چاپ مطلب چاپ مطلب

ریتم ‌در بند و‌ساز ناکوک / علی دادخواه

اختصاصی همای گیلان: انتخابات تمام شد ،ولی انچه مهمتر است بررسی جوانب و واقعیت های پیرامون انست.
من بیمی ندارم که بگویم تنها خواننده زن‌مورد علاقه ام « ادل » است و پیشتر روزها می شد‌که با ترانه زیبای « hello » او‌ از البوم ۲۵ ، صبح را اغاز می کردم( هر چند دیگر مدتهاست که هیچ خواننده زنی را گوش نمی کنم).
و‌یا بگویم که در کنار ترانه های زیبای همایون شجریان ، محسن چاوشی و علیزاده را هم بسیار دوست می دارم. ولی وقتی بخواهم از موسیقی ملایم فاصله بگیرم و سری به اهنگ های بلوز و ریتم های راک اند رول بزنم و با کیبورد ،درامز ، گیتار الکتریک ،کنترباس کمی هیجانی شوم می روم سراغ رضا یزدانی که ترانه های نوستالژیک‌را با گیتارالکتریک« میلاد عدل »خوب درمی امیزد.
خب ! علاقه های موسیقیایی من از «جسی کوک »وگیتار نوازی جادویی اش شروع می شود تا «اسپانوداکیس» با ان قطعه ای شاعرانه و‌ رویایی اش.البته از باغلامای «احمد کچ» هم نمی توانم بگذرم.

خلاصه سرتان را در نیاورم در کنار سیاست و شلوغی هایش اگر این موسیقی ،کتاب و سینما نباشد من که می پوسم .

ولی راستش را بخواهید بقول دوستی همیشه که کباب نمی شود ،گاهی می شود هوس کنی پیتزا هم بخوری.« امیرحسین مقصودلو» یا همان « تتلو» ی معروف این روزها هم حکم‌همان پیتزا را دارد برای من.

من ابایی ندارم که بگویم بعضی ترانه های او‌مانند « بغلم کن » یا‌« خوابم نمی بره » را بسیار دوست دارم ،و‌در تعطیلات عید امسال بارها تک ترانه زیبای او بنام « عید امسال » را بارها گوش کردم.اصلا من موسیقی و اجرای او را هر چند در سبک متفاوت با مرحوم محسن پاشایی است ولی بیشتر از او‌دوست می دارم.بگذریم که هر دو را گاهی و فقط گاهی گوش می دهم.

ولی در مملکتی که انسانها یک شبه می شوند اسطوره و ترانه هایشان همه گیر می شود یا بالعکس بدلیل شخصیتشان، هنرشان پذیرفته یا رد می شود ،چندان دور از انتظار نیست که امیرحسین قصه ما ! هم ستاره بختش بسرعت افول کند وبخاطر هواداریش از یک کاندیدای ریاست جمهوری بشدت مورد هجمه قرار گیرد و‌حتی سبک موسیقی او نیز مسخره شود.

خب ! وقتی بازیگرانی مانند« جان وویت » یا « بروس ویلیس » یا حتی ورزشکارانی مانند « مایکل تایسون » و « دنیس رادمن » از ترامپ حمایت کردند ایا مورد این هجوها و هجمه ها قرار گرفتند انهم پس از انتخابات؟
رابرت ریچی « کید راک » خواننده معروف سبک راک هم به مشکلات « تتلو‌» مبتلا شد وقتی از ترامپ حمایت کرد؟

البته تتلو اولین خواننده زیر زمینی نیست که وارد عرصه سیاست شده واز کاندیدایی حمایت می کند ، حتما بخاطر دارید « ساسی مانکن » یا همان « ساسان یافته » نیز در سال ۸۸ ودر جریان دهمین انتخابات ریاست جمهوری با مهدی کروبی دیداری داشته و حتی ترانه ای نیز برای حمایت از او خوانده بود.تا جاییکه برخی سایت ها زیر عنوان « پس لرزه های دیدار با ساسی مانکن » مطالبی در نقد کروبی نوشتند.در واکنش به این حواشی بود که احمد زیدابادی اعلام کرد علت رای وی به کروبی دیدار او با ساسی مانکن بوده است.

عجله نکنید من نتیجه گیری لازم خود را خواهم کرد.
از نظر من حمایت تتلو از ابراهیم رییسی هیچ ایرادی نداشته و‌ندارد.او ازاد بوده وهست که بعنوان یک « شهروند» نظر خود را بگوید همانطور که نباید بردن نام کاندیدایی تابو گردد و هواداری از او مورد تعقیب قرار گیرد.
ولی انجایی کار ایراد پیدا می کند که ریتم در بند سیاست بازان قرار گرفته و هنرمندانی مانند تتلو به بازی گرفته می شوند.

من تمامی فایل های صوتی تتلو وفیلم دیدارش با ابراهیم رییسی را دیدم ،این جوانک متولد ۱۳۶۶ فی الواقع تنها هدفش کسب شهرت بیشتر ، دیده شدن و البته مجاز شمرده شدن است. تتلو همیشه همینطور بوده ،در دوره احمدی نژاد هم مورد اینگونه سواستفاده های جناحی و گروهی قرار گرفته است.

او ابدا قابل مقایسه با هنرمندانی که از حسن روحانی حمایت کردند نیست ،زیرا انها برای خود سبک فکری و‌جهان بینی خاصی قایل هستند ولی برای تتلو و نسلی که همیشه خواسته هایش سرکوب شده « ویترین شدن » بسیار مهم است.

تتلو یک فعال اجتماعی وسیاسی مانند شجریان نیست ،او مانند علیرضا افتخاری می خواست که دیده شود ،ولی مورد سواستفاده قرار گرفت.

وقتی شنیدم که او می گفت کسی از اطلاعات فلان نهاد به وی مشورت می دهد به میزان سادگی و‌بلاهت دن کیشوتی وی پی بردم.و فهمیدم که او را بازی داده اند.

غم انگیز است که در این انتخابات همه چیز مورد بازی یک گروه خاص قرار گرفت . از حرم امام رضا ( ع) و اعتقادات مذهبی مردم ،تا فقر و ناداری انها و البته جوانهایی که از پی سالها ممنوعیت می خواستند که دیده شوند.

تتلو همانطور که در دیدار با رییسی گفت یک قربانی است‌،او تتوهای بدن خود را نشان قربانی بودن دانست ،ولی او قربانی چیز دیگری بود.،قربانی سیاست بازی .او یک ساز ناکوک است♦️

/علی دا‌دخواه

با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …