معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در کشور به‌جای حمایت از تولید و تولیدکننده، همیشه تجار موردتوجه واقع می‌شوند که این امر به تولیدکنندگان آسیب می‌زند.

همای گیلان، ناصر زرگر در نشست خبری نخستین رویداد تسهیلگری و کارآفرینی روستایی تتکا در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان اظهار کرد: کاهش جمعیت روستایی در استان گیلان نسبت به سایر استان کمتر است.

وی با اشاره به علل کاهش کمتر جمعیت روستایی در گیلان نسبت به سایر استان‌ها افزود: وجود شرایط اقلیمی مناسب و جاذبه‌های گردشگری سبب رونق اقتصادی روستاها شده است و از این‌رو ما شاهد مهاجرت معکوس در گیلان هستیم.

معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای کارآفرینی روستاییان گفت: یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع در بانک سینا وجود دارد که با نرخ ۸ درصد و تا سقف دو میلیارد تومان در اختیار کارآفرینان قرار می‌گیرد.

زرگر بابیان اینکه تمام منابع بانک‌های کشور باید در اختیار کارآفرینان قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: منابعی به میزان ۳۱۰ میلیارد تومان در بانک سینا، ۲۰۰ میلیارد تومان در کشاورزی به‌صورت سرمایه در گردش و ۳۰۰ میلیارد تومان در پست‌بانک جهت بهبود و ایجاد تسهیل در کارآفرینی روستایی در نظر گرفته‌شده است.

وی بیان کرد: شیوه‌نامه ارائه و تخصیص ۱میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات کارآفرینی روستایی در هیئت دولت در حال آماده‌سازی است.

معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بابیان اینکه تسهیلات فوق در روستاهای مرزی با نرخ ۴ درصد و در روستاهای غیر مرزی با نرخ ۶ درصد ارائه می‌شود تصریح کرد: این تسهیلات در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر به‌صورت سرمایه در گردش با نرخ ۱۰ درصد ارائه می‌شود که دوره بازپرداخت آن ۶ ساله است.

زرگر با اشاره به اینکه طرح‌های کارآفرینی روستایی می‌توانند با مراجعه صندوق ضمانت تعاون و صندوق ضمانت صنایع کوچک، ضمانت بانکی دریافت کنند، خاطرنشان کرد: با این انجام این کار، تا ۷۰ درصد تسهیلات گرفته‌شده، ضمانت‌نامه بانکی ارائه می‌شود.

وی همچنین به حمایت معاونت توسعه روستایی از کشاورزان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر واردات برنج از خارج کشور ممنوع شده اما با ابراز تأسف باید اعلام کرد در کشور ما به‌جای آنکه تولید و تولیدکننده موردتوجه قرار بگیرند، همیشه تجار موردتوجه واقع می‌شوند که این امر به تولیدکنندگان آسیب وارد می‌کند.

معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به رانت در حوزه تولیدات کشاورزی از جمله برنج مطرح کرد: تجار از طریق رانت می‌توانند اقداماتی را در حوزه تعرفه‌های واردات کالا و گمرک به نفع خود و به ضرر تولیدکنندگان انجام دهند.

زرگر با اشاره به وجود رانت در صنعت نوغانداری کشور گفت: نمونه رانت بازی را در کاهش درصد تولید نوغان‌ گیلان مشاهده کردیم که تعرفه ورود ابریشم را از ۲۰۰ درصد به ۱۵ درصد کشاندند و این صنعت را در ورطه نابودی قرار دادند.

وی بابیان اینکه سیاست‌های دولت باید به سمت حمایت از جامعه محلی ازجمله روستا معطوف شود، مطرح کرد: دولت در زمینهٔ توجه به مشاغل بومی هیچ راهکاری نیندیشیده است که لازم است رویکرد دولت در رابطه با مشاغل روستایی بادید مثبت‌تری دیده شود.

معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بابیان اینکه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی دو هزار روستا در حوزه بوم گردی کشور شناسایی‌شده، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۶۰۰ حوزه بوم گردی آماده استفاده توریست‌ها شده است و می‌تواند به قطب اقتصادی در روستاها تبدیل شود و مابقی نیز باید به جمع روستای با ظرفیت بوم گردی تبدیل شود.

نخستین رویداد تسهیل گری، تاثیرگذاری و کارآفرینی روستایی (تتکا) عصر دیروز (جمعه) در سالن همایش های نمایشگاه های بین المللی گیلان به مدت ۵۴ ساعت برگزار و در این رویداد، ۱۴ تیم مشخص شد که در نهایت تیم نیلوفر آبی از بندرانزلی با ارائه طرح تولید خمیر کاغذ ار گیاهان مهاجم آزولا و سنبل آبی رتبه اول، تیم زوفا با ارائه طرح خشک کن مواد غذایی و گیاهان رتبه دوم و تیم گیل دوز با ارائه طرح تزئین لباس های موجود به وسیله بافت ها و دوخت های سنتی رتبه سوم را کسب کردند.

با کانال همای خبر همراه باشید