چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرکل امور بین الملل راه آهن خبر داد؛ راه آهن آستارا – آستارا فروردین ماه سال آینده افتتاح می شود

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بزودی قطار باری آزمایشی از سن پترزبورگ روسیه وارد بارانداز آستارای ایران شده و در فروردین ماه سال آینده، خط ریلی آستارا – آستارا به صورت رسمی با حضور مسئولان کشورمان و جمهوری آذربایجان افتتاح می شود.

همای گیلان، به گزارش ایرنا، عباس نظری غروب شنبه در نشست مشترک مسئولان راه آهن و مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان در هتل اسپیناس آستارا افزود: مطابق تفاهم نامه امضا شده بین مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان در این جلسه، مانعی برای ورود قطار آزمایشی به خاک ایران وجود ندارد و بار قطار، ورقه های ام دی اف خواهد بود و مسئولان راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان، ریل و حرکت قطار را به صورت فنی ارزیابی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه خط آهن آستارا-آستارا علاوه بر بخش تجاری در بخش مسافری نیز فعال می شود، اظهار کرد: در این رابطه مذاکرات مقدماتی با مسئولان راه آهن های جمهوری آذربایجان و روسیه انجام شده و در آینده قطار مسافری از آستارا تا مسکو فعال خواهد شد.
نظری ادامه داد: کشورهای منطقه بر اهمیت این طرح واقف هستند و روسیه و جمهوری آذربایجان بر تکمیل آن تاکید دارند و با تکمیل این طرح، آستارا به عنوان نخستین شهر ایران از حمل و نقل ترکیبی زمینی، دریایی و ریلی بهره‌مند می شود.

خط ریلی آستارا – آستارا از برکات برجام است 
مدیرکل امور بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در بازدید از پل ریلی آستارا – آستارا و بارانداز آن در آستارای استان گیلان گفت: راه آهن آستارا-آستارا از برکات و دستاوردهای برجام است و کشورهای اروپایی برای انتقال بار از این محور ریلی تمایل نشان می دهند.
نظری ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای راه آهن آستارا – آستارا از مرز ایران تا بارانداز آن حدود ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و در ماه های آینده، ۵۰۰ میلیون دلار برای بارانداز تا رشت سرمایه گذاری خواهد کرد.
وی افزود: پیش از آغاز خط ریلی آستارا – آستارا ، گسستی در کریدور شمال – جنوب وجود داشت و خوشبختانه با تقویت ارتباطات ایران و جمهوری آذربایجان و اجرای این خط ریلی، کریدور تکمیل شد.
نظری با بیان اینکه قطارهای باری از خط ریلی آستارا – آستارا به طول یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ایران تردد خواهند کرد، گفت: پیش بینی می شود در مرحله نخست، سالانه ۲ میلیون تن کالا از این خط ریلی حمل و نقل شود و بعد از اتصال آستارا به خط آهن قزوین – رشت، این ظرفیت تا پنج میلیون تن افزایش یابد.
نظری خاطرنشان کرد: با اتصال ریلی ایران و جمهوری آذربایجان، ابتدا حمل و نقل به صورت ترکیبی و پس از اتصال آستارا به راه آهن قزوین – رشت، به طور ریلی خواهد بود و کریدور ریلی شمال-جنوب ایران، امکان اتصال بندر عباس به بندرهای شمال ایران را فراهم می کند.
وی افزود: در سال های گذشته بسیاری از کشورهای توسعه یافته، ریل را به عنوان راه اصلی حمل و نقل خود برگزیده اند و برای آنها صرفه اقتصادی بسیاری به همراه داشته و خط ریلی آستارا-آستارا علاوه بر توسعه زیرساخت های اقتصادی ایران، باعث گسترش کم هزینه حمل و نقل در منطقه می شود.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا می شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

کادر سلامت قهرمانان بی‌مدعا مسئولین کشوری بدانند نقش بی‌بدیل تیم سلامت استان گیلان پنهان مانده است

کادر سلامت قهرمانان بی‌مدعا مسئولین کشوری بدانند نقش بی‌بدیل تیم سلامت استان گیلان پنهان مانده …