اختصاصی همای گیلان: هفته قبل مقاله ای توسط این سایت و این جانب تحت عنوان” رونق ساخت و ساز یا رونق درآمد نظام مهندسی؟!”منتشر شد و در این زمینه نظرات مختلفی بیان گردید و مطالعات بیشتر در زمینه نظام مهندسی صورت گرفت و با عنایت به قانون اصلاحیه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، اینجانب را متوجه آن نمود که اولا نظام مهندسی حق دریافت پول از مردم را ندارد و عوارض نظارت باید به حساب شهرداری ها یا دهیاری ها واریز گردد و به نظر می رسد نظام مهندسی در این زمینه تخطی می کند.
و ثانیا حال که دریافت می شود چرا عدالت رعایت نمی گردد به فرض مثال اگر یک طبقه در گلسار رشت ساخته شود و یک طبقه در دورترین روستای استان گیلان ،تعرفه آن به یک اندازه است.
نکته قابل توجه دیگر این است که افزایش تعرفه بر اساس افزایش مزد کارگر و مصالح ساختمانی تعریف می شود .حال سوال ما از دوستان این است که با توجه به اینکه بازار مسکن رونق ندارد و در حالت رکود است و تقیل میزان پروانه های نظام مهندسی استان به یک چهارم، حکایت از حال روز بد مسکن دارد چرا باید افزایش تعرفه داشته باشیم ؟
نکته قابل توجه دیگر اینست که نظارت نظام مهندسی در روستا بسیار اندک است و طی مدت نگارش مقاله اول تاکنون شوراها و دهیاران از عدم نظارت نظام مهندسی گلایه مند شدند و اینجاست که می بینیم در زمان زلزله بیشترین تلفات جانی در کشور ما صورت می گیرد.
لذا از مسئولین محترم خواسته می شود که با این مسئله سطحی برخورد نکنند و قبل از بحران چاره اندیشی نمایند
و هدف از نگارش این مقاله این است که گره کار پیدا شود. اگر مشکل، کمبود نیروی انسانیست پس نباید بهایی هم دریافت شود هر چند دریافت وجه نظام مهندسی از ابتد انبایستی صورت گیرد و نظام مهندسی باید به کار افزایش اگاهی و نظارت عالی بپردازد که در همین جا از استاندار محترم تقاضا داریم که هم در زمینه اعمال قانون و هم در زمینه عدم نظارت چاره اندشی نماید.
علی علی پور مدیر مسئول و صاحب امتیاز سایت همای خبر و هفته نامه همای گیلان