چاپ مطلب چاپ مطلب

نگاهی به تاریخ ۴۰ساله ایران و آمریکا ♤ (۲ )/علی رحیم پور دکتری اقتصاد

اختصاصی همای گیلان: به قدرت رسیدن ” جرج بوش ” انگیزه ای شد که در سال ۱۳۸۴ ؛ چینش نامزدهای ریاست جمهور ی ایران؛ بگونه ای شد که سرانجام ؛ رقابت بین “هاشمی “و” احمدی نژاد “؛ شد که احمدی نژاد غلبه کرد. یکدوره احمدی نژاد و بوش همدوره بودند . حکومت ایران در فروپاشی حکومت طالبان افغانستان و رژیم بعث عراق ؛نشست ها و همکاری هایی داشته است . ویرانگری های پیاپی و مغول وار ” بوش” در افغانستان و عراق و پیدایش القاعده در خاورمیانه و رکود شدید “آمریکا و اروپا در ۱۳۸۷( ۲۰۰۸ ) سبب شد که مردم آمریکا از جمهوریخواهان و جنگ ؛ روی برگردانند و به یک رنگین پوست دموکرات رای دهند !
در آستانه ی انتخابات آمریکا همواره احمدی نژاد می گفت : محال است که یک سیاه پوست رای آورد ! اما در واقع رای آورد و دوباره فشار دموکراتها بر دولت افراطی و ستیزه جوی احمدی نژاد بالا گرفت . احمدی نژاد هم بحث بی حاصل و دشمن آفرین ” هولوکاست ” را در هر کوی و برزن در داخل ایران و سازمان ملل ؛ جار زد و هزینه ی کشورداری و دیپلماسی ایران را به شدت افزایش داد . گرفتن ژست ضد امپریالیستی و گشودن کشور به روی کالاهای با کیفیت و بی کیفیت خارجی ؛ ” بیماری هلندی ” را در اقتصاد ایران ؛ بنیادی تر و جاودانه ساخت . بر آگاهان و ناآگاهان معلوم نشد که چگونه در آمد ۶۰۰تا ۷۰۰میلیارد دلاری نفت به نابودی رفته است . هنگامی که غرب به رهبری آمریکا دریافت که ایران ” دلار ” ندارد و در نیمه ی دوم سال ۱۳۹۰ ؛ حکومت ایران را وارد فاز تحریم قرار داد ؛ و دلار که از سال ۱۳۸۱ تا پایان نیمه اول ۱۳۹۰ رشدی حداکثر ۵ درصد در سال داشته است با سختگیری های حقوق بشری اوباما و تحریم های همه جانبه ؛ دولت ثروتمند احمدی نژاد[ با ۷۰۰ میلیارد دلار] از پای درآمد و دلار از ۱۰۰۰ به ۴۰۰۰ تومان پر کشید و در یک دوره ی کوتاهی قدرت خرید ملی و قدرت خرید مردم به یک سوم تا یک چهارم کاهش یافت . اگر فردی ماهانه یک میلیون تومان درآمد داشت و می شد ۱۰۰۰ دلار . در یک چشم برهم زدنی (طرفه العینی) شد ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار . این امر فقط در جنگ دوم جهانی در اروپا اتفاق افتاد و در ۱۰ سال اخیر در زیمبابوه ی” رابرت موگابه “و ونزوئلا ی “هوگو چاوز” .
اگرچه ؛احمدی نژاد ، همواره ” قطعنامه های سازمان ملل ” را ” کاغذ پاره ” می نامید که بعد ها ” آتش پاره” شدند .
تا اینکه انتخابات ۱۳۹۲ فرارسید که هفت نامزد [ جلیلی ،حداد عادل، رضایی عارف ،غرضی،قالیباف و ولایتی] هیچکدام برای ” انرژی هسته ای ” برنامه ای نداشتند و فقط “روحانی” برنامه داشت و پیشینه ی نمایندگی هسته ای ایران را ؛ در دوران خاتمی هم.
“نرمش قهرمانانه” هم به میان آمد.” برجام ” آمد و صادرات نفت از یک میلیون بشکه در روز در دوران تحریم همه جانبه ؛ اینک افزون بر دومیلیون بشکه در روز رسیده است .
دام های تحریم گسترده، به آهستگی و پیوستگی؛ کمتر شده است .
در ۲ سال گذشته ؛ گاه و بیگاه ؛ نیروهای نظامی ایران در اعیاد مبارک،نیروهای نظامی انگلیسی و آمریکایی را در دریای عمان دستگیر و فیلمبرداری کردند!با نمایش آن در رسانه های ایران و جهان؛ موجب فشار بر دولت دموکرات آمریکا شده اندو دموکرات ها را ناتوان نشان داده اند و اینکار را آنقدر بازپخش و بزرگ کردند تا ملی گرایی خفته ی آمریکایی را بیدار نموده و گرایش مردم به سمت تیر و تفنگ و حزب جمهوریخواه و دونالد ترامپ عوام گرا ؛ افزایش یابد و او را با هیچ پیشینه ی مدیریتی؛بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشانند و دوباره در یاد ها ؛گروگانگیری در دوره ی جیمی کارتر؛تازه گردد.سرانجام یک جمهوریخواه عنان گسیخته و بی مغز ،بر سر کار آید.
بنابراین؛ حکومت ایران؛برآن امید است و کوشش می کند تا با تبلیغات جهت دار و گسترده؛نامزد همخط با نظامیان ایران را بر سر کار آورد.ایران و آمریکا ؛با یکدیگر” رجزخوانی ” می کنند.هر دو کشور؛به جای آنکه “نظام”شان؛فرهنگی”باشد؛فرهنگ”شان؛نظامی”شده است.مذهبی های راست سنتی مشتاقند یک نامزد با گرایش نظامی؛برگزیده شود .
حاکمیت نظامیان؛در طول تاریخ چهار کالای کمیاب را نایاب ساخته است :
۱ ) آزادی؛با برجسته شدن دشمن،آزادی که حق خداداد مردم است از آنان دریغ می شود!
۲ )آسایش و آرامش؛دولت و مردم حواس شان به جنگ است و درآمد کشور به جای هزینه در دشت سازندگی؛در تنور جنگ خواهد سوخت .
۳ ) درآمد ملی؛ کاهش می یابد چون؛هزینه ی جنگ بالاتر می رود !
۴ ) اشتغال؛ کاهش می یابد چون هزینه های نظامی؛بالاست پس سرمایه گذاری نمی شود!
در جنگ ۸ ساله؛درآمد نفتی ایران؛”صد”میلیارد دلار و زیان های جنگ “هزار” میلیارددلار شد .
نظامیان ایران مشتاقند که رئیس جمهوری انتخاب شود که اولاعلیه فرهنگ غرب و ثانیا به دنبال خیرات و گداپروری باشد !

اما دوباره در ایران فردی معتدل در انتخابات ۱۳۹۶ انتخاب شد .

<<علی رحیم پور >>

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …