به گزارش همای گیلان و به نقل از گیلان مصور- در سالروز مبعث حضرت رسول اکرم(ص) و به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان دومین تور تاریخی با هدف معرفی و احیای دیوار نگاره های مذهبی بر جداره بِقاع شرق گیلان ۲۴ فروردین ماه برگزار می گردد.
رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان در این باره اظهار کرد: نخستین بار و در دهه ۱۳۴۰ شادوران «منوچهرستوده»، در ابتدای جلد دوم مجموعه « از آستارا تا استراباد»، ذکری از دیواره نگاریهای بقاع شرق گیلان و برخی نقاشان بنام آنها نمود.
سروش اکبرزاده افزود: سنت نقاشی با مضامین مذهبی از دوره صفویه و بویژه دوره قاجار بر جداره بقاع متبرکه رواج یافت و در شرق گیلان به دلیل حوزه نفوذ سادات کیایی، این هنر توسعه یافت.
وی تصریح کرد: متاسفانه بعد از زلزله سال ۱۳۶۹ منجیل و تخریب برخی از این بقاع، رویکرد غلطی برای تجدید بنا بدون لحاظ نمودن هویت معماری و هنری گیلان گسترش یافت به نحوی که موجب شد از ۵۱ اثر فاخری که ستوده در کتاب خود گزارش داده بود، تنها ۲۷ اثر در دهه های پیشین باقی بماند و در سالهای اخیر نیز با رویکرد نهادهای متولی برای تجدید بنای این بقاع ، شاهد سرعت گرفتن تخریب این بناها و در نتیجه نابود شدن دیوار نگاره های مذهبی بقاع هستیم.
اکبرزاده یادآور شد: پس از برگزاری نخستین همایش ملی نقاشی ها و دیوار نگاره های مذهبی ایران که مهر ماه سال ۹۵ در لاهیجان برگزار شد، مجمع اسلامی فرهنگیان تصمیم گرفت، لزوم حفاظت و تلاش برای احیای این بناها را به شکل گسترده تری با برگزاری تور تاریخی ترویج نماید.
مدیر اجرایی دومین تور تاریخی نیز گفت: بیشترین تعداد دیوار نگارههای مذهبی در گیلان در لاهیجان و روستاهای اطراف لاهیجان باقی مانده است و این امر ناشی از مرکزیت حکومت سادات کیایی با محوریت لاهیجان است.
مهری شیرمحمدی افزود: بن مایه های اکثر این نقاشی ها ، عمدتا حوادث کربلا، مجلس شهادت امام حسین و یارانش، ماجرای اسرای کربلا، انتقام گرفتن مختار ثففی، معراج پیامبر(ص)، وقایع مربوط به ولایت حضرت علی (ع)، شهادت امام رضا(ع) و مجلس مامون، وعده بهشت و دوزخ و پل صراط و.. می باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش سازمان میراث فرهنگی و ثبت میراثی، برخی از این بقاع از خطر تخریب کامل نجات یافته اند، ولی این بقعه ها نیازمند احیا و ترمیم نقاشی های دیواری هستند که برخی از نقاشی ها بطور کامل زیر یک لایه گچ مدفون شده اند.
سردبیر گیلان مصور یادآور شد: در گذشته یک یا چند نفر به عنوان بانی هزینه اجرای نقاشی دیواری و مرمت بقاع را متقبل می شدند و در بقعه های باقی مانده، نام بانی و نقاش در گوشه ای از این هنرنمایی های میراثی بچشم می خورد. بنابراین با ترویج چنین تفکری می توان بخشی از هزینه های احیا و مرمت این نقاشی ها را تامین نمود و اجازه نداد بنام نوسازی، هویت معماری و هنری گیلان نابود گردد.
شیرمحمدی بیان کرد: در این تور یک روزه، گردشگران از بقعه های سید محمد در روستای لیچاه، بقعه میر شمس الدین در روستای لاشیدان حکومتی، بقعه آقا سید علی در روستای متعلق محله، بقعه سید خورکیا در لاهیجان و بقعه آقا سید حسین در لنگرود بازدید نموده و از نزدیک با سنت نقاشی عصر قاجار و بویژه هنر آقاجان نقاش، از نقاشان بنام عصر قاجار، دیدن می نمایند.
Tags دیوار نگارههای مذهبی در گیلان لاهیجان مدیر اجرایی دومین تور تاریخی مهری شیرمحمدی
Check Also
آغاز پروژه لوله گذاری کاروگیت خیابان شهید حق بین جهت هدایت آبهای سطحی توسط شهرداری لنگرود
آغاز پروژه لوله گذاری کاروگیت خیابان شهید حق بین جهت هدایت آبهای سطحی توسط شهرداری لنگرود