چاپ مطلب چاپ مطلب

پایان رویای اصولگرایی برای کسب قدرت / علی دادخواه ، تحلیل گر کارزارهای انتخاباتی

اختصاصی همای گیلان: «بعد از هیتلر، همه ی آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است؛ اما یک چیز نابود شده ی اساسی بود که هرکسی نمی فهمید و آن، خیانت هیتلر به کلمات بود. خیلی از کلمات شریف، دیگر معنی خود را از دست داده بودند، پوچ و مسخره شده بودند. عوض شده بودند. آشغال شده بودند.کلماتی مانند آزادی، آگاهی، پیشرفت و عدالت.»

این جمله ای از هانریش بل است در کتاب « ادم کجا بودی» ، شبیه چنین تعبیری را کنفوسیوس در جواب تسولو بیان می کند ،وقتی از او‌می پرسد « اگر حاکم وی منتظر تو بود تا به دولت اش نظم و سامان بخشی،‌در ان صورت ، اولویت را به چه چیزی می دادی؟ و کنفوسیوس می گوید:« بی شک ( اولویت من ) نظم دادن درست به نام ها می بود.»
بله ! جنایت استبداد فقط در استثمار توده‌ها نیست ، خودکامه گان و مخالفان اندیشه وازادی واژه ها را به قربانی می گیرند.

شما می دانید مدتهاست که « عدالت‌» به مسلخ برده شده و‌ از ذبح ان در پای پوپولیسم جز شعاری توخالی چیزی از این واژه باقی نمانده است.این را کمونیست ،مارکسیست ها و‌سوسیالیستها کردند.این را محافظه کارانی کردند که اندیشه های سوسیالیستی را با رویه اسلامی به خورد مردم دادند.

این را شما می دانید ،من هم می دانم…

مناظره امروز را دیدم باور کنید نه بعنوان یک تحلیل گر بلکه بعنوان یک ایرانی تنم لرزید.اگر فرزندی داشتم و از من درباره معنای کلماتی که این اقایان بکار می بردند می پرسید چه جوابی می دادم؟

تا این‌درجه گستاخی و وقاحت در کلام تنها میراث پوپولیسم و بینش توتالیتری می تواند باشد.

بارها اقای میرسلیم دستان‌خود را به شکل بی ادبانه ای بسمت رییس جمهوری که مستقر است پرتاب کرد و به او‌گفت « نمی فهمی » به او « سنگ برجام را به سینه می زنی» .همین اقای میرسلیمی که در دوره پیشین مناظره از تحمل نظر منتقدان می گفت و روحانی را متهم می کرد از کلمات بدی در برابر انها استفاده کرده است.

بارها قالیباف به رییس جمهور مستقر و‌معاون اول او لقب « دروغ گو» و « رانت خوار » داد.از واژه نازل « کثافت کاری » استفاده کرد و‌تهمت هایی زد که همه قابل پیگرد قضایی است.

ای عجب دارم از ۳ کاندیدای اصولگرایی که انقدر در خشونت کلامی و‌البته تخریب دولت هم قسم شده بودند و نقش پذیر که گاهی فراموش می کردند در یک تیم هستند و اقای قالیباف و اقای میرسلیم جایی به ابراهیم رییسی هم خرده گرفتند.
ولی افشاگری هایی هم شد مانند حرفی که‌ اقای هاشمی طبا گفت :

?«من اطلاعاتی را که فقط از روزنامه های خودمان کسب کردم می گویم که از ۱۱۴ اسکله رسمی قاچاق وارد کشور می شود که در هیچ جای دنیا قابل درک نیست
?چطور از اسکله های رسمی قاچاق وارد می شود ، البته تاکید بر آن است که گمرک ایران مبادی خود را محکم کرده است و اظهار بر این است که مناطق آزاد حداکثر رقمی که کالا وارد می شود حدود ۴۵۰ میلیون دلار است
?این ۱۱۴ اسکله از آن کیست چرا شناخته نمی شود و به مردم اعلام نمی شود.»
خب ! این ۱۱۴ اسکله برای چه کسانی است ، جواب را همه می دانند.شاید لازم است باشد به اظهارات پایانی اقای روحانی در ۴ دقیقه و ۴۶ ثانیه اخر بجویید.
وقتی بعضی از کاندیداها از شفافیت اقتصادی می گفتند ناخوداگاه خنده ام می گرفت.

دوست دارم از آقای رئیسی بپرسم : اگر دنبال شفافیت و مبارزه به افساد هستید بگویید بر سر مأمور شریف سازمان بازرسی که حساب‌های سپرده قوه قضائیه را کشف کرد چه امد ؟یا اقای قالیباف یاشار سلطانی چرا زندان رفت؟

مناظره سوم هم تمام شد. فاتحه‌ای برای قالیباف که به پایان رسید و اقای رییسی که نتوانست یک گفتمان مسلط را براه بیاندازد.

اقای قالیباف باید به پرونده سال ۸۴ خود بپردازد و هچنین دوره ای که رییس ستاد قاچاق و ارز بود وبقول اقای جهانگیری ،ابراهیم رئیسی هم بایدپاسخگوی عملکرد قوه قضائیه در ۳۸ سال گذشته باشد.

تمامی توانایی اصولگرایان در این مناظره که از ان بعنوان « طوفان قالیباف _ رییسی » یاد می کردند حمله به برادر رییس جمهور ،رو کردن سند دو‌زمین‌ که کاملا قانونی معامله شده و بکار بردن ادبیات سخیف و‌ سطح پایین بود.

در صورتیکه موج یا طوفان انتخاباتی از روز شنبه آغاز می گردد. برنده کسی است که توانسته گفتمان خود را غالب کند و با ایجاد یک چتر معنایی افکار عمومی را اقناع کند.
گفتمان سازی با استفاده از دالهای قدرتمند و ساخت شکنی دالهای گفتمان رقیب رمز موفقیت است. اگر جامعه حس کند گروههای مرجع و آوانگارد به گفتمانی اقبال نشان داده اند، جامعه هم به آن گفتمان اقبال نشان می دهد.

گروههای مرجع شامل هنرمندان، نویسندگان، سوپر استارها، ورزشکاران،دانشگاهیان و دانشجویان هستند. همان گروههایی که جهانگیری نشانه رفت و البته تیم اصولگرایی از دست داد.

/علی دادخواه ، تحلیل گر کارزارهای انتخاباتی

با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …