چاپ مطلب چاپ مطلب

سرنوشت جسد کوروش بزرگ ،داریوش و خشایارشاه/تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ ایران

اختصاصی همای گیلان: پرسشی که بسیاری از دوستان برایشان ایجاد شده این است که اجساد شاهان هخامنشی که در درون این آرامگاهها بوده چه شده است و چه زمانی از بین رفته است؟!
در درون آرامگاههای شاهان هخامنشی در نقش رستم،تابوتهای سنگی قرار دارد که یکی از این تابوتها متعلق به شخص شاه و بقیه تابوتها نیز احتمالا متعلق به همسر یا فرزندان شاه یا دیگر نزدیکان خاندان شاهی بوده است.
این تابوتهای سنگی از تماس جسد با خاک و آلوده شدن خاک که از عناصر مقدس نزد ایرانیان باستان بوده جلوگیری می کرده است.این که اجساد مومیایی می شده یا خیر مشخص نیست.اما احتمالا اجساد را با لایه ای از موم یا شیره و ….می پوشانده اند تا از تماس با خاک و هوا جلوگیری به عمل آید.
این نحوه مومیایی را نباید با مومیایی نمودن اجساد در مصر باستان یکی دانست مومیایی کردن اجساد در مصر مراحل پیچیده و زمان بری داشته است.
اکنون ببینیم سرنوشت اجساد شاهان هخامنشی به کجا انجامید؟
در مورد جسد کوروش بزرگ در پاسارگاد و همچنین اجساد داریوش بزرگ و خشیارشا و ….در نقش رستم ، از لابلای نوشته های مورخین یونانی به خوبی سرنوشت اجساد مشخص می شود.
گویا وقتی که اسکندر مقدونی از تخت جمشید و پاسارگاد به سمت نواحی شرقی ایران و هند می رود،تعدادی از سربازان مقدونی که مامور پادگانهای این نقاط بوده اند ،وارد آرامگاهها شده و اجساد را تکه تکه و پراکنده می کنند و تمام اشیای ارزشمند درون مقبره ها را غارت می کنند.!
هنگامی که اسکندر باز می گردد و با جسد تکه تکه شده کوروش بزرگ که گویا مومیایی نیز بوده،روبرو می شود ،دستور می دهد باقیمانده ی استخوانها را جمع آوری و در تابوتی ساده قرار دهند و درب آرامگاه کوروش را نیز با خشت تیغه می کند!
اما گویا اسکندر وانمود کرده که از ماجرا اطلاع نداشته است. مگر کسی جرات می کرده بدون اشاره ی شخص اسکندر و دستور وی به آرامگاهها نزدیک شود؟! باور کردنش سخت است ! به یقین این کار با دستور مخفیانه ی اسکندر انجام شده بوده است تا هر چه بیشتر به ایرانیان توهین کرده باشد.
گویا بزرگان ایرانی نیز می دانسته اند که اسکندر در توهین به جسد کوروش بزرگ نقش داشته است زیرا هیچ شکایتی به اسکندر نمی کنند! گویا خودشان از اصل ماجرا خبر داشته اند.
در مورد آرامگاههای نقش رستم نیز وضع به همین منوال بوده است. هنگامی که اسکندر به نقش رستم و تخت جمشید باز می گردد ، می بیند که دقیقا کار به دلخواه وی انجام گرفته است!
در اینجا نیز اجساد شاهان هخامنشی،داریوش بزرگ،خشیارشا،اردشیر اول تا سوم،داریوش دوم و….به بیرون از آرامگاهها ریخته شده،تمامی آثار ارزشمند و اشیای مقدس و…غارت شده و پاره های اجساد نیز تکه تکه و معدوم شده اند!
باور کردنش سخت است که اسکندر مقدونی از این توهین به مقابر شاهان ایران خبر نداشته است! باز هم در اینجا اسکندر فیلم بازی می کند که چه کسی این کار را انجام داده است و….!؟
اسکندر از کوچکترین جزییات هر مساله ای در بین تمام سرداران و سربازان و ….اطلاع داشته و کسی جرات تخلف از فرمانهای وی را نداشته است.به قطع دستهای پنهان اسکندر در این ماجرا نقش داشته است منتها چون وی همراهی بزرگان ایرانی و شاهزادگان و…را می خواسته نمی توانسته مستقیما به مقدسات آنها توهین کند از همین روی به طور پنهانی این اعمال را مرتکب شده و بعدا نیز وانمود کرده که اطلاع نداشته است تا افکار عمومی را با نیات پلید خود همراه کند.

منابع:
آریان،کتاب۶،فصل۸
پلوتارک،کتاب اسکندر،بند۹۰
تاریخ ایران باستان پیرنیا،ج۲،ص۱۵۳۰-۱۵۳۸

 

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …

۶ comments

  1. سپاس فراوان

  2. سلام و درود
    افسوس به حال فریب خوردگان خائن که باعث نابودی ایران شدند.

  3. سلام
    ممنون از زحمات شما

  4. درود استاد عزیزم
    توضیح و بیان جزئیات ایران باستان همیشه جالب و خواندنی است .
    تشکر و قدردانی برای توجهتون به این بخش غرور آفرین از تاریخ ایران

    موفق و پاینده باشید

  5. اجساد شاهنشاهان هخامنشی توسط یهودیان خزری ربوده و همگی در معبد اورشلیم به خاک سپرده شده اند

  6. اجساد شاهنشاهان هخامنشی توسط یهودیان خزری ربوده و همگی در معبد اورشلیم به خاک سپرده شده اند