چاپ مطلب چاپ مطلب

اداره کل میراث فرهنگی: ساماندهی آرامگاه دکتر حشمت در گیلان به مرحله اجرا رسید

 

ساماندهی آرامگاه دکتر حشمت از سران نهضت جنگل، در دستور کار مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و شهرداری رشت قرار گرفت.

همای گیلان، ولی جهانی سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان روز دوشنبه ، ضمن اعلام این خبر افزود: این اقدام در راستای ارج نهادن به مفاخر استان به مرحله اجرا رسیده است.
وی اظهار کرد: پروژه مرمت آرامگاه دکتر حشمت در سال ۹۱-۹۰ در دستور کار قرار گرفت که فاز نخست آن با فراخوان عمومی برای طراحی آرامگاه انجام شد و در نهایت طرحی برگرفته از الگوی معماری سنتی گیلان مورد تایید قرار گرفت .
وی ادامه داد: پس از بررسی های انجام شده و نشست های مکرر ادامه اجرای ساماندهی آرامگاه دکتر حشمت واقع در گورستان چله خانه رشت در دستور کار مشترک این اداره کل و شهرداری رشت است.
ابراهیم حشمت طالقانی (زاده ۱۲۶۴ روستای شهراسر طالقان – درگذشته ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۸ در رشت) ملقب به حشمت الاطباء و سردار حشمت، فرزند عباسقلی بود. وی از سران نهضت جنگل بود که از آغاز تشکیل این نهضت با آن همکاری می‌کرد و چندی از طرف هیأت اتحاد اسلام که شورای رهبری نهضت جنگل محسوب می‌شد، به حکومت لاهیجان منصوب شد.
دکتر حشمت بناچار امان نامه حکومت مرکزی را می پذیرد و تسلیم قوای دولتی شده و سرانجام محاکمه و به دار آویخته می شود. دکتر حشمت در روز چهاردهم اردیبهشت سال ۱۲۹۸ شمسی برابر با یازدهم شعبان ۱۳۳۷ هجری قمری و دوم ماه مه ۱۹۱۹ میلادی درگذشت.
پیکر او را کاس آقا حسام معروف به خیاط که از آزادیخواهان قدیمی مقیم رشت بود، تحویل گرفت و در گورستان محله چله‌خانه به خاک سپرد.

ایرنا

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …