چاپ مطلب چاپ مطلب

صدای پای ناپلئون بنا پارت / جلال میرزاآقایی قاضی محله

اختصاصی همای گیلان: جنبش مدنی که ریشه تاریخی آن از امیر کبیر و مصدق و بعد از انقلاب در قالب اندیشه های اصلاح طلبانه ,از بازرگان و خاتمی و موسوی و همراهی طیفی وسیعی از اندیشمندان و دانشگاهیان و پیروان عدم خشونت در همان حد بضاعت فرهنگ تاریخی ما شکل گرفته است و می رود که اینک خود را به بدنه نظام سیاسی تحمیل کند و در مناسبات قدرت ,طرف گفتگو و چانه زنی برای احقاق حقوق ملت باشد ,امروز مورد هجوم و تهدید بناپار تیسم نهفته در ساختار نظام سیاسی است.غنا و بلوغ سیاسی این جنبش عدم خشونت همان بس, که در سال ۸۸بسیار دقیق و عالمانه و هشیارانه عمل کرد و تن به عکس العمل ناپخته نداد و از افتادن کشور به چرخه خشونت جلوگیری کرد که دامی بود که گسترانیده بودند .امروز به مفهوم تاریخی کلمه باید بپذیریم که رسیدن به همه آرزوی های تاریخی برای حاکمیت قانون , هیچ پناهی و ذخیره ای و اندوخته ای بجز همین حنبش ترقیخواه و عدم خشونت نیم بند اجتمایی نداریم که جوهره آن آگاهی است و نه نفرت وخشونت.


آنان به انواع حیله ها خواستار به مسلخ بردن این نهال نو پا هستند تا کارش را یکسره کنند دقیقا می دانند که با بلوغ و بارور و ستبر شدن این سرو ,در قعر تاریخ برای همیشه دفن خواهند شد .بخاطر همین است که امروز جلو هر گونه آگاهی را سد کرده اند اگر چه تکنولوژی ارتباطات تا حدی دستانشان را بسسته است ولی در عوض حسابی چرخه رواج تحریک را بکار گرفته اند تا زمینه های خشونت و جنبش کور اجتمایی را دامن بز نند و اینجا همان پیچ تاریخ است که باید بازی نخورد و صبر و بردباری و تحمل داشت چون هر چه آگاهی مردم بیشتر و نفرت ها کمتر شود ,گامهای مطمئن تری می توان برداشت و علت همه ظلم و جفا ها در حق سید محمد خاتمی در همین نکته نهفته است که نماد مبارزه عدم خشونت و رواداری سیاسی و فرهنگی است چون ذات تاریخی ملت ما راخوب شناخته است که به نتایج زود رس عادت دارند و خاتمی چون ماندلا و گاندی خواهان مبارزات عدم خشونت است که دقیقا با ساختار تاریخی و فر هنگی و ملی ما همخوانی دارد و دقیقا هم تحلیلی درست و فلسفی و سیاسی از اوضاع منطقه و شرایط امروز مناسبات جهانی ما دارد.به همید دلیل است که وقتی خواهان شرکت مردم در ۲۲ بهمن میشود و یا خواهان آشتی ملی میشود مورد هجوم قرار میگیرد .آنان می دانند که خاتمی میدان بازی و شیوه های آنرا دقیقا شناخته است و بنوعی نماد این حنبش عدم خشونت نوع ایرانی ما شده است .
هانا آرنت فیلسوف قرن بیستم و از ناراضیان نازیسم هیتلری در توصیف “توتا لیتاریسم”بطور دقیق زمینه های شکل گیری آنرا از جنبش ناراضی از دولت وایمار در آلمان قبل از هیتلر را در ضعف دولت ,زمینه های حرکت های پوپولیستی و لمپنیستی و شورش کور و سر انجام پوپولیسم سیاسی در یک انتخابات عوامانه زمینه های دیکتاتوری و اولیگارشی تا بن دندان مسلح که رشد روز افزون این اختاپوس فقط و فقط در همان آلمان هم اکتفا نکرد چون سرمایه داری نظامی در قالب فاشیسم ,جغرافیا نمی شناسد و کرد آنچه که منجر به جنگ جهانی شد .فاشیسم موسولینی در ایتالیا و هرج و مرج در فرانسه بعد از انقلاب کبیر فرانسه ,زمینه های ظهور بناپارتیسم را آماده شدن هرج و مرج ,روی کار آورد.

بناپارتیسم های وطنی ما, وضعیت وخیم اقتصادی که خود مسبب آن بودند را بعنوان پاشنه اشیل دولت روحانی درست می کنند تا بر طبل نارضایتی عمومی بکوبند مانند جنبش فریب خورده قابلمه ها در شیلی که به ان امید بسته اند وهمه این فضا سازیها در جهت این اهداف می باشد .در نبود احزاب قوی ورسانه های قوی حامی دولت ،انان فشار وتنگنای اقتصادی را برای تحریک مردم بیشتر می کنند چون همه اهرم ها و امکانات اقتصادی کشور را در اختیار خود دارند.ودر راستای اهداف سیاسی خود بهره برداری می کنند .همیشه از دل هرج ومرج چه سیاسی وچه اقتصادی ویا فر هنگی ،پوپولیسم ولمپنیسم بیرون کشیده میشود مانند ناپلئون بعد از انقلاب فرانسه ویا دولت قبل در کشور خودمان.دولت اقای روحانی وعلی الخصوص شخص محترم ایشان باید همه موانع برای سرمایه گذاری خارجی ویا داخلی را صادقانه با مردم در میان بگذارد تا مردم هم بدانند چه کسانی مانع رشد و سر مایه گذاری اقتصادی ورونق زندگی مردم میشود تا همین جا هم برای اطلاع رسانی دیر کرده است!میدان واقعی تنازع وجنگ در اصل, سرکوب جنبش عدم خشونت مردم می باشد ولی حوزه اقتصادی را برای هرج و مرج انتخاب کرده اند چون شعار های پوپولیستی برای تحریک و به خیابان کشاندن و هرج و مرج ,بسشتر اقتصادی می باشد که بناپار تیسم بطور دقیق به آن آگاه است .شرکت در انتخابات و رای به روحانی امروزه نه ندیدن و عدم نقد این دولت بلکه یک حرکت تاریخی ملی در راستای مبارزات ترقیخواهانه و عدم خشونت که نماد آن صندوق رای است می باشد .این حرکت تاریخی و تثبیت مجدد این دولت ,که خشونت طلبان برای تسخیر آن دور خیز کرده اند را منفعل می کند و در چهار ساله پیشرو ,با آگاهی بیشتر ملت ,جنبش مدنی اصلاح صلبانه عدم خشونت به بلوغ بیشتری می رسد که سرکوب آن ,تقریبا غیر ممکن میشود.

/ جلال میرزاآقایی قاضی محله

با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …