چاپ مطلب چاپ مطلب

از کوزه همان برون تراود/ علیرضا مویدی فر


اختصاصی همای گیلان: آدمیزاد ظرفیت عجیبی دارد. میتواند روزها و ماه ها و سالها در مواجهه با جریان یا رخدادی سکوت کند، منفعل بنمایاند، نقش بازی کند. به همان اندازه هم میتواند ثانیه ای دوام نیاورد و واکنش های طبیعی و غیرطبیعی اش، اتوبان میان مغز و زبانش را به آنی بپیماید و عیان شود و ای بسا در انتها با خود بگوید “آخیش… سبک شدم”.
اما باور دارم که یک چیز در این میان ثابت است. و آن نگرش انسانها به موجودات و رخدادهای پیرامون، در پس ذهن آنهاست. آنچه که طی یک واکنش از دست و زبان انسان بر می آید، بیگمان ریشه در نگرش و باور او نسبت به سوژه دارد. نمیتوان جوری اندیشید و جوری دیگر عمل کرد.
واکنش نماینده سراوان در گمرک و واکنش همقطارانش به آن واقعه، نمایانگر پس ذهن کسانی است که بنا بود و هست که حافظ منافع تک تک مردم باشند. چه آنها که به ایشان رای دادند و چه ندادند. نمیدانم این نماینده را جزو کدام دسته از اهل ظرفیت بدانم چون ایشان را نمیشناسم. اما هراسم از این است که چنین افرادی با چنان پس زمینه ذهنی، با سرنوشت من و پیشینیان و آیندگانم چه کرده اند و چه خواهند کرد؟ هرچند حال من موکل از روزگارم پیداست و حال آن وکیل متکلم، از کلامش…
آنکس که بدم گفت، بدی سیرت اوست
آنکس که مرا گفت نکو، خود نیکوست
حال متکلم از کلامش پیداست
از کوزه همان برون تراود، که در اوست

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …