چاپ مطلب چاپ مطلب

تحلیل خبرهای ایران و جهان (۱۱)/علی رحیم پور دکتری اقتصاد


اختصاصی همای گیلان، ۱)درآمد ۷۰درصد ایرانی‌ها؛
پایین‌تر از خط فقر.

?در حالی که مطابق اعلام
بانک جهانی هر شهروند ایرانی
برای قرار گرفتن بالای خط فقر
باید روزانه۵.۵دلار درآمد داشته
باشد،متوسط درآمد هر شهروند
ایرانی ۳.۲دلار است.
?مرکز آمار ایران در تازه‌ترین
گزارش خود اعلام کرده،متوسط
درآمد سالانه هرخانوار شهری
در سال گذشته خورشیدی
به ۴۳میلیون تومان رسیده و
این رقم برای هر خانوار روستایی
۲۳ میلیون تومان بوده است
/یورونیوز //homaygilanir
?ت=تحلیل?
۷۰ درصد جمعیت ایران،
معادل۶۰میلیون نفر؛
<<زیر خط فقر>>ند.
پیامد اختلافات طبقاتی ناشی از
رشد تورم۴۵ساله سبب شدکه:
تپّه ها ودرّه ها؛کاخ ها وکوخ ها؛
پورشه ها و پراید ها؛دزدی ها و
گدایی ها؛سودها و زیان ها؛
در هر کوی و برزن دیده شود.
راه حل:افزایش دستمزد ها و
حقوق ها،بیشتر از رشد تورّم.

?۲)?قیمت مسکن در۲۰سال
اخیر در سطح اتحادیه اروپا،
تنها۱۵درصدافزایش داشته است.
?به طور کلی میزان پس‌انداز شهروندان اروپایی در حوزه
مسکن طی۲۰ سال اخیر تغییر
چندانی نداشته است به گونه ای
که نسبت پس‌انداز به درآمد
قابل تصرف شهروندان اروپایی از۹درصد در سال۲۰۰۰به۸درصد
در۲۰۱۷؛رسیده است.
?جالب است بدانیدچندی
پیش هم مرکز آمار ایران
از افزایش۱۷۵درصدی قیمت
فروش یک مترمربع زمین
یا زمین ساختمان مسکونی
کلنگی در بهار۱۳۹۸نسبت به
بهار۱۳۹۷در تهران خبر داد.
emtedadnet
?ت?امروزه بطور علمی
ثابت شده که رشد تورّم؛
دشمن عدالت است.
رشد تورّم۲رقمی،سبب
شد که۷۰درصد مردم
<<زیر خط فقر>>شوند
و رشد شدید قیمت مسکن
(استیجاری یا ملکی)؛
از بیدادگری های ایران
امروز است.
بطور متوسط۴۰تا۶۰درآمد
خانوارها؛توسط”اقساط”
یا”اجاره مسکن”
بلعیده شده است.
یک شغل برای”اجاره بها”.
شغل دیگر،برای”بقا”.
دستکم ۵ میلیون خانوار
ایرانی؛اجاره نشین.
دستکم ۵ میلیون خانوار هم؛
دارای۲ واحد مسکونی.

?۳)کاهش چشمگیر تعداد
مسافران حمل‌ونقل ریلی کشور
در ۱۰ سال اخیر/تعداد مسافران
قطار در سال۱۳۹۷حدود۷۲۱هزار
نفر کمتر از سال۱۳۸۹ است.
به گزارش«نود اقتصادی»
بررسی وضعیت جابه‌جایی
مسافر توسط حمل‌ونقل ریلی
کشور در ۱۰ سال اخیر نشان
می‌دهد تا سال۱۳۸۹؛تعداد
مسافران حمل‌ونقل ریلی،
به ۲۹میلیون نفر،رسیده بود
که این میزان در سال‌های بعد
به طور قابل توجهی کاهش یافت.
eco_gofteman
?ت?دلایل کم‌ شدن
مسافران ریلی:
۱)افزایش خودروهای شخصی.
۲)گرانترشدن بهای بلیت قطارها.
۳)گرانتر شدن هزینه سفر.
۴)کمبودخطوط ریلی در ایران.

?۴)شاخص ارزی در نیمه اول سال۱۳۹۸بازدهی منفی را،تجربه
کرده،انحراف معیار بسیارکمتری
را نسبت به۶ماه ابتدایی۱۳۹۷به
ثبت رسانده و در دامنه نوسانی محدودتری نیز تغییرات قیمتی
خود را؛ثبت کرده است.
eco_gofteman
?ت?به نظر می رسد که
<<دولت>>در۱۳۹۷بخش زیادی
از”کسری بودجه”اش را با
گرانتر ساختن”ارز”؛بدست آورد.
و در۱۳۹۸؛با گرفتن”مالیات”.
دلار۱۲هزار تومانی،هنوز،
خیلی گران است و یکی از
راه های تامین”کسری بودجه”.

?۵)سهم صنعت در اقتصاد
ایران و سایر کشورهای جهان

برترین کشورهای آسیایی
در زمینه صنعت عبارتند از:
?۱-چین:میزان تولیدبخش
صنعت۶هزار میلیارد دلار
و سهم۲۹درصدی در اشتغال.
?۲-ژاپن:میزان تولید بخش
صنعت۲هزار میلیارد دلار و
سهم۲۵درصدی در اشتغال.
?۳-هند:میزان تولید بخش
صنعت۷۴۰میلیارد دلار و
سهم۲۵درصدی در اشتغال.
?ایران:میزان تولید بخش
صنعت۱۶۰میلیارددلار و
سهم ۳۵درصدی در اشتغال.
economistfarsiب
?ت?اقتصاد همه کشور ها؛
دارای سه بخش کشاورزی،
صنعت و خدمات.
در کشورهای پیشرفته،
سهم اشتغال بخش کشاورزی؛
پیرامون۱۰درصد نیروی کار.
بخش صنعت ۲۰تا۳۰درصد.
بخش خدمات(صادرات،
واردات و توزیع داخل)
۶۰ تا ۷۰درصد.
به عبارت دقیق تر،کشاورزی؛
صنعتی شده است و اشتغال کم.
?نشانه های کشور صنعتی:
♦️الف)صادرات زیاد.
♦️ب)واردات زیاد.
♦️ج)رونق بخش خدمات.

¤سرشک¤
۴مهر ۱۳۹۸

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …