چاپ مطلب چاپ مطلب

جعفرزاده ایمن آبادی: محیط کسب و کار در استان گیلان از بهار ۹۶ به بعد روند نزولی دارد

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: محیط کسب و کار در استان گیلان از بهار ۹۶ به بعد شرایط نامساعد پیدا کرده و شرایط در هر فصل نسبت به فصل قبل روند نزولی و بدتری را پیدا کرده است.

همای گیلان، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: محیط کسب و کار در استان گیلان از بهار ۹۶ به بعد شرایط نامساعد پیدا کرده و شرایط درهر فصل نسبت به فصل قبل روند نزولی و بدتری را پیدا کرده است.

 شرایط محیط کسب و کار استان گیلان در زمستان ۹۶ نسبت به پائیز ۹۶ بدتر و سخت تر شده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا، با اشاره به اینکه گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران در سطح ملی شرایط محیط کسب و کار در زمستان ۹۶ نسبت به پائیز ۹۶ بهتر شده ولی در استان گیلان شرایط محیط کسب و کار در زمستان ۹۶ نسبت به پائیز ۹۶ بدتر و سخت تر شده است

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: محیط کسب و کار در ایران متاثر از علل و عوامل گوناگونی است که بر رشد یا رکود اقتصاد کشور تاثیر مستقیم دارد. شاخص مهمی مثل نرخ بیکاری نیز به رونق کسب و کار بستگی زیادی دارد. بنابراین جهت شناسایی عوامل موثر بر کاهش یا افزایش نرخ بیکاری، پایش و مطالعه محیط کسب و کار اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد منظور از محیط کسب و کار، مجموعه عواملى است که بر عملکرد یا اداره بنگاه هاى اقتصادى مؤثر هستند اما تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه ها قرار دارند؛ عواملى نظیر قوانین و مقررات، میزان بارندگى، فرهنگ کارى در یک منطقه و …که در کشورها و مناطق جغرافیایى گوناگون، در هر رشته کارى و نیز در طول زمان متفاوت هستند.

بهبود محیط کسب و کار یکى از مهمترین راهبردهاى توسعه اقتصادى در هر کشور به شمار مى رود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت بهبود محیط کسب و کار یکى از مهمترین راهبردهاى توسعه اقتصادى در هر کشور به شمار مى رود و علاوه بر آن هرچه محیط کسب و کار در یک کشور شرایط بهترى داشته باشد، بهره بردارى از فرصت هاى کارآفرینى بیشتر و هر چه بهره برداری از فرصت هاى کارآفرینى در جامعه اى بیشتر باشد، عملکرد اقتصاد آن کشور و خلق ارزش و ثروت در آن جامعه نیز بیشتر می شود.

جعفرزاده ایمن آبادی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۰، نمایندگان مجلس شوراى اسلامی قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را تصویب کردند و به موجب ماده ۴ این قانون اتاق ها موظفند به منظور اطلاع سیاست گذاران از وضعیت محیط کسب و کار در کشور، شاخص هاى ملى محیط کسب و کار در ایران را تدوین و به طور سالانه و فصلى حسب مورد به تفکیک استان ها، بخش ها و فعالیت هاى اقتصادى، سنجش و اعلام نمایند.

در زمستان ۹۶ استان مازندران، قزوین و زنجان به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب و کار در کشور

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس اظهار کرد بر اساس یافته های این طرح در زمستان ۱۳۹۶ استان های کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب و کار و استان های مازندران، قزوین و زنجان به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب و کار نسبت به سایر استان ها ارزیابی شده اند.

میانگین شاخص ملی محیط کسب و کار در زمستان ۹۶ حدود ۵.۸۰ بوده است

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه میانگین شاخص ملی محیط کسب و کار درزمستان ۹۶ حدود ۵.۸۰ بوده که برای گیلان این عدد ۵.۶۳ بوده است، افزود: بدترین نمره در این بخش ۱۰ است که در سال ۹۶ اوضاع محیط کسب و کار در هر فصل نسبت به فصل قبل نامناسب تر شده است.

وی با اشاره به اینکه درسطح ملی شرایط محیط کسب و کار در زمستان ۹۶ نسبت به پائیز ۹۶ بهتر شده است ولی در استان گیلان شرایط محیط کسب و کار در زمستان ۹۶ نسبت به پائیز ۹۶بدتر و سخت تر شده است.

در زمستان  ۹۶ بهترین وضعیت محیط کسب و کار را بخش خدمات داشته است

نماینده مردم رشت در مجلس، با بیان اینکه بر اساس نتایج این پایش در زمستان ۱۳۹۶ وضعیت محیط کسب و کار در بخش خدمات در مقایسه با بخش های کشاورزی وضعیت مناسب ترین ارزیابی شده است، گفت: در بین رشته فعالیت های اقتصادی رشته فعالیت های آب رسانی، مدیریت پسماند فاضلاب و فعالیت های تصفیه، عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر وسایل و … (صادرات و واردات)، کشاورزی و جنگلداری و ماهیگیری به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب و کار و رشته فعالیت های آموزش، هنر، سرگرمی و تفریح، مالی و بیمه به ترتیب بهترین وضعیت کسب و کار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت های اقتصادی در کشور داشته اند.

بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها رتبه نخست موانع کسب و کار در زمستان ۹۶

جعفرزاده ایمن آبادی اظهار داشت: بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها(مواد اولیه و محصولات)، دشواری تأمین مالی از بانک ها، بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر به کسب و کار مهم تربن موانع کسب و کار بیان شده توسط فعالان اقتصادی به تفکیک بخش های عمده اقتصادی و زیر مجموعه های هر یک از سه اتاق در پاییز ۹۶ و زمستان ۹۶ کاملاً مشابه بود.

وی ادامه داد: این مهم تاکنون سابقه نداشت که در دو فصل متمادی نظرات بخش های عمده اقتصادی (کشاورزی، صنعت، خدمات) با نظرات سه اتاق (اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران) در نظرسنجی ها یکسان باشد و این به معنای صحت کامل موضوع است.

دشواری تأمین مالی از بانک ها مهمترین مانع کسب و کار استان گیلان در زمستان ۹۶

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: دشواری تأمین مالی از بانک ها، بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ها، رویه های غیر منصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات، تولید و عرضه نسبتاً آزاد کالاهای غیر استاندارد و تقلبی در بازار، بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجرائی ناظر به کسب و کار و موانع اداری کسب و کار (ادارات و دستگاه های اجرائی مرتبط با کسب و کار) را به ترتیب به عنوان مهم تربن موانع کسب و کار در زمستان ۹۶ توسط فعالان اقتصادی در استان گیلان بیان شده است.

محیط کسب و کار در استان گیلان از بهار ۹۶ به بعد شرایط نامساعد پیدا کرده است

نایب رییس کمیسیون ولایی مجلس اظهار داشت: بر اساس  نتیجه ارزیابی محیط کسب و کار در استان گیلان از پاییز ۹۵ تا زمستان ۹۶ به ترتیب هر فصل ۵۵/۵ ،۳۶/۵ ،۱۸/۵ ،۲۸/۵ ،۵۱/۵ و در زمستان ۹۶، ۶۲/۵ مشخص شده و این ارزیابی بیانگر آن است که محیط کسب و کار در استان گیلان از بهار ۹۶ به بعد شرایط نامساعد پیدا کرده است و شرایط درهر فصل نسبت به فصل قبل روند نزولی و بدتری را پیدا کرده و لازم است مسولان ذی ربط  با قید فوریت چاره ای برای آن اکنند.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …