کودکان کار که همواره از سوی مدیران شهر از منظر مبلمان شهری دیده شده اند و فعل جمع آوری در مورد آنان بکار رفته است در این جلسه مورد ذکر قرار گرفت و راهکار قابل اجرا حل مشکل بیکاری والدین آنان و حمایت مستقیم شهرداری از کودکان بی سرپرست ذکر گردید.
معضلاتی چون حمایت شغلی از معتادانی که موفق به ترک اعتیاد شده اند و توجه ویژه مدیران شهر به بیماران خاص ( اتوتیسم و نابینایان) از دیگر موارد مطرح شده جلسه بود و
چیدمان بسیار ناهماهنگ و گاه خطرناک مسیرهای مخصوص نابینایان در شهر و عدم پرداخت پاداشهای نقدی مصوب شهرداری برای چند ورزشکار( کاراته)شهر، که مبلغی حدود سه میلیون تومان برای هر مدال آور است، و بحثهایی پیرامون مدیریت پسماند از دیگر مباحث قابل ذکر در این همایش بود.

موضوع جلسه سوم این همایش تعیین شاخص های مدیران شهری و تاریخ برگزاری هجدهم اسفند ماه اعلام شد.
دکتر مقدسی گفت: سعی داریم در جلسات آینده چند مقام مسئول و از جمله مدیریت محترم پسماند شهر را به جلسه دعوت کنیم.

About سردبیر

Check Also

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد: پیش بینی برداشت ۲۶ هزار تُن میوه زیتون در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد: پیش بینی برداشت ۲۶ هزار تُن میوه زیتون …