چاپ مطلب چاپ مطلب

همایش مشترک شهرداران و دهیاران گیلان با میزبانی استانداری برگزار شد/ شهردار بودن سخت است…

شهردار رودسر در همایش ویژه روز شهرداریها و دهیاری‌ها : شهردار بودن سخت است؛ به دلیل مسئولیتهای فروان و اختیارات کم و مبــــهم

✔ناهمگونی هزینه‌های جاری و اعتبارات شهرداریها و دهیاریها؛ عدم ساماندهی نیروهای شرکتی و حجمی و فرسودگی ماشین‌آلات دغدغه مشترک شهرداران و دهیاران استان گیلان

✔سرپرست استانداری گیلان:
شهرداران در امور طبق قوانین و با مشورت کارشناسان حقوقی تصمیم‌گیری کنند؛
از جهت‌گیریهای سیاسی پرهیز کنند

 

اختصاصی همای گیلان/ صبح امروز همایش ویژه روز شهرداریها و دهیاریها در عمارت استانداری گیلان برگزار شد.

به گزارش همای گیلان در این جلسه که شمار زیادی از شهرداران و دهیاران گیلان در آن حضور داشتند ضمن بزرگداشت جایگاه شهرداران و دهیاران استانی، و تبریک ولادت حضرت معصومه‌ (س)، در رابطه با مهمترین چالشهای موجود در حیطه کاری شهرداران تبادل نظر شد.
در این جلسه ناصر حقیقی- شهردار صومعه‌سرا- بعنوان سخنران اول سه مورد از مهمترین معضلات مدیریت شهری را ناوگان فرسوده و ناکافی حمل و نقل شهری و تجهیزات آتش‌نشانی، معضلات حمل زباله ، بی‌سامانی نیروهای شرکتی و حجمی شهرداری و دیرکرد در رسید اعتبارات و ارزش افزوده اعلام نمود.

رضا زنده‌دل – شهردار رودسر نیز،ضمن تبریک ایام و مغتنم شمردن فرصتی برای بیان دغدغه های شهرداران اظهار کرد:
هر سازمان و ارگانی در جهت نیل به اهداف نیازمند دو مولفه مهم اعم از منابع انسانی و منابع مالی نیازمند است. همه ما دچار چالش هستیم. وی گفت: نیروهای آزمایشی و شرکتی ما در بدنه شهرداری بعضا دارای بیست سال سابقه خدمت هستند اما هنوز نتوانسته ایم آنها را سازماندهی کنیم. وی اشاره کرد در سال ۹۸ در پرداختهای پرسنل شهرداری که از طریق نظام پرداخت هماهنگ حقوقی انجام میشود تفاوتهایی ایجاد شده و این نابسامانی سبب دلسردی نیروها شده و این معضل برای خود شهرداران هم وجود دارد. وی گفت اعتبارات دولتی کم است و لذا ناچار به فروش تراکم هستیم.
وی گفت: از سویی به شهرداران توصیه میشود وارد فضای سرمایه‌گذاری شوند و از سوی دیگر در پی این اقدام شهردار یا انفصال خدمت شده و یا سر از دادگاه در می آورد! و البته ریشه این مشکلات را باید در شیوه‌نامه ها جستجو نمود.

شهردار رودسر: شهردار بودن سخت است به دلیل تناقضات و مسئولیتهای فراوان و اختیارات کــم و مبهــم!!
شهرام شهابی- شهردار رودسر نیز در ادامه این جلسه پس از بیان عبارت فوق،
گفت: بنده نماینده شهرداران استان نیز هستم و به نمایندگی از این جمع مهمترین دغدغه‌های موجود را اولا در نبود امنیت شغلی کارکنان شهرداری و در ثانی فشار محاکم قضایی بر شهرداریها میدانم‌. وی ادامه داد: با این شرایط مالی ما ، که شاکیان شهرداری نیز حقیقی بوده و وکلای زبده پرونده‌های آنان را در دست دارند ،گاه شهرداریها در بدیهی‌ترین حالات محق بودن نیز محکوم میشوند‌… وی گفت: آتش نشانیها در بدترین شرایط تجهیزاتی به سر میبرند . علاوه بر آن یک شهردار چگونه میتواند یک آتش نشان شرکتی را که امنیت شغلی ندارد در دل خطر بفرستد؟! حداقل کار ما در این راستا قراردادی کردن وضعیت استخدامی آنهاست..‌.

وی همچنین به لزوم تعامل فرمانداریها با شهرداریها اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد ادارات حرف شهرداری را نخوانند و مثلا آسفالت جدید شهر را بدون هماهنگی بکنند، مدیریت شهری عملا ناممکن خواهد بود‌.
شهردار شهابی در پایان گفت: نباید دست روی دست گذاشت و فقط منتظر حمایت دولت بود، ما شهرداران و دهیاران باید فضا را برای سرمایه‌گذاران امن و فراهم کنیم.

⭕⭕⭕⭕⭕

دهیار ســراوان: به داد سراوان برسید، معضل زباله ها و شیرابه ها دامن همه را خواهد گرفت‌.
مجید صالحی، دهیار سراوان در جلسه همایش استانی شهرداران و دهیاران اظهار کرد: چنانکه میدانید سراوان محل دفن زباله‌های شهرستان رشت است . این تخلیه علاوه بر بوی بسیار نامطبوع در منطقه دارای شیرابه هایی است که وارد رودخانه گوهر رود و از آنجا به دریاه راه می‌یابد و علاوه بر ایجاد خطرات زیست‌محیطی برای آبزیان خطرات جدی جانی و اقلیمی به بار خواهد آورد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نحوه توزیع اعتبارات ناصحیح است و با هزینه های جاری همخوان نیست ؛ لااقل برای حقوق پرسنل آتش‌نشانی ردیف بودجه تخصیص یابد.

مهری ابراهیمی دهیار روستایی از توابع املش نیز گفت: شوراها زود به زود و بسیار سلیقه‌ای دهیا انتخاب میکنند و دهیار تا مجالی می‌یابد برای یادگیری امور و شروع به اجرا عوض میشود و جایگزینی یک بی تجربه و تکرار آزمون و خطا..‌.
وی گفت : با دریافت ارزش افزوده فقط هزینه‌های بخش فنی و اجاره‌بهای ساختمان دهیاری پرداخت شد و دهیاریهای اطراف نیز همگی دچار این معضل‌اند‌.
✔✔✔
دهیار عزتی: میزان وظایفی که بر عهده دهیاران است، با قدرت دهیــار همخوانی ندارد!

مهدی عزتی- دهیار اسکولک از توابع رودبار نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: متاسفانه در خصوص تایید مالکیت اراضی، اجرا و تصویب طرح هادی، و تعاملات اجرایی مرتبط با منابع طبیعی دچار چالشها و دیرکردهای فراوان هستیم. وی گفت زمانی که طرح هادی مصوب میشود نماینده منابع طبیعی حضور دارد و نباید زحمت ضوابط دوباره اداری با سازمان منابع طبیعی و… را بر اهالی تحمیل نمود.
وی در پایان گفت: به عقیده بنده تخصیص بودجه نباید به جمعیت وابسته باشد بلکه در این راستا باید وسعت و شاخصه‌های خاص هر روستا مد نظر قرار گیرد. وی به مشکل دهیاران پاره وقت که ۱۵ روز تصویب گردیده اشاره کرد و گفت این موضوع انگیزه ها را پایین می‌آورد. عزتی گفت فرمهای تغییر کاربری نیز بسیار زمان.بر است و اهالی گاه به دلیل دیرکردهای طولانی ناگزیر به تخلف می شوند‌.

معاون عمرانی استانداری گیلان: در حیطه وظایف خود تلاش و فکر کنیم. مدیریت شهر و روستا وظیفه خطیری است و عملکرد خوب یک شهردار یا دهیار سبب تحکم و توسعه شهر و روستا می‌شود.
علی اوسط اکبری مقدم در ادامه گفت: در اینجا جمع شده‌ایم تا ضمن گفتن خدا قوت به شهرداران و دهیاران مشکلات جاری را بررسی کنیم. وظایف شهرداران بسیار سنگین است. تابع قانون باشیم، فروش تراکم خسارات جبران‌ناپذیر برای شهر مدید خواهد آورد. ناچار میشویم چون در گذشته برنامه صحیح نداشته ایم …
وی در پایان حمایت و تعامل فرمانداران و سایر دستگاهها با شهرداریها را واجب و لازم شمرد.

⭕⭕⭕

 

سرپرست استانداری گیلان:
مبنای کار در مدیریت شهر قوانین و مقررات باشد تا کمتر دچار مشکلات مدیریت شهری شویم.
زارع – سرپرست استانداری گیلان در همایش تجلیل از شهرداران و دهیاران اعلام کرد: شهرداریها و دهیاری‌ها تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر پیکره حیات اجتماعی شهروندان و آحاد مردم دارند.
وی گفت جایگاه مدیران شهری و روستایی بسیار خطیر و سرنوشت ساز است لذا از شما می‌خواهیم هوشمندانه،خستگی‌ناپذیر و قانونمند ظاهر شوید. وی تاکید کرد چالش همگانی محاکم قضایی در شهرداریها را باید هدفمند مدیریت کرد.
لازم است شهرداریها بدون مطالعه کافی و مشورت با کارشناس حقوقی تصمیمی نگیرند.
وی گفت : توجه به ظرفیتهای منابع انسانی و بالابردن بهره‌وری از هنرمندیهای هر شهردار و دهیاری است و الویت بندی در تخصیص بودجه نیز باید بدرستی صورت گیرد.
زارع ادامه داد: لازم است منابع مالی کنترل شده و الویت‌بندی در هزینه‌ها بدرستی صورت گیرد و نخستین الویت پرداخت های حقوقی باشد.
وی گفت امیدواریم با استفاده از ظرفیتهای استانی و تعاملاتی که با وزارت کشور و دولت در جریان است بتوانیم انتظارات جمع حاضر را تا حد ممکن برآورده سازیم.

گزارش از نسرین عشقی

پ.ن : در ابتدای جلسه و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی سرپرست استانداری شروع به کف زدن نمود که این عمل با استقبال و همراهی حاضران همراه شد. فضای نشاط این حرکت تا پایان همایش در جلسه قابل مشاهده بود.

با کانــال همای خبر همراه باشید

 

 

 

About نسرین عشقی

Check Also

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان مطرح کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک …