چاپ مطلب چاپ مطلب

نشست خبری رئیس کل و مدیران دادگستری گیلان: ۱۴ قاضی برای یکصد هزار نفر/ گیلان ۸ هزار زندانی دارد/ قوه قضاییه با هیچ کسی تعارف ندارد

 احمد سیاوش پور رییس کل دادگستری گیلان گفت میانگین رسیدگی به پرونده ها در گیلان حدود ۴۰ روز است.

همای گیلان، احمد سیاوش پور رییس کل دادگستری گیلان گفت میانگین رسیدگی به پرونده ها در گیلان حدود ۴۰ روز است.

وی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود البته رسیدگی به بعضی از پرونده ها حدود یک هفته اما بعضی از پرونده های جنایی که پیچیده هستند مدت زمان زبادی را می طلبد تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی به افزایش ۹ درصدی پرونده های سال ۹۶ نسبت به سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد سال گذشته ۶۱۲ هزار پرونده در چرخه رسیدگی قرار گرفت که از این تعداد ۱۳۲ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف و ۴۸۰ هزار پرونده در دادسرا و محاکم عمومی مورد بررسی قرار گرفتند که البته تعداد پرونده های مختومه کمتر از ورودی ها بود.

رییس کل دادگستری گیلان ادامه داد البته در گیلان برای هر یکصد هزار نفر، ۱۴ قاضی حضور دارند و هدف ما این است که در سال جاری تعداد پرونده های بیشتری را مورد رسیدگی قرار دهیم.

سیاوش پور اضافه کرد هم اینک حدود هشت هزار زندانی در زندانهای گیلان هستند که حدود ۴۸ درصد مربوط به مواد مخدر هستند.

وی بیان کرد خطر و تهدیدی که بخشی از نیروی انسانی و جوانان ما را تهدید می کند مواد مخدر است و حتی بعضی از سارقان مواد مخدر مصرف می کنند که دست به سرقت می زنند.

وی تصریح کرد البته در بعضی از کارهایی که با تاخیر انجام می شود، کارمند آن بخش از مواد مخدر استفاده می کند و باید ما در این زمینه آگاهی رسانی کنیم و عوارض مخرب استفاده از مواد مخدر را در جامعه بیشتر به مردم بشناسانیم‌.

سیاوش پور به بحث پیشگیری نیز اشاره کرد و گفت اگر کاری نکنیم که ریشه های اختلافات جرم ها و نزاع ها از بین نرود، بطور حتم تعداد پرونده ها بیشتر می شود و ما باید مردم را به سمت رعایت کردن قوانین به بستر سوق دهیم.

وی افزود با توجه به اینکه گیلان دارای مردم با فرهنگ فنی، صبور و با متانتی هستند اما میزان صلح و سازش در این استان بالا نیست که در این راستا مطبوعات و رسانه ها بابد نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

وی بیان کرد هر جایی که فسادی باشد ، قوه قضاییه بی تفاوت نیست و جز رسالت ما است که با مفاسد اقتصادی برخورد کنبم.

وی ادامه داد در این راستا، در حقوق عامه و بیت المال نیز بسیار حساس هستیم و برای جلوگیری از تخریب و تجاوز به جنگل ها، مراتع و اراضی عمومی برخورد خواهیم کرد اما در این‌موارد باید اراده ملی باشد وگرنه این منابع از بین و‌تخریب خواهند شد.

وی به پرونده های چند اداره متخلف نیز اشاره و اظهار کرد چند مورد پرونده هایی از ادارات داشتیم که دستگاه قضایی با آرامش و با سایر دستگاههای متولی به آن پرونده ها، رسیدگی شد و ما در هر صورت با انحرافات برخورد خواهیم ‌کرد و سکوت نمی کنیم اما معتقدیم که جو نباید متشنج شود و در مورد موضوعات امنیتی و شعارنوبسی که ضد امنیت ملی ما باشد بطور حتم تصمیم‌گیری و برخورد می شود اما اینگونه نیست که تمامی کار ها را عمومی کنیم چون همه موضوعات قابل بیان نیست‌.

وی به شماره ستاد خبری ۱۵۸۰ اشاره کرد و گفت این سامانه ارتباطی شبانه روزی است که در این راستا و در مدت زمان کوتاه ۲۹ دلالی که اطراف دادگستری ها بودند و از مردم اخاذی می کردند، با آنان برخورد شد‌.

سیاوش پور به مناسبت هفته قوه قضاییه و شهادت دکتر بهشتی اشاره و ببان کرد شهادت دکتر بهشتی بک ضایعه بزرگی بود اما پس از شهادت این بزرگان، با عنایت خداوند متعال انقلاب پررنگتر به کار خود ادامه داد‌.

وی افزود دکتر شهید بهشتی معمار نظام قضایی بود و یکی از خصلتهای بزرگ این شهید بزرگوار این بود که افرادی که‌می توانند نظام را همراهی و‌ کمک کنند باید از آنان استقاده شود و به همین دلیل بیشترین هجمه ها بسوی شهید بهشنی بود و افرلدی نیز به آن شهید بزرگوار تهمت هایی زدند که پس از شهادتش فهمیدند شهید بهشتی چقدر مظلوم بود‌.

وی اضافه کرد دکتر شهید بهشتی با یک صبوری و اطمبنان قلبی خاصی به کار خود ادامه می داد و اولین رییس دیوان عالی کشور در نظام جمهوری اسلامی بود.

وی در ادامه به مطبوعات و رسانه های موجود در گیلان نیز اشاره و‌خاطرنشان کزد خبرنگار ان پل ارتباطی بین مردم و‌مسولان هستند که در امنیت اجتماعی و کاهش ناهنجاری ها می توانند نقش بسزا و پررنگی داشته باشند.

وی گفت با توجه به اینکه گیلان استانی با فرهنگ است از لحاظ داشتن نشریات و مطبوعات نیز یکی از استان های غنی بشمار می رود.

همچنین رضا قشلاقی رییس کل امور تغزیرات گیلان در این نشست خبری گفت سال گذشته حدود ۲۰ هزار پرونده داشتیم که بخش عمده آن اجرا شد.

وی افزود در سه ماهه اول نیز ۴۳۸۶ فقره به ما رجوع شد که ۳۸۶۵ پرونده مختومه شد.

سیدحمید حسینی مدیرکل امور زندانهای گیلان نیز در این نشست خیری اظهار کرد سرانه استاندارد برای هر زندانی ۱۵ متر است که این مقدار در گیلان هشت متر است‌.

وی اظهار کرد البته مقدار استاندارد در ایران نیز همین حدود هشت متر برای هر زندانی است.

وی ادامه داد در سال گذشته ۶۵۵۶ مورد ازادی زندانی داشتیم که شامل آزادی مشروط ، تخفیف در مجازات، ستاد دیه، کمکهای مردمی و سایر موارد آزاد شدند./خزر

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان: اقتدار و آرامش کشور،مدیون فداکاری‌ها نیروهای نظامی،انتظامی است باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بهره برد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان: اقتدار و آرامش کشور،مدیون فداکاری‌ها نیروهای …